Gösrapporter Mälaren 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrapporter Mälaren 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gösrapporter Mälaren 2021

    Vi får verkligen hoppas att gössäsongen 2021 blir något att minnas, till skillnad från säsongen 2020. Välkomna in med era rapporter.

  • #2
    Pimplade med ekolod utanför lövstabadet häromdagen. Otrolig mycket nors på fjärden på mellan 4-8m, ca 40-45m till botten. Fick flera norsar när jag hissade ner en liten vertikalpirk med liten limkrok.
    Hade tre större ekon som var och glodde på betet, ingen ville hugga dock.

    Kommentera


    • #3
      Hej, hur är vårfisket efter gös i Mälaren? Undrar då jag aldrig har testat fiska gös på våren. Är det någon som varit ute ännu?

      2021 kom jag ut först till sommaren och hade ingen större göslycka sommar/höst. Fiskar i huvudsak vertikalt pelagiskt.

      Ska bli kul att följa rapporteringen här.

      Skitfiske! Mvh Johan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
        Hej, hur är vårfisket efter gös i Mälaren? Undrar då jag aldrig har testat fiska gös på våren. Är det någon som varit ute ännu?

        2021 kom jag ut först till sommaren och hade ingen större göslycka sommar/höst. Fiskar i huvudsak vertikalt pelagiskt.

        Ska bli kul att följa rapporteringen här.

        Skitfiske! Mvh Johan
        Våren är grym tid för prickskytte tycker jag.
        Brukar köra gädda första veckorna efter islossning så den tiden har jag inte så mycket erfarenhet av. Jag brukar komma igång med gösen i mitten av april och brukar ha bra fiske fram till leken börjar någon gång i maj, då blir det lite färre ekon på fjädrarna en tid. Brukar ha bra fiske en period efter leken, ungefär hela juni sen brukar det bli sämre under juli för att igen bli bättre i augusti när vattnet är som varmast.

        Man kan förstås jigga gösen vid botten runt lekgrynnor i maj med bra fiske men tycker gott och väl att dom kan få vara ifred där då.

        Kommentera


        • #5
          Håller med Nextline, April är bästa månaden på hela året vad gäller storleken men det beror väl på hur de lokala förutsättningarna. Antalet är nog bäst i september enligt min erfarenhet.

          var ute idag första gången. Kl 07.30-11.00 sedan blåste det för mycket. 2st 4 kilos, och 2 st 2 kilos i båten. Tappade och missade lika många. Det är ovanligt. En stor gädda ( tror jag) klippte) tafs, bete och en del av flätlinan.

          skitfiske

          Kommentera


          • #6
            Prickskytte på svårtrugade gösar idag. Dom fanns där dom skulle vara men glodde mest på jiggen. Två st runt 2kg högg iaf.
            Deras sura humör hör säkert ihop med väderfronten som kommer in nu....

            Kommentera


            • #7
              Var ute och testade gösfisket i veckan som var på Lambarfjärden och det blev en gös på 4,5 kg på jiggfisske. Den högg på ca 15 meter och den var fylld med rom och fick självklart gå tillbaka. Testade även prickskytte och hade flera som uppvisade samma beteende som Nextline beskriver. Går upp och tittar på jiggen och simmar sedan iväg. Har i år inhandlat ett Panoptix Livescope och det är roligt att kunna se hur fisken beter sig. Det man tror sig veta med hjälp av 2D lodet blir bekräftat med Panoptixen på ett helt annat sätt. Om allt går som planerat ger jag mig ut en sväng även idag.....

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av LSG Visa inlägg
                Var ute och testade gösfisket i veckan som var på Lambarfjärden och det blev en gös på 4,5 kg på jiggfisske. Den högg på ca 15 meter och den var fylld med rom och fick självklart gå tillbaka. Testade även prickskytte och hade flera som uppvisade samma beteende som Nextline beskriver. Går upp och tittar på jiggen och simmar sedan iväg. Har i år inhandlat ett Panoptix Livescope och det är roligt att kunna se hur fisken beter sig. Det man tror sig veta med hjälp av 2D lodet blir bekräftat med Panoptixen på ett helt annat sätt. Om allt går som planerat ger jag mig ut en sväng även idag.....
                15m är väl på tok för djupt för C&R, överhängande risk för dykarsjuka. Max 10m är väl vedertaget för att de ska ha en rimlig chans.

                Kommentera


                • #9
                  Hej,

                  för gös dessutom lägre än så, vg se bifogad bild.
                  Referens <https://www.sportfiskarna.se/portals/sportfiskarna/PDF/Miljo/Arthaften/Gös_a4_pages.pdf?ver=2020-04-17-170842-300>.
                  Senast ändrad av Amiala; 2021-04-25, 07:17.

                  Kommentera


                  • #10
                    Med panoptix kan det ju vara så att den högg 15m bort från givaren framför båten vid spinnfiske. Jag vet ju förstås inte om det var 15m framför eller 15m nedanför givaren, vill bara uppmärksamma att det inte behöver vara någon fara för gösens väl och ve.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 309 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                    1 svar
                    327 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    14 svar
                    1 203 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X