Är klara sjöar mer svårfiskade än dyiga? (Gädda) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är klara sjöar mer svårfiskade än dyiga? (Gädda)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är klara sjöar mer svårfiskade än dyiga? (Gädda)

Jag har upplevt att klara sjöar är svårare att få fiska på än dy sjö som är grumligt.

Jag fiskar i en klar sjö där det finns abborre gädda sik typ men ingen gös eller brax.

Jag har jerkat och har i stort sett inte fått mer än 3 gäddor på 7-8 turer o då har jag verkligen fiskat av alla olika ställen.

Sen hänger man med en kompis till en skitig sjö o så e det bara stå o jerka vid vassen o gäddorna hugger hela tiden!

Är det mer närning för fisken i en grumlig sjö?
    Jag upplever även mer och större gäddor går grundare på grundare vattien en i en grumlig sjö.
    Vad har ni för erfarenheter av rena och dy sjöar?
    Har ni märkt om det blir sämre eller bättre gäddfiske om det finns gös/brax i sjön?

Ursprungligen postat av Smekblom Visa inlägg
    Jag har upplevt att klara sjöar är svårare att få fiska på än dy sjö som är grumligt.

Jag fiskar i en klar sjö där det finns abborre gädda sik typ men ingen gös eller brax.

Jag har jerkat och har i stort sett inte fått mer än 3 gäddor på 7-8 turer o då har jag verkligen fiskat av alla olika ställen.

Sen hänger man med en kompis till en skitig sjö o så e det bara stå o jerka vid vassen o gäddorna hugger hela tiden!

Jag upplever även mer och större gäddor går grundare på grundare vattien en i en grumlig sjö.
    Har ni märkt om det blir sämre eller bättre gäddfiske om det finns gös/brax i sjön?
    Gäddan genomskådar betet mycket lättare i klara sjöar . David L skrev en gång har du sett en mört simma sida sida å skramla ,jerkbait är kanske inte är bäst där.
    Kanske bättre å trolla ute på frivattnet med mörtfärgade eller andra diskreta färger ofta finns det Nors , siklöja i klarvattensjöar . Testa även å meta med naturlig betesfisk , å vid spinnfiske gå ned betesstorlek .
    Det är svårare å jerka upp fisk i klart vatten ja har blekinge skärgård som bra exempel kommer man dit i fel vind så är det helt värdelöst å fiska där , då man skrämmer fisken med båten då den står så grunt .

/Fredrik

Kommentera

Så kan ju fisket vara... Att det plötsligt hugger bra om man bara kommer rätt. Det beror nog mindre om det är grumligt vatten eller inte. Min erfarenhet är tvärt om och det kan kanske bero på att i "skitiga" vatten finns det inte lika mycket gädda som i mer klara vatten. Där blir den utkonkurrerad av andra arter som gös.
      Mycket gös i ett vatten är ett tecken på att miljön inte passar så bra för gäddans sätt att jaga på.
      Och om du ska få mycket fisk av en art så ska du leta efter den i en biotop där den trivs som allra bäst och kan bli talrik.
      Men att all rovfisk är lättare att finna på grunt vatten i en grumlig sjö tror jag de flesta kan skriva under på. Det har säkert en naturlig förklaring i att all fisk skyggar mindre när den har har skydd från luften i form hot från rovfåglar eller från andra rovdjur.
      Sen det här med att det ska vara naturliga agn och beten i ett klart vatten för att inte en rovfisk som gäddan ska genomskåda eller låta sig luras, tror jag inte så mycket på generellt. Vi talar här om en art som har en hjärna stor som en ärta även som tvåsiffrig. Och förmågan att förstå att en röd och vit wobbler är djävulens lönndom medan en löj-tecknad gummifisk är smaskens, är troligtvis mycket begränsad. Det är huggreflexen du ska trigga för att få den att slå käftarna om ditt bete. Svårare än så är det inte. Men sen att den inte hugger varje gång du triggar den är en del av gäddans biologi och beteenden och har nog inget med om de kan genomskåda något.
      Så prova med ett annat bete eller metod i den klara sjön, och ge inte upp. För finns det gädda där så kan du vara säker på att den kommer att hugga förr eller senare bara tiden och platsen är rätt.
      sigpic

