Häftigt om det är sant!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stor röding?
Collapse
X
-
Jag som bor i norra delen av landet har lite kännedom om dessa trakter. Visst finns det stora rödingar här.Ursprungligen postat av Andreas123 Visa inlägg
I det vattnet jag fiskar röding i vet jag att det finns fjäll-rödingar i klassen 8-10 kg, då jag själv sett fiskarna så kan jag säga att det finns monster här i norrland.
Då våra vatten sällan har hårt tryck av fiske blir fisken stor. Finns vissa sjöar i norra delen av sverige som blivit put n take vatten.
Men åter till frågan om detta är sant.
Jag själv betvilar inte en sekund att det finns Fjäll-Rödingar i klassen 12-13kg.
Vill du vinterfiska i en sjö som har riktigt god & fin röding, kontakta mig ! så ska jag guida dig till en lyckad dag!Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?
-
Det är nog inte en Fjällröding (salvelinus alpinus) utan större sanolikhet en Storröding (salvelinus umbla
Fjällröding:
Denna art har oftast mörkare rygg och sidor än storrödingen. Lekdräkten är ej så differentierad som dennes. Buken är röd, orangefärgad eller gul. De kontrastrikt vita fenkanterna lyser på långt håll i vattnet. Mindre än storrödingen. Ej sällan dvärgartad (10-25 cm) till växten. Längden uppgår till högst 74,5 cm (Bärtejaure) och vikten till 7 kg (Övre Björkvattnet) men vanligtvis endast upp till 1-2 kg. Högre vikter har publicerats från flera fjällvatten, men de har inte med säkerhet gällt fjällrödingen.
Storröding:
Beskrivning. Rödingarna skiljs generellt från t.ex. lax och öringar genom sina mycket små fjäll samt ljusa fläckar på mörk botten i stället för tvärtom. Rödingarna uppvisar en hög grad av variation i färg, form och storlek. De fiskätande storrödingarna i södra delen av Sverige kan nå en längd av nästan en meter och en vikt överstigande 12 kilo. Under sin växande fas är de silverglänsande med mörkare rygg, men under lektiden blir buken hos framför allt hannen mörkt röd medan rygg och sidor övergår i allt mörkare brungrönt med tydliga vita och röda fläckar. Bröst- och bukfenor liksom analfenan är röda med framträdande vita fenkanter.
Kommentera
-
Skitkul om det är sant men bildbevisen eller andra bevis kommer säkert snart från fångstmannen ????( Enkelt att fota fisken med lämpligt referensobjekt tumstock, tidning etc..även om han vill vara anonym) varför skulle han annars höra av sig till tidningarna? Om det inte kommer är det bara ytterligare en snackfisk...En bland många..Ursprungligen postat av Andreas123 Visa inläggSenast ändrad av Hemi; 2009-09-26, 20:32.
Kommentera
-
Precis Krödingar ja..Gick inte snacket då om rödingsrekord? Sedan har vi ju kanadickerna oxå..Tvivlar starkt på en meterlång 12 kgs Röding, Salvelinus umbla (Storröding) eller S. alpinus (Fjällröding) men vi får väl se..Ursprungligen postat av PÅK Visa inläggDet har tagits en del krödingar (hybrid mellan röding och kanadarödingar) i den delen av fjällvärlden i vikt upp mot 14 kg. Om det skulle vara en röding kommer det bli ett nästan oslagbart rekord.Senast ändrad av Hemi; 2009-09-26, 21:24.
Kommentera
-
Det mest troliga är nog att det är en Kröding, dessa planterades ut i Piteåälven på 60-talet. I Tjeggalvas har det fångats en del. Bland annat en på 13,62 kg vilken kontrollerades på lab i Djursholm. Även i Meikak har det tagit stor kröding, 14,6 kg.
Nedanför vissa kraftstationer står det en hel del kröding och äter fisk som smulas sönder av turbinerna.
Största rödingen jag själv sett är på dryga 6 kilo. fångad i fjällsjö på 700 meters höjd.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
608 visningar