Gäddrapporter tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddrapporter tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vi har kört 3 pass i k-krona sista veckan blivit 2 på över 9 kilo och två på över 7 kilo och ca 30 st på mellan 3-5 kilo och några mindre det har varit bäst fiske på ostliga vindar där vattnet är grumligt och solen gassat på så det har blivit varmare i vattnet.

Kommentera

Bara jag som tycker det känns fel och nöta inne i lekvikarna när gäddorna redan har börjat leka? Vet att det fångats både utlekta och romstinna fiskar för någon vecka sedan i blekinge. Det känns rätt uppenbart att man lär störa fisken på ett eller annat sätt. Känns svårt att hitta någon ursäkt för att stå o dänga med feta jerkar i lekområdena när gäddorna leker.

Kommentera

Ursprungligen postat av christian Visa inlägg
        Bara jag som tycker det känns fel och nöta inne i lekvikarna när gäddorna redan har börjat leka? Vet att det fångats både utlekta och romstinna fiskar för någon vecka sedan i blekinge. Det känns rätt uppenbart att man lär störa fisken på ett eller annat sätt. Känns svårt att hitta någon ursäkt för att stå o dänga med feta jerkar i lekområdena när gäddorna leker.
        Allt beror väl på fisketrycket antar jag. Kan hålla med om att det känns lite krasst att gå på dom nu, men å andra sidan tror jag inte du förhindrar leken för en tagen fisk om du ser till att behandla den väl och utför C&R på ett bra sätt. Då leker den med all säkerhet dagen efter ändå om den nu var inställd på den instinkten. Tror t o m att den kan gå till lek samma dag.

Allt handlar ju om hur du själv väljer att handla.. Tar du en fight i en vik och en annan i en annan vik, så påverkar du ändå inte så mycket.
        Respekt är viktigt i naturen, och tanken är rätt.
        Fiska på, men gör det med förnuft!
        *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
        http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Det med fisketrycket kan jag till viss del hålla med om. Men saken är att det är ett väldigt högt fisketryck i blekinge just nu. Kolla bara i denna tråden då 5 personer skriver att dem har / ska fiska i blekingeområdet. Visst, det är ett stort område. Men det är betydligt fler än dem som skriver här inne som fiskar där. På dem ställen i skärgården där det är som hetast kan man nog räkna med att vikarna fiskas av åtminstonde en gång om dagen. Jag kan inte tänka mig annat är att det skulle påverka fiskarna negativt. Visst, ni behandlar säkert fisken jätte bra. Men finns det risk att man påverkar en fisk negativt (mer än man gör när man krokar en gädda under andra årstider) så ser jag ingen anledning till att man ska ut och fiska just under den period då gäddan leker.

Kommentera

Är det precis därför du har skrivit "Syns till våren" på en av dina bilder?

Jag menar egentligen att du själv bör avstå om du är emot det i så fall. Kanske tycker fler samma sak som du?
            Man bör alltid jobba för det man själv tror på innerst inne...

Dubbelmoral är helt fel oavsett forum eller ämnet i diskussionen man för...

Man kan undra.... - Vill du ha vattnet runt Blekinge för dig själv?
            *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
            http://promisedland.blogg.se

Kommentera

var ute några timmar på runt Nynäs/Muskö idag. Strålande sol, blåst och en en topp på 9,7. Tagen på tail, på cirka 80 cm djup.

Skitfiske på er
              En region Ett lag. IF Elfsborg

Kommentera

Det är nästan så att jag sitter här och blir irriterad... Jag la mitt sista pass i Blekinge i slutet på februari ifall du undrar, alltså långt före gäddorna gick in för lek. Man kan ju undra vad det berodde på? Dubbelmoral? Var hittar du den dubbelmoralen? Jo visst du har så rätt, jag vill ha vattnena runt Blekinge för mig själv. Det är därför jag med glädje tagit med ut kompisar och guidat dem i Blekinge och visat ställena jag känner till där. Jag tycker det är roligare att fler kan uppleva samma roliga fiske som jag har gjort. Annars hade jag väl mörkat samtliga bilder och inte skrivit var jag fiskat? Jag har helt missat charmen i att inte hjälpa andra att fånga fisk, är man så egoistisk att man inte kan glädjas åt att någon annan tar en fin fisk?

Diskussionen börjar glida lite ifrån sitt ämne. Skulle i vilket fall uppskatta ifall du tog reda på fakta innan du påstår något du uppenbarligen inte hade en aning om. När gäddorna går till lek finns det 100 andra fisken man kan bedriva. Stick ut och meta upp en fin färna vet jag... skitfiske
                Senast ändrad av christian; 2008-04-19, 00:24.

Kommentera

Blir min första gäddtur för året imorgon. Ska ut mot forsmark och jaga dem. När på dagen är bäst så här års? Kommer fiska från ca 09:30.
                  http://sanglofsfiske.blogg.se

Kommentera

Var ute vid Kåsjön några timmar på eftermiddagen idag för lite gammalt hederligt landfiske.

Lufttemp: 16 grader
                    Vattentemp 10 grader

Åtminstone 3 hela klaner av MÖ-personer som stundtals flötmetade men mestadels levde rövare i skogen, sågade ner träd att använda som brasved, gapade och slängde skräp åt höger och vänster. Skräpet lämnade de givetvis kvar på platsen.

Gäddleken är i Kåsjön i full gång. Ett as slog en halvmeter ifrån mig så jag nästan ramlade i vattnet och det plumsade och plaskade hejvilt inne i vikarna. Gäddorna var dock helt ointresserade av mig och allt jag hade i betesväskan. Blir bättre om en vecka skulle jag tro...

Såg även en massa andra människor som verkade fiska mer seriöst än MÖ-folket - kanske någon härifrån?

Kommentera

Fre-Sön
                      Ljusterö området
                      Vind - Nord ( Hade blåst nordan i flera dagar innan också. )
                      Vattentemp vid bryggan - drygt 5 grader

Endast 5 snipor kom upp denna helg. Topvikt på 3,5-3,7kg nånstans där.

Vi fiskade djupt, grunt och överallt.... Tog man en gädda på ett ställe, så var det den enda gäddan i viken typ. Kändes det som.... Dem betena som fick fisken och stiga ibland var Freestyler (mörtblänk) och Buster jerk (gäddan). Samtliga gäddor hade maskar på sig. Ingen lek någonstans.

Blir och ta nya tag i jakten på 10an.

Skitfiske.
                      http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                      2 svar
                      807 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg marryjoy63  
                      Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                      2 svar
                      454 visningar
                      3 gillar