Resa till övre Jämtland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resa till övre Jämtland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Resa till övre Jämtland

Click image for larger version

Name:	3895E903-A2B3-46C1-9BB9-C55E1225FB3B.jpeg
Views:	462
Size:	468,7 KB
ID:	2603379 Jag och sonen packade bilen och båten och åkte på vår årliga tripp till Norrland. Första dagen fick vi några mindre öringar som blev en god middag. Kvaliteten på fisken här är något utöver det vanliga. Efter två dagars fiske där jag även lyckades ta en ganska fin öring från land i denna stora sjö när sonen sov bestämde vi oss för att försöka oss på större fisk. Det är inte lätt ska väl tilläggas, vi har varit här några gånger och aldrig lyckats tidigare. Vädret var kallt i år, runt 8 grader, lite blåsigt och högt vattenstånd. Perfekt med andra ord.

Vi trollade ut på eftermiddagen med varsitt spö. Pang högg direkt men bommade. Körde på längs ena kanten och vid en udde högg det fint i mitt spö på den två delade rappala vobblern. Upp kom en 1,5 kilos öring, kändes väldigt skönt. Mindre skönt var att det snabbt blåste upp och vi vevade upp och brände över i vågorna till andra sidan sjön. Vi puttrade på utan resultat då vi närmade oss hem igen. Ganska lugnt i vinden på denna sida, kanske 6-7 grader och solen tittade fram. Kändes som en fin november dag. Pang, så kom ett stadigt hugg på sonens spö. Vi körde lång lina då fiskarna är skygga, så jag hade gått om tid att stänga av motorn, veva upp mitt spö och förbereda håven. Sonen hade ställt sig uppe, bak på båten och kämpande med fisken utan att slacka linan. Det kändes som en evighet innan fisken kom upp ur djupet men tillslut gjorde den det. En fin fisk sa jag till sonen. Fisken dök under båten igen men blev nu trött så han kunde lyfta den sakta mot utan och jag kunde håva den. Vilka känslor som kom över oss. Vi kramades och sonens ben skakade. En sån underbar upplevelse att få ha tillsammans med honom. Tiden stod still en stund! Både jag och han kommer minnas detta för alltid!

Underbart, grattis till er båda till den fina öringen!

Kommentera

It should be noted that Jämtland is part of Sweden today, however lots of jamts still see their land as a separate country. They even have their own parliament (albeit jokingly so).
      netgear login
      pikashow.ltd

Senast ändrad av nahihua535; 2023-04-04, 17:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
      6 svar
      2 187 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
      174 svar
      40 189 visningar