Chansning efter stormen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chansning efter stormen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Chansning efter stormen.

    Åkte ner till Höganässträckan på vinst o förlust. Skulle det va massor av skit I vattnet och lattefärgat . Men vid lokal 1 så var det ganska lågt ( lite förvånande) och klart. Mötte en flugfiskare som inget känt och va på väg i land och skulle byta ställe .
    Hoppet fanns men det kändes tufft, 4 minus o sol i Halmstad 3 plus och dis o vind i Höganäs . En dryg timma senare hade jag landat 4 fiskar runt 40cm och haft på två till varav en kändes rejäl -tunga gung.
    Bytte lokal, söderut, lite mer färg i vattnet men inga känn så jag drog vidare ytterligare söderut men här var vattnet chokladbit.
    Tillbaka till första lokalen men tyvärr hade vattnet fallit 10-15 cm till och det blev inga fler kontakter.
    Helt ok arbetsdag.
    Peter b

  • #2
    En annan har också råkat ut för färgat vatten idag.. Tyvär slamvatten på jobbet haha.
    Hade gärna bytat med dig!

    Kommentera


    • #3
      Svårt med bete under de förutsättningarna.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Peter B imponerad av ditt resande för fisket! Fiskar du bara havsöring?

        Kommentera


        • #5
          Tjena Patrik.
          Bara havet som gäller. Sommartid blir det lite flötmete
          ( halmstadmete) efter makrill . Tyvärr stängdes gamla fyrplatsen för fiske för knappa 10 år sen som ett led i kampen mot " terrorism"- stängda hamnområden. Trist en fantastisk fiskeplats och social yta.
          En del bottenmete under hösten efter skrubba, sandskädda och en alltmer sällan fångad rödspätta.
          Uppvuxen vid Laholmsbukten som när jag började fiska mitten 60 tal och fram till mitten 80 var en oerhört artrik plats, från land. Torsk, vitling, bleka , sej ,ål, makrill , horngädda , öring, och en 3-4 arter plattfisk va vanligt förekommande.
          Numera makrill o hornis på sommaren annars i stort sett tomt.
          Tragisk utveckling och tyvärr så börjar jag ana att det blir tuffare att få nån större öring. Har väl dokumenterad personlig statistik.
          Man vill att den ny generationen skall få fisk inte bara fiska.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            Hej var ute och provade havsöring igår med ett westin w6 10-40 10 fot och en daiwa ballistic 3000 och allt fungera bra
            långa kast , men 3 ggr fick jag vindknuta som fastnade i ringarna så dragen bara åkte. Lina var 0,15 kommer inte ihåg
            märke .Körde mellan 18-28 gråm.Det var första ggn jag andvände det spöet kändes skönt ,men undra vad kan det bero på
            arr jag får vindknutar .Har alldrig fått det för ut är det linan eller?

            Kommentera


            • #7
              Länkar till en bra video som förklarar vindknutar. https://youtu.be/BnVDYBorGm0

              Kommentera


              • #8
                Videon om hur man undviker vindknutar är bra om man inte känner till dem. En intressant sak är dock att du Pia100 "aldrig" får dem annars...

                Vad är nytt? Spö, lina ev rulle? Har du lagt på lite för mycket lina av en lina som är mjukare, mindre styv än dina vanliga? Hur ser linpåläggningen ut? Så här bör det se ut ungefär, en billigare Fuego, din dyrare bör nog lägga linan aningen bättre
                Click image for larger version  Name:	daiwa-fuego-specs-1.jpg Views:	0 Size:	377,1 KB ID:	2594475

                marginell "timglas" form i denna bild, att linpaketet konar lite bredare i spolens överkant är ungefär som Daiwa vill om jag förstått det rätt, ABS, ABS II.

                Så linan, linmängd ligger nära till hands, tuffare vind än vanligt är också bidragande och gör videotipsen (än) mer relevanta. Berätta gärna om du får rätsida på det hela och hur isf!
                Senast ändrad av anteman; 2022-01-21, 01:51.

                Kommentera


                • #9
                  Hej ja filmen kan nog förklara problemen helt ,jag har aldrig fält bygeln med handen har
                  aldrig behövt det .Första ggn jag fick det,sen det med för mycket Lina kan det vara för den
                  nypålagd.Rullen har en fin linuppläggning så där ligger inte problemet.Sen var det stark vind
                  och det var när jag kastade medvind. Tackar för bra svar de löser säkert problemen.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                  171 svar
                  39 472 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Hepper2
                  av Hepper2
                   
                  Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                  7 svar
                  967 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                  48 svar
                  3 309 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                  1 svar
                  327 visningar
                  6 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                  14 svar
                  1 228 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Kolnej
                  av Kolnej
                   
                  Arbetar...
                  X