Min första öring över "måttet"! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första öring över "måttet"!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min första öring över "måttet"!

    Äntligen var det min tur, nu inne på tredje säsongen där jag fiskat riktat efter öring.
    Första säsongen (2020) blev det en liten öring.
    Andra säsongen (2021) blev det några fler, en strax över 40cm, och mest småttingar under 30cm.
    Även i år har det börjat skralt med två små som definitivt var närmare 20cm än 30 till och med...

    Idag på förmiddagen så åkte jag ner till mitt vanliga ställe (har inte så många och välja på då jag fiskar utan vadare). Dock så småregnade det, och när jag kom ner var vattnet grumligt som ärtsoppa, siktdjupet mättes i centimeter snarare än decimeter. Funderade på om det överhuvudtaget var lönt, men satte på ett skrikigt rödfärgat drag och tänkte att med lite tur kanske det syns/känns i vattnet ändå.

    Tog några kast men trodde egentligen inte så mycket på det, men så efter cirka en kvart så small det på!
    En rejäl fight med lite härligt slirbroms-ljud i rullen, och en fisk som blev helt galen när jag försökte få in den i håven. Tror jag missade tre gånger innan jag fick i den.
    En fin fisk, mitt livs största öring på 53cm/1510gram.

    Click image for larger version  Name:	ring.jpg Views:	0 Size:	192,7 KB ID:	2600974

    Brukar inte plocka hem fisk, men det här kändes som ett tillfälle att göra det, man vet ju inte hur många år det kommer gå mellan möjligheterna att få prova att äta sin egenfångade öring!

  • #2
    Grattis den har du förtjänat.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      Gratulerar, trägen vinner

      Kommentera


      • #4
        Grattis Första matfisken är man värd..

        Kommentera


        • #5
          Det är konstigt det här med fiske - inte ens en vecka har gått, men redan idag blev det PB på öring igen!
          Provade ett nytt ställe och redan efter en kvarts fiske satt det en riktigt fin på 54cm/1740gram.

          Kommentera


          • #6
            havsöringsfisket är verkligen lustigt, ibland (oftast) är de stendött men helt plötsligt så smäller det bara till i spöt Om man inte ebor på gotland vill säga, där verkar de dra 60+are som om de vore torsk på 80 talet

            Kommentera


            • #7
              Där jag fiskar dvs Stockholms skärgård är det ofta bompass, men när man väl får nåt är det i regel långa men slanka fiskar på 60-70 cm, minsta fisk jag fått var runt 35 och topp på 82.

              Kommentera


              • #8
                Vore intressant att få veta, pröva på hur HÖ-fisket skulle kunna vara i Stockholms skärgård om de fick lite fred från sälar, skarv och kunde äta sig feta på strömming. Den senare har ju tydligt minskat och sannolikt beror det främst på megatrålare, tar upp tonvis och 80-90 % blir fiskmjöl enligt SVT nyligen
                Senast ändrad av anteman; 2022-10-21, 19:14.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Vore intressant att få veta, pröva på hur fisket skulle kunna vara i Stockholms skärgård om de fick lite fred från sälar, skarv och kunde äta sig feta på strömming. Den senare har ju tydligt minskat och sannolikt beror det främst på megatrålare, tar upp tonvis och 80-90 % blir fiskmjöl enligt SVT nyligen
                  Man läste ju FJ på åttiotalet: tiokilosöringar, femtonkilosgäddor, tolvkilosgösar, nittonkilostorskar..

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja jag minns det från FJ, tyvärr kom jag aldrig ut dit under den gyllene tiden...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X