Gäddrapporter tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddrapporter tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

OBS. Lite mer utförlig rapport på samma fiske som posten innan!

Fiskade hela helgen, var ute i ljusterö/lagnö trakterna. Med var min gamle far och karki här på fs. Blev hela 5 st sammanlagt under hela helgen...ingen storlek heller, toppen låg på ca 3,5 kg. Även ett par efterföljare. Vi letade fisken på många olika ställen, i lä, i vikar där blåsten låg på, djupt, grunt, vassar, sten/berg, skugga, sol, grumligt, på olika sidor av lagnö, men vi hittade inte någon koncentrerad fisk, utan de tog på utspridda ställen. En nackdel var att vi inte hade tillgång till något lod, så vi kunde inte hitta betesfisken, eller få uppdaterad fakta om vattentempen.

Det var soligt med någon timme mulet väder på lördagen då även merparten av dessa 5 lurades.
    Ca 10-15 grader i luften, i vattnet 5 grader i lördags (gammal termometer vid bryggan).
    Vattnet var extremt klart, siktdjup ca 3-4 meter, och sen när solen lös på såg man bottnen hur tydligt som hellst, såg både en gädda och en borre liggandes på botten, helt ointresserade av jerksen.
    Blåste nordan hela helgen vilket troligtvis är en av orsakerna till det dåliga fisket, det tillsammans med det klara vattnet anser jag vara huvudorsakerna till det svåra fisket. Följderna av dessa förhållandena var kallare vatten.
    Precis innan hemfärd idag vände vinden till sydligt, helt plötsligt var vattentempen uppe i 6,5 grader på bara några/någon timme, men tyvär blev det inget mer fiske så hur det påverkade fiskarna kan jag inte svara på.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var en skön helg, med strålande sol mestadels av tiden, men dock var inte fisket lika bra som vädret. Men när man inte njöt av fisket njöt man av annat, bla såg vi 2 st älgar på ön vi tänkt köra korvgrillningen på, sen kom även en grävling ditsimmandes (jag tyckte och tycker fortfarande det såg ut som en skunk!).

Off T. Såg 2 andra båtar, en buster L med yama-motor; Mörtsnurb, möjligtvis din polare?
    Sen var det även en annan båt, en vit plastbåt med kanske en 15 hk motor på med 2 st fiskare i, någon härifrån? Skulle vara kul om det var någon härifrån så man kan bolla lite ideér!

Skitiske.

Kommentera

Tjena
      Var ute idag på Torsbyfjärden, Värmdö med 2 båtar mellan kl 12 och 18. Vi hade en liten intern fisketävling, där totallängden räknades.
      Det var hur skönt väder som helst, vindstilla, stekande sol och t-shirtvärme, kanske inte så bra fiskeförhållanden men jag föredrar helt klart solen!
      Trots det "dåliga" vädret lyckades vi lura upp 16 gäddor (ovanligt mycket i dessa vatten), med topp på 4,7 4,0 och 3,5, och alla var riktigt pigga och lönnfeta av rom. Kul när dom bjuder upp till fajt
      Siktdjupet var väl inte så mycket, bara någon meter eller två oftast, men ändå föredrog gäddorna de naturfärgade dragen, i form av Buster Jerk och hemmagjort (finns att beskåda i mitt fotoalbum, "killern").
      Lite svårt att säga på vilka djup de högg eftersom bara den ena båten hade ekolod, men det var från halvmetern till 2-3 meter.

ps. båten jag fiskade från vann tävlingen med "hästlängder" (9 fisk=617cm mot 7 fisk= typ 450 cm)

Sen var det nån j**** gubbe som sa att vi inte fick fiska vid hans tomt (vi låg ca 30 meter från hans sjötomt) och påstod även att han ägde hela den viken (isf privat fiskevatten á 400x80 m)... Men som socker på kakan sa han även att man "egentligen" inte fick fiska i hela skärgården alls så länge det var inom 1000 m från någons fastighet.. Det fattar jag ju själv att det inte stämmer, för annars skulle ju inte en kotte få fiska nån stans i havet i stortsätt. Men stämmer ens nått av det han sa? Kan han ha privat vatten på Värmdö, en hel vik på 400 meter eller kanske mer troligt, ca 50 m ut från land vid hans tomt? Hur som helst drog vi därifrån för vi orkade inte höra hans tjaffs, eftersom han var en surgubbe som troligen hatade barn för han blev mobbad som liten.
      (Han tog även kort på oss och hotade med att vi skulle råka illa ut om han såg oss igen, mycket skrämmande..)
      Rätta mig om jag har fel men står det inte i allemansrätten (eller liknande) att det är fritt fiske i saltsjön och de 5 största sjöarna i Sverige sedan typ 1977?

//Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av ElJohan Visa inlägg
        OBS. Lite mer utförlig rapport på samma fiske som posten innan!

Fiskade hela helgen, var ute i ljusterö/lagnö trakterna. Med var min gamle far och karki här på fs. Blev hela 5 st sammanlagt under hela helgen...ingen storlek heller, toppen låg på ca 3,5 kg. Även ett par efterföljare. Vi letade fisken på många olika ställen, i lä, i vikar där blåsten låg på, djupt, grunt, vassar, sten/berg, skugga, sol, grumligt, på olika sidor av lagnö, men vi hittade inte någon koncentrerad fisk, utan de tog på utspridda ställen. En nackdel var att vi inte hade tillgång till något lod, så vi kunde inte hitta betesfisken, eller få uppdaterad fakta om vattentempen.

