Det var väl egentligen bara en tidsfråga.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det var väl egentligen bara en tidsfråga..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det var väl egentligen bara en tidsfråga..

Djurens rätt har haft sin årsstämma och dom har ju en hel del friska idéer.. Fiskjakt var också ett uttryck som jag inte riktigt tycker verkar så där alldagligt men i deras sätt att se på det hela så är det väl ok..

Organisationen ska intensifiera sitt opinionsarbete mot jakt genom att öka medvetenheten om lidandet som jakt orsakar vilda djur. Det innebär att Djurens Rätt även kommer att försöka motverka fiske. Motionen som bifölls menar att minst 1,6 miljoner svenskar ägnar fritid åt att skada, kväva och döda vilda, vattenlevande djur.
    En undersökning från Havs-och Vattenmyndigheten har
    visat att minst 1,6 miljoner svenskar ägnar fritid åt att skada, kväva och döda vilda, vattenlevande djur. Varje år spenderar denna del av befolkningen 13 miljoner dagar åt fiskjakt, som så kallad hobby, under vilka miljoner
    vattenlevande djur plågas ihjäl med krokar och andra redskap.
    Team Fanny Farm

Intressant att se hur det här utvecklar sig.
    Min egen uppfattning om dessa "Djurens Rätt" är stark och med många svärord.

Kommentera

Sportfiskare och "djurvänner" (av det slaget som Djurens Rätt är) har helt enkelt en diametralt annorlunda syn på djur. Endast om alla är veganer uppnår "djurvännerna" sitt mål.

Man kan bemöta argumenten (som faktiskt är rätt dåligt underbyggda). Men man kan aldrig komma till konsensus med någon som har en helt annorlunda ideologi och värdegrund.

1. "...lidandet som jakt orsakar vilda djur."

Lidande - därom tvista de lärde. Vad är lidande? Kräver det en högre medvetenhet som djur saknar?
      Om skottet är direkt dödande... vilket lidande har en jägare då gjort sig skyldig till?

2. " ...minst 1,6 miljoner svenskar ägnar fritid åt att skada, kväva och döda vilda, vattenlevande djur."

Skada... där fick de väl med C&R också. Menar "djurvännerna" att vi ska sluta döda vilda djur och enbart döda uppfödda djur? Nej, vi ska helt enkelt sluta äta djur. Hur många av de totalt 1,6 miljonerna hobbyfiskare gör sig skyldiga till att "skada, kväva och döda"?

3. "...miljoner vattenlevande djur plågas ihjäl med krokar och andra redskap."

Hur plågar man ihjäl en fisk med en krok? Hur ofta händer det? Vilka andra redskap används till plågandet?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Människan är ännu en djurart. Det är naturligt även för denna djurart att jaga och fiska, det ligger i vårt naturliga beteende.
        Varför ska vi inte få jaga och fiska nära andra djur gör det?
        Lidande. Det är väl klart att jakt och fiske kan orsaka lidande, men har djurens rätt ens kännedom om vilket lidande andra djurarter än människan orsakar vid sitt jagande eller fiskande? Det har jag och i enlighet med den "logiken" som djurens rätt använder tycker jag att i första hand varg borde förbjudas att jaga. Fungerar inte ett sådant förbud bör vi omgående inför fri vargjakt i landet.
        Självklart ska vi respektera det vilda oavsett päls, fjäder eller fenor och göra allt för att hantera varje levande varelse så skonsamt som möjligt, oavsett om det är en stor gädda eller en liten mört.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Djurens rätt är en samling knäppgökar utan verklighetsförankring, de lever i sin egna veganska bubbla med en utopiska dröm om en natur som fungerar likt en Disney-film; där människor och allehanda djur skuttar runt i skogen hand i klöv.

Så fungerar inte verkligheten. Ta bara en sån liten sak som viltförvaltning. Hur skulle skogs- och jordbruk samt trafiken se ut om vi inte aktiv förvaltade t.ex. älg och vildsvin?

De är galna. Det är inte bra för blodtrycket att som jägare/sportfiskare läsa deras dravel. Nu ska jag äta lunch och försöka glömma det jag precis läste.

Kommentera

Synd för jag tror säkert dom kämpar för bra grejer, förbud mot minkfarmar, bättre förhållanden på grisfarmar osv. Men att ta det till såna här nivåer skadar bara dom själva.

Kommentera

Vi är fan värre än ISIS =/

Kommentera

Nämen tjena...

Glöm inte att stödja alla djurs rättigheter. Alla katter har rätt till kastering! (Enligt en nyligen genomförd undersökning så önskade 92% av alla katter i Sverige detta ingrepp).
                Ingreppet medför inget lidande alls och alla vet att kastrering är helt naturligt! Hade inte människan lagt sig i så hade säkert alla katter kastrerat sig själva...
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-05-21, 12:36.

Kommentera

Och det här med att en del av de här 1,6 miljonerna hobbyfiskare blir medvetna om att värdet av att bevara vattenmiljöerna är helt ointressant?

Kommentera

Pennywise, utveckla!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                    47 svar
                    3 583 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X