Rapport från gäddfiske i Umeälven i helgen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rapport från gäddfiske i Umeälven i helgen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rapport från gäddfiske i Umeälven i helgen

Jag har vart uppe och hälsat på morsfars i Ume' under helgen. Passade på att försöka fiska lite lekgädda tillsammans med min brorsa. Umeälven rinner ut i någon form av delta liknande variant med en hel del grunda små vikar där det brukar vara ett väldans plaskande i slutet av maj. Eftersom det tidigare har varit sjukt varmt i Umeå (iaf enligt morsan) så hoppades jag att leken skulle ha kommit igång och vi skulle få ett latjo fiske.

Utan sömn onsdag natt tog jag flyget upp 14:50 från Bromma och landade 16:00 i Ume' där lillebror hämtar mig på flygplatsen. 17:00 hissar vi farsans utter i baljan och beger oss nedströms. Väl ute i "delta området" chansar vi på att det stämmer som man läst här på fiskesnack att fetingarna står utanför vikarna och lurar. Jag kör med min nya sweet shad som jag införskaffat dagen innan på lundgrens, den ger snabbt resultat och upp kommer en feting på ca 6hg, knappt längre än betet :-) Där efter följer en döperiod på en kvart under vilken det kommer en svinkall regnskur och det blåser upp. Efter regnet lugnar det sig igen och vi kör upp och drar en ny drift över djuprännan, vilken sänker sig från 1m ner till 3.5. Var sin 2kg gädda kommer upp och därmed har lillebror tagit sin första jerkgädda. Vi konstaterar glatt att det blir varmare med lite fisk och njuter av våra flyoveraller. Under nästa drift drar brorsan en till på ca 2 pannor. Driften därefter drar JAG upp den fetaste på 4.2 pannor :-), på en buster från fiskefeber. Den sista driften får vi ett dubbelhugg på var sin 2 kilos, och beslutar oss för att det får vara nog för idag. Med stelfrusna fingrar konstaterar vi att solen är på väg ned och att vatten tempen har sjunkit från dryga 8 till 7 grader, kickar igång motorn och beger oss hemåt. Resultat, 7 landade (och återutsatta) och 3 tappade gäddor på 2 timmars fiske vilket är bra tycker jag (för att vara oss iaf).

På torsdagen hänger Erik med och vi beger oss ut vid 11 på förmiddagen. Det är blåsigt som attans och spöregnar redan vid utfarten men vad stoppar den som är peppad? Inget.
    Vi drar ner till samma ställe där vi var dagen innan, men idag är inte fisket lika givande alls. Brorsan drar ganska snabbt upp en gädda i samma storlek som dagen innan, Erik får en i samma storlek (det verkar vara gott om dem) på en vobbler av okänt märke (firetiger färgen). Innan vi bestämmer oss för att det är helt sjukt att fiska i det här vädret får jag en 5hg abbore på mörtfärgade salmoslidern, det ser lite bizzart ut när firren är nästan lika stor som draget och vi blir mäkta förvånade när det visar sig vara en borre och inte en liten gädda (skall väl erkännas att jag trodde det var en lite större gädda en sekund där:-). Resten av dagen kör vi mest omkring i den södra delen av deltat och undersöker det, hittar en del fina vikar men kammar noll vad det gäller fisk. Det mest spektakulära som händer är att jag kör på en fet sten som helt plötsligt bara sitter där så att motorn flyger och far. Det är lurigt med älvar, man såg inte stenen då älven flyter otroligt lugnt i just detta parti. Jaja så är det när man inte känner vattnet sådär otroligt bra. Fullständigt dyngsura vänder vi kosan hemåt, efter detta lilla intermezzo, för bastu och rumstempererad folköl.

På fredagen törs inte lillebror ut i den svinkalla naturen och det blir jag och tre(!) av mina polare, naturligtvis får jag mest med mina totalt överlägsna jerkprylar :-). Det där var väl kanske lite att ta i men faktum är att jerkgrejjerna visat sig vara otroligt effektiva i jämförelse med de övriga tekniker som använts under helgen. Jag fick tre och de andra tre fiskarna som körde vanlig spinn fick en (1.5-2kg), det kändes gott efter allt jag snackat om mina nya mäktiga prylar :-) Den sista gäddan tog PRECIS vid båtkanten, i rena förskräckelsen lyckades jag kroka den (bara tur om man skall vara ärlig).

På lördagen hade vi egentligen tänkt åka till en "hemlig vik" på en ö utanför Umeå och fiska abborre men det hårda vädret stoppade oss och vi beslutade att prova lite efter havsöring i den så kallade torrfåran (Det ligger ett vattenkraftverk norr om Umeå som släpper ut tillräckligt med vatten för att öringarna skall kunna vandra åtminstone upp till laxtrappan, det är väl meningen att de skall komma längre men jag vet inte riktigt hur framgångsrikt det där är..). Lika kallt och blåsigt idag men det var åtminstone uppehåll. Då jag hade alla mina fluggrejjer i Stockholm fick jag köra med spinn vilket tyvärr kammade noll, men det var ganska kul iaf. Farsan, som lyckades komma loss idag, fick en nystigen lattjo liten pryl på 700g. Jäkligt roligt faktiskt var det, man måste unna honom det, han som ligger så i lä annars vad det gäller fiskar :-) Det blev ju inte sämmre stämning, för hans del, iom att både jag och lillebror kammade noll, blankt, de nada!

Summa summarum, en hård, kall och rolig fiskehelg.

Det finns lite bilder om någon skulle vara intresserad
    När drar vi?

Rolig, bra och ärligt skriven rapport!

Du måste få mycket fisk om du tycker att en kvartsmellanrum mellan fiskarna är mycket

Kommentera

härlig rapport, det har verkligen varit svinigt kallt här i norr dom senaste dagarna, blir så less!

Du får glädja dej åt att du tog några gäddor iaf, bättre några små än inga alls tycker jag iaf.

Kommentera

MastaPike: Tack så mkt. Det var väl aningens ironiskt att det var mkt med en kvarts mellanrum :-)

Mikespike: Tack. Det var något rent sjukt va kallt det var, tog två dar för mitt pekfinger att tina upp. Var som avdomnat när jag kom hem. Jepp det är bra med ett gäng gäddor, även om jag skulle vilja ha fått en lite större, men å andra sidan säg den gång man inte vill det . Det viktigaste är att jag fick mer och större än lillebror. Det brukar fan aldrig hända tyvärr :-)
        När drar vi?

Kommentera

Tja Robban!
          Sjysst fiske!
          Så du använde inte din nyinköpta regnjacka alltså?

Själv lyckades jag landa EN abborre, det var allt som helgen gav. (Jag vart iof förkyld, så det vart inte så värst mycket fiskat tyvärr)

Men nu funkar utombordaren i alla fall, det var skit i förgasaren visade det sig.

Kommentera

Tjena Empa!

Det blev ingen regnjacka då det känndes som flytoverallen fyllde den funktionen :-)

King med motorn, känndes det manligt å mekka?
            När drar vi?

Kommentera

Skojaru att man kände sig manlig!

Jag skrev ju en fråga här på forumet o bad om tips på saker man kan kolla, kändes riktigt macho att få igång den. (Iof var svågern fordonsmekanikern med den sista timmen, men då hade jag redan hittat skiten i bränslefiltret o förgasaren)

Jag fick ju tips om att byta växelhusolja, den såg ut som hollandaisesås som skurit sig ungefär, så det var nog på tiden...

Kommentera

Kanon att höra att fisket börjat komma igång efter gädda i Umeälven. Jag har båten liggande på Gimonäs men håller just nu på att flytta in i vårt nya hus så det blir nog inget fiske närmsta veckan iaf.

Bra att få lite rapporter.

Papp-Robert: Du får gärna PMá mig några tips om bra ställen i Öster och Västerfjärden. Då skall du få tillbaka några tips om ställen längre upp i älven.
                Har bara haft båt i ett år och inte hunnit utforska så mycket av älven.
                Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                6 svar
                2 208 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                174 svar
                40 224 visningar