Kommentera

Det är två olika sorters sjöar, gäddorna lever troligtvis på ett helt annat sätt i den klara sjön än i den grumliga sjön. Har själv fiskat mycket i båda dessa typer av vatten, och får uppfattningen om att i klarvattensjöar, så lever den större gäddan till största del helt pelagiskt, kan vid tillfällen på våren tex gå in för att leka, men försvinner snabbt ut igen.. Men dom mindre gäddorna, kan stå grunt året om, tills dom är tillräckligt stora för att ge sig ut på djupare vatten. Testa trolling, använd lite diskreta beten i olika storlekar. Eller testa och spinn/jerka av branter, eller grundtoppar som ligger ute i sjön, lämna dom grunda vassvikarna och testa något nytt.

Kommentera

Absolut är det skillnad men med en ganska naturlig förklaring. I det grumligare vattnet kan gäddan stå betydligt grunadre utan att känna sig "hotad", det grumligare vattnet utgör ett bra kamoflauge från faror framförallt ovanifrån. En större gädda skyr direkt solljus, är skyggare än den mindre, känner sig trygg på det mörkare djupare vattnet. I riktigt klart vatten finns "tryggheten" förmodligen betydligt djupare än det nödvänndigtvis då behöver göra i ett grumligare vattnet. Sällan hittar man den större gäddan i riktigt kara vatten på grundvattnet(bortsätt från vid lek) om inte tex. kraftig vind "rört om" och gjort vattnet grumligare.
          Förmodligen finns det minst lika mycket gädda i den klarare sjön, den kan nog dock vara svårare att hitta. Fiska med så "naturliga" färger och beten som möjligt vid dessa vatten, medans mer färg på "grejjorna" i det grumligare...

Kommentera

Tjena Jacke, förvånar mig att man hittar dig här! Är det vidöstern du fiskar i?

/Rajox

Kommentera

tjo

Ja man klart man måste hitta nya intressen!!

Har stuga i Hindsen så blir jag fiska mkt där.
              Annars är det flåren jag fiskar i även testat lagan mkt vid vatten kraft verk!!

Du får ju bjuda ut mig o en polare på en båt runda i ljungby!!

Kommentera

jerk funkar inte för mej på mitt landställe i jämtland, de e hommusförgar men otroligt klart

blåvita rappala, storm wildeye och tormentor i regnbågsfärgkör ja me, får massor

annars e dessa färger bra:
                Svartvit
                Blåvit
                Regnbåge
                öringfärgatt
                real roach(salmo)
                hot perch/real hot perch (salmo)

sen funkar jiggar bra, samma färger men testa röda för borren... får massor på en billig röd curlytail

Kommentera

Det är inte så underligt att klara vatten är mer svårfiskade. Fisken skyggar ju bra mycket mer.
                  Bästa fisket får man när det är mulet eller ordentligt molnigt. Stark sol ger knappt ett liv.
                  Har fiskat från båt i en av Stockholms klaraste sjöar (Flaten vid Älta).
                  Fisken följde ibland med ganska nära båten men avek ganska snabbt när dom upptäckte mig stående i båten. Om inte annat för att dom inte ville gå upp från den skyddande mörkare botten.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Det är inte så underligt att klara vatten är mer svårfiskade. Fisken skyggar ju bra mycket mer.
                    Bästa fisket får man när det är mulet eller ordentligt molnigt. Stark sol ger knappt ett liv.
                    Har fiskat från båt i en av Stockholms klaraste sjöar (Flaten vid Älta).
                    Fisken följde ibland med ganska nära båten men avek ganska snabbt när dom upptäckte mig stående i båten. Om inte annat för att dom inte ville gå upp från den skyddande mörkare botten.
                    kom em mej ut en solig dag mitt i sommarn o fiska borre me jigg och små wobbler, får vi under 20 stycken ere en dålig dag!

vi trollar runt tills vi hittar dom o sen stannar vi o kör vanligt spinn
                    har man inge ekolod får man improvisera

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 187 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 189 visningar