Avlivar ni skadad fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avlivar ni skadad fisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Avlivar ni skadad fisk?

    Många av oss (eller kanske tom de flesta av oss) praktiserar ju Catch and release. Kanske tar vi en matfisk ibland. Och det passar ju bra om fisken är skadad (av krokarna). Men ta gädda. Jag är inte själv så förtjust i gädda och dessutom är det hårt fisketryck och ont om gädda där jag bor.

    För mig är det självklart att man inte låter en svårt skadad fisk simma vidare. DVS blöder gäddan mycket så är det rätt säkert att den kommer att få en utdragen död. Alltså är det humana att faktiskt avliva gäddan. Oavsett om jag tar rätt på den eller överlåter den till naturen.

    Men hur resonerar ni? Avlivar ni skadad fisk eller släpper ni tillbaka allt oavsett skick?

  • #2
    Allt handlar väl om hur pass illa skadan är tänker jag...
    Har släppt tillbaka många gäddor som blöder, men där man ser att det är ytliga skador. Faktiskt fångat flera av dem igen så "vet" att de har klarart sig.

    Jag menar, du tar ju varken fram repet eller revolvern så fort du fått ett papercut, ett litet brännmärke eller bitit dig i läppen, eller?

    Men självklart, en allt för skadad fisk som inte vill simma tillbaka själv får man kanske ta och tänka lite till om och se hur man löser i just den situationen.

    Kommentera


    • #3
      Skadad fisk avlivar jag alltid. Små ytliga skador brukar inte vara någon fara. Har tyvärr hittat mängder av döda gäddor med som jag granskat med sönderdragna gälar som garanterat catch & release maffian släppt. Sen brukar de högljutt hävda att jag släpper minsann all fisk. NEJ! Allvarligt skadad fisk ska alltid avlivas...

      Kommentera


      • #4
        När jag fiskade gädda hände det att det blev djupa krokningar ibland och då var det tyvärr bara att bonka dessa, dock ett fåtal per år. Havsöring, gös och borre krokas aldrig så illa att det inte går att returnera, däremot undviker jag att fiska djupare än 10 meter om jag inte ska ta hem och äta fisken. Tror det finns ett stort mörkertal på returnerade fiskar med tryckskador, kan vara svårt att se på fisken.

        Kommentera


        • #5
          Det går en hårfin grense mellom sportsfiske og dyreplageri, innimellom kan den grensen være vanskelig å definere og vil til en viss grad ha et subjektivt preg.

          Hvis jeg tror at fisken ikke vil overleve avliver jeg den alltid. Om den så ender opp på min tallerken, i kattens skål eller som agnfisk på en senere tur varierer litt. : )
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
            Allt handlar väl om hur pass illa skadan är tänker jag...
            Har släppt tillbaka många gäddor som blöder, men där man ser att det är ytliga skador. Faktiskt fångat flera av dem igen så "vet" att de har klarart sig.

            Jag menar, du tar ju varken fram repet eller revolvern så fort du fått ett papercut, ett litet brännmärke eller bitit dig i läppen, eller?

            Men självklart, en allt för skadad fisk som inte vill simma tillbaka själv får man kanske ta och tänka lite till om och se hur man löser i just den situationen.
            Ok. Kanske var otydlig. Den vanligaste orsaken till att en gädda blöder är skador på gälar eller gälbågar. Finns ju en studie av Fränstam av dödlighet i samband med C&R. Överlevnad beror mest på var krokarna suttit. Så förfinar frågan. Avlivar ni gäddor med krokskador på gälar eller gälbågar (som visar sig genom att de blöder).

            Att jämföra människor och djur och hur man hanterar skador är en dålig jämförelse. Vilda djur och fisk kan ju inte få vård. Och man avlivar ju inte heller människor som lider. Något som man tom är skyldig till när det gäller vilda djur som är skadade. Ett rådjur med brutet ben avlivar vi direkt oavsett årstid .

            Kommentera


            • #7
              Medans jag bodde i Huskvarna så var jag ute med en kompis på Vättern och fiskade med Utter.
              Då var reglerna och jag antar att dom gäller ännu.
              Oavsett hur svårt fisken var skadad och den inte höll minimimåttet så var man tvungen att släppa till fisken.
              Jag minns att vi fick släppa minst en lax som var illa krokad o inte höll minimimåttet.
              Polis och fiskepolis var hårda med regelverket så vi hade bara att släppa tillbaka fisken direkt och vi ville inte hamna i polisens register för att vi inte hade följt regelverket.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Gäddorna brukar väl klara sig med lite skador på gälbågar. Har iaf sett flera gäddor med en gälbåge som hänger o dinglar men där gäddan e prima ändå. O då är det gamla skador. Det värsta e väl framförallt djupa krokningar i närheten av pulsådern.

                Kommentera


                • #9
                  Det beror på från fall till fall. Är det t.ex kallt i vattnet och fisken blöder lite, då känns det okej att släppa i den. Har jag däremot krokat en gädda djupt och den blöder som bara den, då är det självklart att den åker upp. Sunt förnuft helt enkelt. Däremot släpper jag tillbaka all fisk över maximimått, samt under minimimått, då detta är ett måste. Det är sällan jag krokar fisk så illa att de behöver behållas som mat, men 90% av fisken som behöver behållas är fångade på sommaren. Jag fiskar t.ex väldigt lite gädda under högsommar för att inte riskera döda fiskar, då gädda klarar sig mycket sämre under högsommaren än under delar av året.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tror torra händer är mer skadligt än lite blod på en fisk. Fick en gädda en gång som saknade en stor bit vid magen. Troligtvis en mink eller nåt annat djur som varit framme.
                    Däremot brukar jag se gäddor i Norra Dellen på grynnorna där man tydligt kan se hand avtrycken. Där försvinner allt fjäll. Många som trollar efter öring och endast öring och kastar tillbaka gäddorna. Gissar nog att dom blöter händerna för öringen men ser gäddan som en skräpfisk. Släppte tillbaka en 8 kg gädda nyligen som nappade oönskat. Fick kommentaren att jag skulle koka den till katten för det finns tiotusentals. Inte ens katten vill ha så stor fisk.
                    Den gäddan fick dock snö på sig. Hur det påverkar vet jag ej.

                    Själv dock bonkar jag all matfisk. Skadad eller ej.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                    3 svar
                    470 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                    0 svar
                    85 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                    5 svar
                    686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                    5 svar
                    190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                    2 svar
                    246 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                    Arbetar...
                    X