Abborrfiske istället för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske istället för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrfiske istället för gädda?

Jag var ute en sväng med barnen idag på dagen. Det var många som var ute och fiskade och i princip alla jag såg fiskade gädda. Där jag fiskar är det 14-15 grader i vattnet. Gäddfisket efter de stora har inte riktigt kommit igång än. Varför är alla så fokuserade på gäddfisket? Nu är abborrfisket på topp om man vill ha grov fisk!

Jag har kört tre halvpass efter abborre det den senaste veckan. Förra söndagen körde vi jigg i de stora löjstimmen under eftermiddagen. Det var svårt att konkurera, men det blev ändå en toppfisk på 1,4 och en på 0,8kg.

I torsdags smet jag tidigt från jobbet och åkte ut och körde sink and draw kombinerat med flötmete. Då blev det 14 abborrar med 2 över kilot; 1,34 (sink&draw) 1,10 (flötmete).

I morse blev det ett pass (7-11). Då blev det ett tiotal abborrar, med topfiskarna, 1.04, 1.50, 1.72kg (alla tre på flötmete); Det sistnämnda var ett nytt och mycket efterlängtat personbästa för mig. 1.72kg och 49cm lång i absolut toppform! En absolut fantastisk fisk!

När jag senare var ute med en sväng och åkte båt med familjen, och såg alla gäddfiskare, så slog det mig hur underskattat fisket efter abborre måste vara. Varför är det inte fler som fiskar abborre nu? Gäddfisket blir ju ännu bättre om några veckor.

Ursprungligen postat av SMaster
    Jag var ute en sväng med barnen idag på dagen. Det var många som var ute och fiskade och i princip alla jag såg fiskade gädda. Där jag fiskar är det 14-15 grader i vattnet. Gäddfisket efter de stora har inte riktigt kommit igång än. Varför är alla så fokuserade på gäddfisket? Nu är abborrfisket på topp om man vill ha grov fisk!

Jag har kört tre halvpass efter abborre det den senaste veckan. Förra söndagen körde vi jigg i de stora löjstimmen under eftermiddagen. Det var svårt att konkurera, men det blev ändå en toppfisk på 1,4 och en på 0,8kg.

I torsdags smet jag tidigt från jobbet och åkte ut och körde sink and draw kombinerat med flötmete. Då blev det 14 abborrar med 2 över kilot; 1,34 (sink&draw) 1,10 (flötmete).

I morse blev det ett pass (7-11). Då blev det ett tiotal abborrar, med topfiskarna, 1.04, 1.50, 1.72kg (alla tre på flötmete); Det sistnämnda var ett nytt och mycket efterlängtat personbästa för mig. 1.72kg och 49cm lång i absolut toppform! En absolut fantastisk fisk!

När jag senare var ute med en sväng och åkte båt med familjen, och såg alla gäddfiskare, så slog det mig hur underskattat fisket efter abborre måste vara. Varför är det inte fler som fiskar abborre nu? Gäddfisket blir ju ännu bättre om några veckor.
    Låter som om man skall muta till sig en guidning med dig , har aldrig lärt mig abborrefisket runt Waxholm (har själv tillgång till båt på Resarö).

Var i en insjö och fiskade efter borre idag (dock ej med levande) och det var verkligen uselt... Det största jag fick på kroken var en 10-15 hopsatta tjuvfiskenät... Sen tappade vi helt intresset för fiske .

/D

Kommentera

Jag fiskar inte heller gädda än utan abborre!
      I ån jag fiskar får man lätt ihop runt 100 abborrar på 3 pers (sammanlagt) ofta hugg i varje kast med spinnare/ jigg

Kommentera

pike-buster tusenbröder räknas inte
        bf

Kommentera

man måste ju få lite sköna slackhugg ibland :>

Kommentera

Grattis till PB.
            Har funderat lite på abborre eftesom vädret är vad det är men det är så svårt att lätta på betena och använda mindre spö. När man väl kommer ut så är det Gäddan man jagar ändå.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
              Jag var ute en sväng med barnen idag på dagen. .......

Varför är det inte fler som fiskar abborre nu? Gäddfisket blir ju ännu bättre om några veckor.
              Vad är sink and draw? Och är alltid mete på löja bättre än med mask? Har i och för sig noterat eller tror mig komma ihåg att mete med levande agnfisk efter ngt idiotiskt politiskt beslut i våras är förbjudet men bryr sig någon???? Kan väl inte vara värre än att gå mot röd gubbe under natten i en stad utan trafik!!!????

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                Låter som om man skall muta till sig en guidning med dig , har aldrig lärt mig abborrefisket runt Waxholm (har själv tillgång till båt på Resarö).

Var i en insjö och fiskade efter borre idag (dock ej med levande) och det var verkligen uselt... Det största jag fick på kroken var en 10-15 hopsatta tjuvfiskenät... Sen tappade vi helt intresset för fiske .
                /D
                Det är grymt enkelt att hitta abborrarna så här års. Det är bara att hitta de stora löjstimmen som samlas så här års. Sen gäller det att ha tålamod. Det tar tid för de stora att hitta din jigg/löja bland alla betesfiskar. Det är inte alls som på sommaren, då det hugger i ett. Det kan gå en timme då det inte händer någonting. Det ända man kan vara säker på är att de stora rovfiskarna finns där.

Sen gäller det att variera sig. Prova olika djup. Växla mellan olika fiskemetoder. Ibland står de på botten, ibland jagar de i mellanvattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejfen
                  Vad är sink and draw? Och är alltid mete på löja bättre än med mask? Har i och för sig noterat eller tror mig komma ihåg att mete med levande agnfisk efter ngt idiotiskt politiskt beslut i våras är förbjudet men bryr sig någon???? Kan väl inte vara värre än att gå mot röd gubbe under natten i en stad utan trafik!!!????
                  Föränklat sett är sink and draw att släpa en löja vid botten. Sök här på forumet. Det finns flera bra och utförliga beskrivningar på hur fisket går till. Jag själv började bedriva den typen av fiske, efter att jag läst push-ups beskrivning här, för några år sen.

För övrigt är det inte olagligt att fiska med levande bete. Djurskyddsmyndigheten har tolkat det så. Men jag tolkar lagen annorlunda. Till dess att en domstol har dömt åt ena hållet eller det andra, så är min tolkning lika "rätt" som deras.

Kommentera

Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe heller.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 219 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 230 visningar