Fiskesnacks Abborrefemma 2023 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnacks Abborrefemma 2023

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Bistert idag, mulet, nordlig vind, drygt 5 grader i vattnet och 2 i luften. Hade så mycket kläder under och över torrdräkten så jag knappt kunde röra mig, men jag frös i alla fall inte (utom om händerna).

    Betydligt trögare idag än de senaste veckorna, bara entaka smågäddor och dito borrar. När det sent på eftermiddagen började dala ner lite snöflingor och vattnet på kajaken började bilda ett ispansar så kände jag att det fick vara nog.

    På väg mot hemmaviken gjorde jag ett sista stopp och fick 3-4 mindre abborrar, en kilogädda och till slut ett riktigt snaskarhugg som jag först var helt säker på var gös, men ganska snabbt började de typiska "abborrstånkningarna" och upp kom en fet abborre på 1 090 g. Tyvärr räckte inte längden till för en uppgradering, men jädrar vad nöjd jag är över ytterligare en kiloborre!

    Click image for larger version

Name:	0_20231114_140656.jpg
Views:	263
Size:	345,6 KB
ID:	2631838

    Kommentera


    • #42
      Grattis fin borre

      Kommentera


      • #43
        Nu har isarna här i Stockholmstrakten börjat lägga sig längs med stränderna, så nu är säsongen definitivt över för min del (möjligen ger jag mig ut på landfiske efter havsöring om abstinensen blir för svår). Nu står kajaken på tork i garaget efter den årliga rengöringen.

        Click image for larger version

Name:	image_109347.jpg
Views:	199
Size:	395,9 KB
ID:	2632012
        Kan konstatera att efter sex säsonger så fick jag i våras för första gången lite "pyspunka".
        Jag upptäckte det när ena sidan av kajaken började tappa luft efter några dagar i uppblåst tillstånd i garaget. Jag sprutade såpvatten över sidorna och hittade direkt två små hål med någon decimeters mellanrum på en sidan. Jag lagade hålen med lagningskitet som levererades med kajaken och sedan dess håller den tätt igen.

        Året säsong bjöd på nytt PB vad gäller abborrar över kilot, sammanlagt sju stycken, varav sex på de sju sista turerna. Alla abborrar fick jag i hemmasjön och de mest fångstgivande betena var framför allt SG Vib Blade, men också Illex Deracoup. Och i vanlig ordning kom fisket igång först när vattentemperaturen sjönk under 10 grader.

        En intressant iakttagelse är att jag vid olika tillfällen i år har haft bra "mängdfiske" på ett flertal, sammanlagt kanske sju-åtta, olika ställen i hemmasjön. Men alla kiloborrarna fick jag på tre specifika platser i sjön. Det ena stället är ett c:a 30 meter brett sund mellan en ö och fastland, där högg abborrarna på ungefär tre meters djup. De andra två ställena är grundryggar utanför uddar och där hittades abborrarna ganska långt ut på runt 5-6 meter. Vid dessa uddar har jag under årens lopp i princip nästan aldrig fått några mindre abborrar, utan de få jag fått har alla varit strax under eller över kilot.

        Nästa år hoppas jag förstås på nytt borre-PB. Kommer också efter många år sannolikt bli en del skärgårdfiske efter gädda och abborre, dock inte från kajaken, utan från ett betydligt mer skärgårdsanpassat flytetyg.
        Senast ändrad av TiSo; 2023-11-23, 21:23.

        Kommentera


        • #44
          Jahaja, så var året till ända och även om jag inte bidragit så har jag följt era fina abborrebidrag!
          I år var det förra årets andraplatsare som knep segerplatsen med hela 5 cm över andraplatsen.
          Stort grattis Sebastian T (oklart om du använder annat nick eftersom jag inte sett någon post?) som även fångade den största borren på imponerande 50 cm.

          Till kommande år hoppas jag/vi på fler tävlande och ännu fler härliga bidrag.

          (Är det någon annan som är sugen på att dra igång en ny GF och AF så är det fritt fram, först till kvarn. Jag har inget gäddpass inplanerat på en stund men det är ju kul om tävlingen är igång från början på året oavsett resultat)

          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #45
            Vill också gratulera segraren, bra jobbat!

            Det blev ju en strid på kniven om patserna 3-5, det skiljde bara 3 cm.

            Personligen är jag nöjd med mitt resultat som är det bästa jag hittills haft rent längdmässigt. Jag tror jag får svårt att slå detta resultat så länge jag huvudsakligen fiskar i min hemmasjö. Det verkar som att sjön håller hyfsat med borrar runt 40-43 cm, men sedan är det mer eller mindre stopp (eller så har jag bara inte hittat dem ännu...). Men någon 45:a hoppas jag ändå kunna hitta under 2024...

            Kommentera


            • #46
              Tack för gratulationerna! Toppfisken var ett nytt pb med 400g. Några få väldigt fina fiskar som kom upp men annars så blåste, åskade eller snöade de flesta möjligheterna till fiske bort. Hoppas 2024 bjuder på bättre väder.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg
                Tack för gratulationerna! Toppfisken var ett nytt pb med 400g. Några få väldigt fina fiskar som kom upp men annars så blåste, åskade eller snöade de flesta möjligheterna till fiske bort. Hoppas 2024 bjuder på bättre väder.
                Det var ingen dålig höjning av pb:t!

                Kommentera


                • #48
                  Detta verkar skoj, några planer att köra en 2024 version av denna?
                  Redan anmäld till gäddvarianten, tänkte det kan vara skoj. :-)

                  Kommentera


                  • #49
                    Ja, nu är det verkligen dags för 2024-versionen - jag ska nämligen ut på premiärtur nästa vecka :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                    109 svar
                    6 183 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Fiskefuralles  
                    Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                    38 svar
                    3 014 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                    48 svar
                    3 104 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av hnkm, 2024-01-13, 08:15
                    12 svar
                    834 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Arbetar...
                    X