Öringpremier rapport 2023 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringpremier rapport 2023

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blev en tur till Väddö, fick en liten tappade en större. Den första högg precis efter jag halkade på en hal klippa... Fick sätta mig ned på rumpan när jag halkade och vevade snabbt hem halvliggande för att inte gå fast... Jäklar, tång tänkte jag fast insåg strax att det sprattlade, en liten öring som fick gå tillbaka.

Halvtimme senare en ny, större, stark fisk som strax gick i ytan medan jag vadade mot land och snubblade till på hala stenar i vattnet. Så mkt sten och tång att man knappt ser botten och utan vadarstav är det svårt att skynda... Och därpå klev den av. Men en lyckad tur med mina Roslagenmått mätt.

Hal, bökig botten ffa med plastsulor...
    Click image for larger version  Name:	20230423_190923.jpg Views:	48 Size:	1,17 MB ID:	2622222 betet som gav utdelning, SG Sandeel 19g min första genomlöpare...men tappade en öring!
    Click image for larger version  Name:	20230423_191728.jpg Views:	48 Size:	2,74 MB ID:	2622223

​​​​
    Senast ändrad av anteman; 2023-04-24, 11:22.

Kommentera

Lördag, Stockholms skärgård centrala delar.

Jag var den enda som vadade, men fick sällskap av både kända guidebåtar på förmiddagen och av säl så jag tänkte att det blir nog inget idag, för många duktiga fiskare på den här spotten, dock vågade varken sälen eller guiderna tränga sig för nära den spot som jag valt ut och som jag mer eller mindre nötte på hela dagen.

Och på eftermiddagen klippte det i ordentligt, fick en 2 kilos för ett par veckor sedan och den här var det en helt annad tyngd i, hade den på i 10-15 sekunder och på den tiden fick jag inte många meter på den.... sen klev den av tyvärr men jag är rätt säker på att det var en 3 plussare. Den tog ett no name i grön och pärlemor, fick lite måsben efter det och satte mig en stund....

Kände att det var ändå fisk i rörelse på min plats så jag gjorde ett färgbyte för att göra någonting så det blev ett likadant i grönt och gult istället och ca 20 minuter senare fick jag iaf lite plåster på såren för den tappade större fisken och håvade en mindre fisk. ca 1kg som jag inte ens lyfte ur vattnet, krokade av i håven och lät den gå... hoppas att den lyckades undvika sälen.

Click image for larger version

Name:	oring.JPG
Views:	330
Size:	301,0 KB
ID:	2622229

Kommentera

Va nere på Bjärehalvöns västsida ( torekov m.m) under söndagen . Väntade ut ösregnet så va inte i vattnet förrän vid halv 5. Första 40 min var det full rulle , säkert 10 fiskar som högg o va på . 4 upp en rehabbesa på 52-54 en blanking strax över mått och en strax under mått.
        Solen fram och det kom lite vind , då drog dom .
        Det blir hemmaplansfiske idag men imon blir det omtenta på Bjärehalvön. Gäller o ligga i innan de förhatliga hornisarna väller in ( sker när som ).
        Peter b

Kommentera

Väddö, östra (havs-) sidan, körde EM kl 14-20 kvällsmänniska som jag är, två upp, inga jättar men kul ändå, Westin genomlöpare D360 18 och 28g gav resultat trots upphängarflugor.

28g nötte tafs, fick knyta om ett par gånger, man borde få byta såna sekunda varor mot kvitto eller? Skräp med beten som nöter bort sig själva.
          Senast ändrad av anteman; 2023-04-30, 01:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

28g nötte tafs, fick knyta om ett par gånger, man borde få byta såna sekunda varor mot kvitto eller? Skräp med beten som nöter bort sig själva.
            Hur tjock tafs har du?

Kommentera

Va ute ett kvällspass( lör) i den stygga vinden inte många ställen att välja på häromkring när det blåser 10 fr väst.
              Under fredagen hade jag årets första kontakt på hornis , va inte så att jag tog upp ett 4 faldigt leve.
              Lokalen jag fiskade är Haverdal 1.5 mil norr hstd . Numera mest smått men bara för ett 10 tal år sen fick jag fina öringar.
              Det blev 6 småöringar 30-40cm , de kom i stim . De första 2 var kasten efter varandra och en 1h senare var det tre på raken och en liten eftersläntare.
              Peter b

Kommentera

Trist när prylar som ska funka inte gör det. Tycker det är för många som blir av med sina genomlöpare vid kast o bottennapp. Borde inte va så . Jag har polare som kör fluo 0.45 för att va på " säkra " sidan.
                De få ggr jag kör stålbit så har jag gått tillbaka till " fasta " med 2 ringar eller ring lekande ring mellan drag o krok. 100 kr varje gång ett drag far iväg el sätter sig är ekonomiskt drygt och förstör fiskekänslan.
                Tror inte genomlöparna fiskar bättre el krokar bättre men de är populära och vi " går på det ". Många som använder dem lägger nog ner lite extra tid på att fixa o trixa med dem.
                Hoppas du hittar rätt setup A.
                Peter b

Kommentera

Kör Berkley FC 0,38. Försökte trimma i fält genom att slipa nedre änden av betet och rotera en krokspets i det lilla hålet men utan framgång, så litet hål att det blir svårt att hitta något smalt och "slipande", tunn fin wire kanske.

Genomlöpare är lite i ropet nu men har ju funnits längre, det tog mer än 30 år innan jag prövade, har nu ett 10-tal köpta på rea/kampanj. Jag tror faktiskt att de reducerar antalet tappade fiskar men om det är 10 eller säg 40% bätte vet jag inte alls ngt om. Har två modeller i två vikter och olika färger, SG Sandeel och Westins D360.

Väldigt skild gång på dem. Den förra svänger, vaggar ganska lugnt fram och tillbaka, likt Spöket medan den senare verkligen fladdrar, roterar ordentligt, nog mitt livligaste HÖ-bete. Försöker nog trimma dem som behöver det och "experimenterar" vidare.

Kommentera

Höll på och grejade en massa med olika varianter för genomlöpare. Bursells olika riggar, både för genomlöpare och fasta drag. Release-tacklet och release connector funkade fint när det kom till lite större öringar. Krokade riktigt bra med den lilla trekroken.
                    Men tacklet och claw-grejen kunde vara riktigt elak mot mindre öring och andra mindre fiskar. Så blev inte så kul att fiska med.

Release-tacklen knöts med flätlina genom genomlöparen och där var det bara två beten jag tappade som kunde härledas till att dom var vassa i genomföringen.

En del danskar kör med ”stiff rig”. Flötesstopp ovanför genomlöparen för att hålla den stumt mot knuten. Bli väl bättre kontakt vid spinnstopp då. Och kanske lite avlastning ändå när fisken bänder och hoppar.

Själv har jag nog bara en fisk jag kan skylla på att jag tappat som kanske klarat sig bättre med genomlöpare. Det var en öring som i ett hopp lyckades slänga så att kroken delvis rätades ut.

Kommentera

Okoun Antar att du släppt genomlöpare? Själv har jag precis börjat och får utvärdera. Tänker ändå att den typen bör hålla krokfästet något bättre vid drillning vilket är bra när huggen är sällsynta.

Kört enkelkrok vilket funkat så här långt och gör dem lite mer "weedless" tror jag men kanske också att alla som hugger inte fastar alls, de missar kroken fast har inte hänt än... En trekrok torde dock fästa enklare men håller den kvar lika väl? Tja.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 198 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      174 svar
                      40 201 visningar