HVHTeacher - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HVHTeacher - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HVHTeacher - 2012 Roligaste höstfisket - Bidrag 2

    Inskickat av HVHTeacher

    "Mitt bästa höstfiske

    Löven lyser brandgula på träden och förstärker den redan bländande ljusa höstmorgonen. På den stilla vattenytan guppar fallna löv från de pilträd som trötta hänger ut över den. Som höstskulpturer föreställande jättar från någon Bauersaga. Båten är täckt av vattendroppar som för bara en stund sedan var frost. Det doftar jord. Det doftar höstfiske!

    Click image for larger version

Name:	trad.jpg
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	1813168

    I går var det dags för det sista steget i ritualen. Ni vet, den där som börjar med ett bokat datum. Jag kollar av läget med fiskegänget, men deras fiskekapital är bränt denna helg. En kollega visar intresse och söndagen är bokad. Val av fiskevatten är nästa steg. Huvudprioriteringen får bli abborre med lite gäddfiske som alternativ om abborren vägrar visa sig. Valet faller därför på ett känt abborrvatten som är helt nytt för kollegan. Sjökort och satellitbilder fixas till torsdagen och en plan görs upp. Vi ska starta runt 8.30 på den brantaste av sjöns två grynnor. Efter att ha fiskat av grynnorna kommer djupkanter fiskas av och sedan, som sista anhalt, kommer grundare vatten att testas efter gädda. Vädret ser lovande ut med en sydvästlig bris och klar himmel. Sista steget sker i källaren vid fiskeprylarna. Vad ska med? Jag bestämmer mig för jiggspö, jerkutrustning och ett längre spinspö. Lodet är laddat och packat.

    Click image for larger version

Name:	vatten.jpg
Views:	1
Size:	31,9 KB
ID:	1813169


    Verktyg och dragg likaså. Och beten. Beten… Jigglådan är överfull och packas som den är. Lite småspinnare förstås. Eftersom jag bygger spinnerbaits och behöver provfiska ett gäng både för abborre och gädda så passar jag på att kasta med dem också. En låda jerkbaits packas med fokus på grundgående beten. Stora banditer blandas med grisar och vargar. Nästa låda blir en blandlåda där jag packar crankbaits, tailbaits och stora gummibeten. Till och med några spinflugor åker med. Man vet ju aldrig… Natten till söndagen har jag svårt att sova. Som vanligt lägger jag upp strategier och funderar på vindriktningar innan jag till slut domnar bort. Klockan 7.30 blir jag upplockad av min kollega Christian. Då har jag varit uppe i över två timmar och kollat vädret, packat käk och kollat på ”På fisketur med Bård och Lars”. Christian har inte varit inne i den här världen speciellt länge och ser chockad ut över den mängd prylar jag har tagit med. Själv har han tagit med ett jiggspö. Punkt. Tur att jag han med att packa ytterligare ett tungt haspel till honom!

    Click image for larger version

Name:	Jacob.jpg
Views:	1
Size:	38,8 KB
ID:	1813170


    Alla förutsättningar känns rätt på plats. Båten bågnar under tyngden av utrustningen, men dess enkelskrov är lättrott och vi kommer snabbt ut från båtplatsen. Efter första kröken ser vi att vi inte är först på plats. På den grynna där vi ska inleda fisket sitter redan två killar ankrade och jiggar ihärdigt. I en annan båt ror en äldre herre målmedvetet mot grynna två! Som så många gånger tidigare spricker planen och vi tvingas tänka om. Djupkanterna blir målet och redan vid andra stoppet landar jag en fin abborre på runt halvkilot på min guldfärgade Kopytofyra. Fisken tog oroväckande försiktigt och efter återutsättning är det stendött! Vi flyttar oss mot en annan kant där vi lyft fina kilosabborrar andra turer och jag byter till ett mörkt spinnerbait som jag byggt till abborrfisket. Första kastet ger fisk, men tyvärr av fel art.

    Click image for larger version

Name:	vass.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	1813171


    Gäddan är liten men pigg. Nästa stopp ger ytterligare en gädda och sedan är det tvärnit. Vi kämpar hårt hela dagen men i motvind. Sjöns två grynnor är ockuperade av de två båtarna hela dagen, och först en timme innan mörkrets ankomst övertar vi en av de, vid det här laget, välfiskade platserna. Totalt drar vi fem hyggliga abborrar tillsammans med de två gäddorna under dagen. Inte de mängder Christian hade hoppats på. Inte heller de stora exemplar jag hade hoppats på.

    På vägen hem pratar vi igenom turen. Vår upplevelse av dagen skiljer sig en del. Christian är nöjd och konstaterar att dagen har bjudit på härligt höstväder. Vi har ju faktiskt fått en del fin abborre. För egen del har jag som vanligt byggt upp på tok för stora förväntningar och är rätt missnöjd med resultatet. Men jag är inte missnöjd med fisketuren. I en veckas tid har jag planerat och packat, drömt och förberett. Under dagen har jag utmanat allt jag kan om fiske och samtidigt njutit av fantastiska miljöer och av trevligt sällskap. Återigen kapitulerar jag inför det klyschigt uppenbara: Fiske är livet!"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
109 svar
6 183 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Fiskefuralles  
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
38 svar
3 014 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
48 svar
3 104 visningar
5 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
0 svar
107 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
12 svar
834 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Najad
av Najad
 
Arbetar...
X