Släppa tillbaka större öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Släppa tillbaka större öring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Släppa tillbaka större öring?

    Har fångat upp en större öring på ca 3kg i en insjö i norra Sverige. Fiskereglerna säger att all öring över 35 cm får tas upp och avlivas, och denna fisk var såklart över detta mått. Värt att nämna är att jag gärna fiskar för att få föda. Ändå släppte jag tillbaka fisken. Med detta i åtanke har jag följande frågor:

    Är fisken för stor för att avlivas, dvs är denna storleken på öring särskilt viktig för reproduktion?

    Om man släpper tillbaka fisken, är risken stor att den angrips av parasiter/bakterier eller har svårt att återhämta sig?

    Med andra ord; om man har för avsikt att äta fisken, är det särskilt negativt att ta upp en öring i denna storlek jämfört med en öring på ca 1kg?








  • #2
    Ursprungligen postat av fiskefiske123 Visa inlägg
    Har fångat upp en större öring på ca 3kg i en insjö i norra Sverige. Fiskereglerna säger att all öring över 35 cm får tas upp och avlivas, och denna fisk var såklart över detta mått. Värt att nämna är att jag gärna fiskar för att få föda. Ändå släppte jag tillbaka fisken. Med detta i åtanke har jag följande frågor:

    Är fisken för stor för att avlivas, dvs är denna storleken på öring särskilt viktig för reproduktion?

    Om man släpper tillbaka fisken, är risken stor att den angrips av parasiter/bakterier eller har svårt att återhämta sig?

    Med andra ord; om man har för avsikt att äta fisken, är det särskilt negativt att ta upp en öring i denna storlek jämfört med en öring på ca 1kg?
    Hej Fiskarn;
    Jag tvingades också släppa tillbaka en godkänd Öring vid en fisketävling i Vänern därför att öringen hade fettfenan kvar...
    Kinnekulleträffen i Vänern 23 april 1999. Denna insjööring på 7,9 kg fångades av Leif Engström (Mr Bomber). Öringen återutsattes och fick inte vägas in p.g.a. att den hade fettfenan kvar. Laxfiskar i Vänern med fettfena är vilda fiskar och skall inte avlivas!
    Go for the Big Trouts...

    Old Firehand
    Leif Engströlm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2023-07-12, 10:46.

    Kommentera


    • #3
      Nja det är ett fönsteruttag i Norrbotten fisk mellan 30-50cm får behållas resten ska tillbaka ! På Salmo Trutta i alla Miljöer !

      Det är int för Int att Salmo trutta Odlas å int gäddan ...... He fiskas lite för hårt i Alla bäckar träsk sjöar å älvar här uppe (hemlänet) visst nog tog jag mig ca 5bäcköringar i min uppväxt innan 18 .. Men när man är utbildad å fattar varför det finns Uppväxtplatser för Feskarna så ska de få vara Ifred tills ALL FISK ODLING AVSLUTAS ! (Utbildad fiskodlare med Stipendium av Kalix kommun å Kalix Naturbruks gymnasium för mina insatser inom fiskevård )

      Hade kommunerna Fattat Allvaret så Hade det funnits Information ÖVERALLT om dehäringa Ämnena Fiskarna å Vattnena ..

      Men nu lever vi på DumskalleTiden 2000talet där folket blir mer puckad över varje Plastbete som Säljs ..
      dvs Man Kan int få allting !

      Men det Är upp Till Varje Utövare Att ta reda på Regler å Lagar annars Kommer Tillsyningsmännen å Polisen å då du kan det bli Fängelse å Dagsböter om he vill sig illa !

      Med Varma Hälsningar
      Paul Roger Nilsson Norrbotten
      Senast ändrad av PrN-Sweden; 2021-07-10, 14:35.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
      3 svar
      447 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
      3 svar
      451 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
      0 svar
      85 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
      5 svar
      686 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
      5 svar
      189 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke203  
      Arbetar...
      X