Tack för lite tips. Till helgen blir det att resa till Hästholmen. Tyvärr verkar vindarna komma från ostligt håll. Kan lä fungera på laxen?
Hittar inga forum med fiskerapporter från ostsidan av Vättern. Mest trollare som rapporterar. Kanske är vädigt ont om folk som fiskar från land...
Snart lax!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Landlax vättern
Collapse
X
-
Det bästa hemliga knepet är att fiska när laxen är "inne" , resten av tiden är bara tidsfördriv. Vart och när detta händer är en gissningslek. Att lära sig hur strömmarna går i sjön och hur vindarna påverkar dem kan nog vara ett sätt att komma lite närmre lyckan. Det har hänt att man varit på en plats och nött en heldag utan ett liv å sen få höra att nån haft kanonfiske 2-300m bort. Men känslan som uppstår när laxen går upp och tar flugan/draget går aldrig ur...
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Lillsill Visa inläggTas det nån lax vid Hästholmen?
Tänkte åka från Uppsala i helgen och försöka första fisket i Vättern.
Laxfluga på Bombarda och/eller plåtskedar typ Toby som gäller?
Har även en del kustvobbler för öringsfiske på ostkusten, typ Ludde/Gladsax.
Kan det fungera eller finns det "hemliga knep" för just Vätternlaxen?
Tacksam för tips denna första gång vid Hästholmen.
Tack på förhand!
Gladsax guide brun/genomskinlig och gladsax ecellent grön/svart skall vara bra säger de som vet. Jag har bara provat landfisket efter lax i Vättern en gång och då var vi fem man som stod på piren i Hästholmen och kastade från klockan 8 på morgonen till fyra på eftermiddagen utan ett enda livstecken.Senast ändrad av Fredrik St; 2015-01-17, 22:48.
Lämna en kommentar:
-
Tas det nån lax vid Hästholmen?
Tänkte åka från Uppsala i helgen och försöka första fisket i Vättern.
Laxfluga på Bombarda och/eller plåtskedar typ Toby som gäller?
Har även en del kustvobbler för öringsfiske på ostkusten, typ Ludde/Gladsax.
Kan det fungera eller finns det "hemliga knep" för just Vätternlaxen?
Tacksam för tips denna första gång vid Hästholmen.
Tack på förhand!
Lämna en kommentar:
-
Jag kom iväg på passet igår med två kompisar. Vi fiskade på östsidan i snön och blåsten. Jag som inte har varit vid Vättern förr blev ganska imponerad. Vi blev översköljda ett par gånger när vi glömde att ha koll på vågorna.
Vi landade i alla fall två laxar, en på 44 och en på 69 cm. Ytterligare en tappades när den gjorde en rusning mot djupet och flätlinan skavdes mot en klippa.
Två av fiskarna tog på brun/svart Toby och en på en svart/silver/grön tubfluga. Alla tre hugg hade vi under en timme på förmiddagen. Resten av dagen var det dött.
Lämna en kommentar:
-
Fiska kan man alltid göra. Sedan är ju frågan om man får något.
Själv har jag stått och nött ett antal dagar utan att ens få ett hugg, trots syd/sydvästliga vindar.
Hur går det för alla er andra som landfiskar i Vättern just nu?
Lämna en kommentar:
-
Jag har ett pass inplanerat på östsidan på torsdag, men SMHI säger att det ska blåsa östligt och vinden verkar peka åt lite alla möjliga håll nu dagarna innan. Som jag förstått det bygger hela landfisket på att bytesfiskens mat blåser in mot land. Är det någon idé alls att fiska om det blåser ut från land?
Lämna en kommentar:
-
Någon som vart o fiskat eller hört om fisket i Vättern just nu?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
602 visningar