Det var soligt med någon timme mulet väder på lördagen då även merparten av dessa 5 lurades.
        Ca 10-15 grader i luften, i vattnet 5 grader i lördags (gammal termometer vid bryggan).
        Vattnet var extremt klart, siktdjup ca 3-4 meter, och sen när solen lös på såg man bottnen hur tydligt som hellst, såg både en gädda och en borre liggandes på botten, helt ointresserade av jerksen.
        Blåste nordan hela helgen vilket troligtvis är en av orsakerna till det dåliga fisket, det tillsammans med det klara vattnet anser jag vara huvudorsakerna till det svåra fisket. Följderna av dessa förhållandena var kallare vatten.
        Precis innan hemfärd idag vände vinden till sydligt, helt plötsligt var vattentempen uppe i 6,5 grader på bara några/någon timme, men tyvär blev det inget mer fiske så hur det påverkade fiskarna kan jag inte svara på.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var en skön helg, med strålande sol mestadels av tiden, men dock var inte fisket lika bra som vädret. Men när man inte njöt av fisket njöt man av annat, bla såg vi 2 st älgar på ön vi tänkt köra korvgrillningen på, sen kom även en grävling ditsimmandes (jag tyckte och tycker fortfarande det såg ut som en skunk!).

Off T. Såg 2 andra båtar, en buster L med yama-motor; Mörtsnurb, möjligtvis din polare?
        Sen var det även en annan båt, en vit plastbåt med kanske en 15 hk motor på med 2 st fiskare i, någon härifrån? Skulle vara kul om det var någon härifrån så man kan bolla lite ideér!

Skitiske.
        Om det var i lördags så kan den vita plastbåten med 15hk ha vart jag och en polare. Hade förövrigt segt fiske nån snipa upp nån tappad och en del efter
        "Det är för mörkt, jag hör inte vad du säger"
        Croc-Cop

Kommentera

Ursprungligen postat av Roosen Visa inlägg
          Sen var det nån j**** gubbe som sa att vi inte fick fiska vid hans tomt (vi låg ca 30 meter från hans sjötomt) och påstod även att han ägde hela den viken (isf privat fiskevatten á 400x80 m)... Men som socker på kakan sa han även att man "egentligen" inte fick fiska i hela skärgården alls så länge det var inom 1000 m från någons fastighet.. Det fattar jag ju själv att det inte stämmer, för annars skulle ju inte en kotte få fiska nån stans i havet i stortsätt. Men stämmer ens nått av det han sa? Kan han ha privat vatten på Värmdö, en hel vik på 400 meter eller kanske mer troligt, ca 50 m ut från land vid hans tomt? Hur som helst drog vi därifrån för vi orkade inte höra hans tjaffs, eftersom han var en surgubbe som troligen hatade barn för han blev mobbad som liten.
          (Han tog även kort på oss och hotade med att vi skulle råka illa ut om han såg oss igen, mycket skrämmande..)
          Rätta mig om jag har fel men står det inte i allemansrätten (eller liknande) att det är fritt fiske i saltsjön och de 5 största sjöarna i Sverige sedan typ 1977?

//Micke
          Jag är helt hundra på att jag läst ngt liknande på ngt fiskeforum tidigare - du kan mkt väl ha träffat på en legend

Kommentera

Roosen, du kan va lugn, gubben är ute och cyklar. Du har rätt att fiska med handredskap var du vill och hur nära någons tomt du vill... Sålänge du är i skärgården iallfall.

Det med 1000 meter från någons fastighet låter som gubben har en något förvrängd syn på kilometerreglen. Kilometerreglen innebär att allt vatten som inte har en mer än en kilometer bred förbindelse med öppet hav blir enskilt. I vilket fall som helst så skulle den reglen inte påverka dig någonting då du fiskar med handredskap och vi har fritt fiske längst våra kuster. Hade det gällt fasta redskap hade det varit en annan sak.

Och som svar på din sista fråga, det kan mycket väl stämma att gubben "äger" den viken. Med äger menas att han har fiskerätten där. Men detta hindrar inte dig från att fiska där med handredskap... Däremot är jag osäker på ifall du fått lägga nät där, fastaredskap hade du garanterat inte fått sätta där iallfall.

Kommentera

vet nån om leken har dragit igång i gbg trakterna än?

Kommentera

Ursprungligen postat av hövdingen Visa inlägg
                vet nån om leken har dragit igång i gbg trakterna än?
                Om du läser tråden så finner du svar på den frågan.(jag har skrivit saker om just den saken åtminstone 2 ggr de två sista sidorna i denna tråd.

Kommentera

Lite rapporter från Stockholms skärgård. Fredagen fiske bjöd på sol, blåst och två gäddor i båten, med en topp på 9,7. Halvdagsfiske och trögt. Plats: Sthlm södra

Söndagens fiske bjöd på 9 landade gäddor + 2 st felkrokade braxen... Strålande sol, ingen vind och en topp på 4. Plats: Furusund.

Skitfiske
                  En region Ett lag. IF Elfsborg

Kommentera

Ursprungligen postat av B@M$E Visa inlägg
                    Om det var i lördags så kan den vita plastbåten med 15hk ha vart jag och en polare. Hade förövrigt segt fiske nån snipa upp nån tappad och en del efter
                    Visst var det i lördags, om ni körde lite vid klintsundet så var det ni! Men din polare körde inte på söndagen också då? För vi såg en likadan eller möjligtvis liknande båt på söndagen, som körde ute vid östra lagnö ö. De körde väldigt länge i samma vik, undrar om dom kanske hittade fisken där!?

Kommentera

var ute igår ett par timmar blev sju gäddor största på 3 kg nånting, var en hel del plaskande av lekande gäddor inne vassen. Var nog de sista som lekte nu var rätt varmt i vattnet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                      2 svar
                      809 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg marryjoy63  
                      Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                      2 svar
                      455 visningar
                      3 gillar