Laxen går att nå där det blir djupt nära land. Så vadare går inte att använda. På östgöta sidan är sträckan från Gränna till omberg. Längre norrut vet I sjutton..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Landlax vättern
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggVadare är inget jag hört om vid landfiske efter lax i Vättern..
Det bedrivs väl främst från klippor etc.
Hur långt norrut vill du? Ödeshög är ju hyffsat omskrivet men såklart inte i norra änden...
Vet inte riktigt, Ödeshög är ju kanske ett område som skulle kunna va värt att köra till nån gång då? Är såklart liten bit för mig att köra men inte överdrivet långt, gissar det tar en ~90-120min å köra dit för mig beroende på var längs det området man ska satsa på...
Jag bor ju i anslutning till det absolut norraste av vättern, ca ~20-30min körning öster om Askersund så, ju längre norr man kan hitta platser värda att jaga fisket på desto bättre för mindre körning är såklart dels billigare men ger ju också mer tid för själva fisket i sig! Och som vi alla vet är ju tid en rätt värdefull ingrediens i fiske!!!
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggLaxen går att nå där det blir djupt nära land. Så vadare går inte att använda. På östgöta sidan är sträckan från Gränna till omberg. Längre norrut vet I sjutton..
men det var ju ett fiske där som jag iofs absolut inte hade fått nåt som helst tips om utan bara gjorde, troligen fanns garanterat bättre sätt att landfiska i vänern med, och vättern är ju verkligen INTE vänern heller... men detta gjorde väl att ja tänkte vadare kanske var av vikt...
Ja, då får jag kanske ta å försöka köra neröver nån gång och kolla runt!
Som sagt, jag är ju verkligen längst LÄNGST upp i vättern men har ju bil liksom så, åka går ju klart!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
Perfekt, som sagt inte en aning om nåt rörande detta fisket, hade väl under ett jobb ja gjorde en period i närheten av vänern ett ok fiske då jag halkade omkring på klippsträder i vadare ut till där det plötsligt stupade rätt ner från de en-halvmeterdjupa vattnet man vadade i och svansade fram till såna undervattenskanter å stod å kastade från...
men det var ju ett fiske där som jag iofs absolut inte hade fått nåt som helst tips om utan bara gjorde, troligen fanns garanterat bättre sätt att landfiska i vänern med, och vättern är ju verkligen INTE vänern heller... men detta gjorde väl att ja tänkte vadare kanske var av vikt...
Ja, då får jag kanske ta å försöka köra neröver nån gång och kolla runt!
Som sagt, jag är ju verkligen längst LÄNGST upp i vättern men har ju bil liksom så, åka går ju klart!!!
Jag bor på andra sidan vid Ödeshög så jag har själv inte fiskat på den sidan då vi har bra platser här omkring.
Hästholmen och hela kuststräckan söderut ner till Stava är populär på östsidan. Finns även de som fiskar i Borghamn som ligger på Ombergs norra del.
Populära platser är Öninge och Stora Lund.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggEtt tips kan ju vara att googla runt lite och kolla var det trollas mycke.. Vissa ställe verkar ju inte va sådär värst långt ut.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
Runt Karlsborg fiskas det mycket från land efter lax kalla årstiden. Oktober/November till Mars/April.
Jag bor på andra sidan vid Ödeshög så jag har själv inte fiskat på den sidan då vi har bra platser här omkring.
Hästholmen och hela kuststräckan söderut ner till Stava är populär på östsidan. Finns även de som fiskar i Borghamn som ligger på Ombergs norra del.
Populära platser är Öninge och Stora Lund.
och, väldigt bra att få höra att kring karlsborg verkar vettigt! har tänkt dom tankarna själv men inte haft nån egentlig aning, och dit har jag väl "bara" kring 8mil enkel väg så det vore en tanke att testa på kanske!!!
får bli nu ett ordentlitt varv av å kolla genom på djupkartor och kartor och försöka hitta ställen som ser vettiga ut att testa och/eller utgå ifrån pga enkel parkering å sånt iaf!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inläggNån som fiskat nåt än? tänkte kanske åka ner i slutet av denna månad eller tror ni det är lönlöst?
Största laxen jag varit med och fångat vid trolling i Vättern vägde 16,5 kilo och det var två nätter före midsommarafton 1965. Skeppare på den stora, ruffade ekbåten var Sven Olov Edholm, Vadstena. Under många år på 1960 - 1970-talen bjöd Sven Olov Edholm (in memoriam) ner mig till nattligt midsommarfiske efter lax, röding och öring i Vättern. Vi gick ofta ut på Vättern vid 21-tiden på kvällen och fiskade fram till 7-tiden på morgonen...
Ska du fiska i Vättern idag bör du söka efter någon som har en större sportfiskebåt och försöka åka med här. Vill du fiska från land bör du kontakta lokalbefolkningen och fråga efter var du får fiska och var det finns bra fiskeplatser...
Old Firehand
Leif Engström
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
stort stort tack för alla dom tipsen!!!
och, väldigt bra att få höra att kring karlsborg verkar vettigt! har tänkt dom tankarna själv men inte haft nån egentlig aning, och dit har jag väl "bara" kring 8mil enkel väg så det vore en tanke att testa på kanske!!!
får bli nu ett ordentlitt varv av å kolla genom på djupkartor och kartor och försöka hitta ställen som ser vettiga ut att testa och/eller utgå ifrån pga enkel parkering å sånt iaf!!!
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Kippholmen
av AdamA
Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
|
6 svar
2 185 visningar
0 gillar
|