Så mycket spigg.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Så mycket spigg..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så mycket spigg..

Var nere med sonen idag vid en småbåtshamn på östra Öland. Brukar finnas lite mört där den här tiden på året och vi tänkte testa att meta lite. Vi bor ganska nära och har fiskat i hamnen de senaste 4-5 åren och man kan lätt konstatera att mängden spigg fullständigt har exploderat. Vi körde med falukorv på kroken idag och jag lovar att det tog max 3 sekunder innan en klump med spigg, stor som en badboll ungefär svärmade runt kroken. Vi snackar altså fisk i tusental.. funderar då givetvis vad detta beror på och vad man skulle kunna göra åt det. Man har ju hört att spiggen äter upp romen för gädda och abborre och att dessa arter i det närmaste försvunnit från många platser på östra öland är ju inte så svårt att förstå. Det är givetvis en del av den onda spiralen med.

Så min fråga lyder.. vet någon om det finns några regler för fiske på spigg. Jag tänker då typ mjärde eller sänkhåv. Helt medveten om att det troligtvis knappt skulle göra någon skillnad. Men att bara sitta och se dem fullständigt ta över känns så jävla ruttet.. tror att jag med lättethet skulle kunna plockat upp ett par tusen idag om jag hade velat.

Tänk om det fanns en skarv som bara åt spigg som vi kunde byta ut den andra sorten med..

/ J

Intressant fråga även om jag inte sitter med svaret... Tyvärr så indikerar väl mycket spigg att deras primära predator har tappat mark precis som du misstänker, frågan är om det är abborre, gädda eller havsöring, dock tråkigt vilket som...

Har svårt att tro att fisket kring spigg är reglerat (den har aldrig varit kommersiell så vitt jag vet) men vet inte säkert...

Kommentera

Havsöringen är ganska stabil längs hela kusten men gädda och abborre är tyvärr ganska ovanliga på många ställen..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
      47 svar
      3 577 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg HarpoonMan  
      Arbetar...
      X