Landlax vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Landlax vättern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FatRap
    replied
    Hästholmen är hyfsat lättfiskat.

Lämna en kommentar:

• Abumatic220
    replied
    Är sugen på att testa detta. Finns det platser man kan fiska ifrån som inte är livsfarliga?

Lämna en kommentar:

• gnutten
    replied
    Ska säga att jag provat de två efterföljande helgerna på östra sidan. Vinden har ju tyvärr varit ostlig dessa veckor och när jag har varit där har jag sett ett par hoppa ändå. Men annars ingen större fart eller fångst.
    Nästa vecka lagom till helgen kommer vinden antagligen vända och bli ganska blåsig. Då tror jag att det kan bli action för vår sida.

Jag har bara varit vid Stora Lund. Skulle vilja prova vid Öninge, men aldrig varit där så ingen aning om hur man kommer dit och vart man brukar vara. Någon som skulle kunna peka ut mer vart man parkerar?

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Nån mer som har provat?

Lämna en kommentar:

• gnutten
    replied
    Idag var jag iväg till Hästholmen och fiskade, likaså var 3 andra där. Så jag ser oss som en grupp och "vi" fick en idag 5,4 kg 79cm(?). Så nu är det igång.

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Någon som varit vid Vättern nyligen och fått någon lax?
    Har varit ute idag och här om dagen utan ett enda hugg.

Lämna en kommentar:

• KalleTking
    replied
    Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
    Var ute i förrgår och drillade en lax som gått och väl var över godkänd. Men 10-15 meter ut så släppte den. Surt... Men så kan det gå.

Hur länge till kan man landfiska innan det hela är över? In i mars?
    I början på mars har det fångats lax tidigare år vet jag...

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Lillsill Visa inlägg
    Tack för lite tips. Till helgen blir det att resa till Hästholmen. Tyvärr verkar vindarna komma från ostligt håll. Kan lä fungera på laxen?
    Hittar inga forum med fiskerapporter från ostsidan av Vättern. Mest trollare som rapporterar. Kanske är vädigt ont om folk som fiskar från land...

Snart lax!
    Om du verkligen vill ha en chans så väntar du på pålandsvind, dock finns inga garantier men det är ditt startval om du inte är lokal, dvs måste åka längre sträcka/ta ledigt från jobbet osv, där börjar det pålandsvind i sammanhanget... dock folk har fått fisk i läsammanhang, allt kan hända visst är det så men om du INTE är lokal så är pålandsvind att rekommendera i sammanhanget, studera gärna långt i förväg hur vindriktning ligger upp till aktuellt datum, DETTA ÄR INTE UTAN VISS BETYDELSE I SAMMANHANGET, bara min tro och inga fakta!
    Lycka till, du kommer behöva detta!

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Var ute i förrgår och drillade en lax som gått och väl var över godkänd. Men 10-15 meter ut så släppte den. Surt... Men så kan det gå.

Hur länge till kan man landfiska innan det hela är över? In i mars?

Lämna en kommentar:

• KalleTking
    replied
    En fördel med vind och vågor är att laxen får mindre tid att studera flugan... Jag har tyvär aldrig fått nån lax från land i bleke och är därför helt emot det. Men jag vet andra som fått, så visst funkar det. Vågor och strömmar kan samla mängder av bete på ett ställe det ligger på ett tag.. när vinden sedan vänder eller försvinner dröjer det innan betesfisken försvinner och kan således hålla kvar laxen där ett bra tag efteråt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
602 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman