3 dagars fisketur vid dalälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 dagars fisketur vid dalälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3 dagars fisketur vid dalälven

Jag och polaren drog iväg i onsdags morgon till Falkuddens stugby vid Näs för 3 dagars intensivt fiske. Fisket skulle bedrivas i Bysjön (en sjöliknande fjärd i dalälven) och vi var inställda på fiske efter gädda och abborre. När vi väl kom fram kunde vi dystert konstatera att vattenståndet var mellan 0.5 - 1 m för lågt och detta kanske var förklaringen till att fisket inte nådde den nivå som vi hade förväntat oss. Pågrund av vattenståndet vart vår vanliga taktik, att söka upp vassar och fiska runt omkring dom, rätt så svår. Vassarna fanns visserligen men dom stod uppe på land. Dessutom var det väldigt långgrunt på de allra flesta ställen, så långt som 50 meter från land kunde det vara 1 meter djupt. Så istället för vår vanliga "snipjakt" inne vid vassarna så fick vi tänka om och bestämde oss för att trolla lite och försöka hitta hotspots ute på de fria vattenytorna. Det började bra och redan efter en kvart så smällde det på en gös, visserligen liten ca 7-8 hg, på mitt spö. Detta var min första gös och kom verkligen oväntat, vi hade ju som vanligt lagt fokus på gädda och abborre. Stärkta av framgången så fortsatte vid med trollingen och lyckades senare under dagen få upp en rejäl gäddmadam på ca 6 kg (givetvis C&R). Dag 2 fortsatte vid med trollingfisket, med vissa stop för snipfiske på strandnära områden där det tilläts. Några smågäddor fick syna däck dels på trollingen och dels på jiggfisket vid vassarna. På kvällen körde vi återigen runt i sjön med dragen på släp och hoppades på gös. Då det inte hände så mkt så koncentrerade vid oss lite öldrickandet istället och körde lite småslött omkring. När vi gjort den någon timme så vevar vi in dragen för att kontrollera att inte något sjögräs fastnat på krokarna. Då när jag börjar veva in draget känns det helt stumt. Jag tänkte att antingen så har draget fastnat i något skit eller så har en gös huggit precis när jag började veva in. Ivf, jag fortsätter att "pumpa in" draget och när det är inne vid båten så ser jag en lina sitta fast i mina krokar. Vid detta läge var både jag o min polare lite smått på lyran och accepterade gladeligen att en lina gjort ett sånt motstånd när jag vevade in. Då får jag syn på att linan fortsätter ner i vattnet och påpekar det till min kompis. Han börjar dra och dra och tungt som fan är det. Då, precis som en kork, flyter det upp en präktig gös intill båten. Av bara farten lyfter vi in den i linan i båtan, vilket gick bra för linan var sjukt grov, typ 0.80. Ca 3 kg vägde den och vi satt båda och asgarvade åt det sjuka i situationen. Min vobbler måste har fastnat i den linhärva som stack ut ur gösens mun och på något sätt lyckats sitta kvar ända in till båten. När vi sansade oss så insåg vi ju rätt snabbt att det inte var så kul ändå, det var ju en riktigt "slumpfisk" och det kändes inte som om man precis lyckats "överlista" fisken. Men men , vi körde vidare och en halvtimma senare så smällde det på en ännu en gös i samma storlek, fast denna gång högg den faktiskt på min vobbler och satt fast i MINA krokar... dock tappade vi den inne vid båten.
    Dag 3 stämde ingenting, vi trollade runt hela sjön hela dagen och inte en känning. Ett klassiskt bompass med andra ord.
    Facit på tre dagar:
    En gädda på 6 kg
    Två gösar, en på 3 kg och en på 8 hg.
    + en massa småslipsar från allt mellan 1 hg till 1,5 kg samt ett par matabborrar.
    Den stora gäddan och gösarna blev alltså resans behållning, en resa som inte levererade som vi trott antalsmässigt men storleks mässigt rätt OK.
    Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
    Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Men visst hade ni kul! Grattis till gösarna hur ni nu än tog dem!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Att ni inte bottenmetade gös vid kraftverket??!!
      Hur mycket gös som helst där!!
      Trevligt fiske ändå verkar det som. Jag vet en kompis som också fått en gös på en gammal lina. Undrar varför det är just gös som fastnar så?
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Aj fan... vilken miss...vi åkte ju förbi Näsbron och såg kraftverksdammarna där inne hur många gånger som helst, men vi åkte aldrig in där eftersom vi blivit avrådda från ägarna av stugbyn/campingen där vi bodde. Jaha, så det är bra med gös där? Vi tänkte åka in dit ett flertal gånger men det blev aldrig av... vilken miss...
        Om det blir dubbelhugg i min båt stämmer man obligatoriskt upp i nationalsången och tar en prisa snus(2006)...dock får man nog lov att ta en prisa nikotintuggummin nu för jag har precis slutat upp med eländet..(2007)
        Eller så skiter man i det och tar en prisa snus som en riktig karl, är nere i träsket igen (2008)

Kommentera

Hände ungefär samma sak när jag o min farmor fiskade i tiveden (put and take). Hon kastade o sa att hon hade fått på fisk. Hon krokade sitt drag i ett flöte med lina o krok. Upp kom en 2kg rengbåge. Fan va glad hon blev. "så kan det gå"
          http://www.silverbums.com

Kommentera

robin82: vi brukade sitta vid brofästet och bottenmeta. Det är svårt att komma högre upp längs land än så. Det brukar alltid sitta folk där på kvällarna, såg ni ingen som satt där?
            Annars går det bra att köra upp med båt och fästa den i bron, då kan man både kasta och meta gös.
            Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
            6 svar
            2 184 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
            174 svar
            40 174 visningar