Mitt projektarbete på gymnasiet går ut på att jag ska göra lite provfisken och sen sätta ut lite risvasar och sen göra lite provfisken igen för att se hur resultatet blev. Men jag vet inte riktigt i detalj hur man bygger en risvase, så om det är nån som vet en bra bok eller hemsida får ni gärna skrva!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ritning till risvase
Collapse
X
-
Det borde gå att binda ihop riset med antingen najtråd som rostar bort eller snöre av naturmaterial som bryts ned med tiden. Enklast är tror jag att binda ihop vasarna på plats på isen då de annars kan vara svåra att transportera. Eller typ trava en majbrasa på isen och vänta tills den sjunker när isen smälter : ).
Kommentera
-
Hallå, det vi har gjort vid stugan är att ta ner lite mindre granar o andra träd, sen lindat lite ståltråd runt några stora stenar, lagt de i båten, sen bogserar vi ut riset till platsen, hänger på stenarna och sänker ner dom.
Annars är ju isen bäst, men då ser ju precis alla vart de ska fiska sen.
Du kan vänta dig bra resultat =D senaste risvasen vi gjort gick från i stort sett ingen fisk, till ett jäkla bra fiskeställe.
Mycket mört, mycket gädda och mycket grov abborre, perfekt när man har vänner över som vill meta/kasta lite.
Lycka till!
Kommentera
-
Du kommer att få problem att hitta vasen om du bara lämnar den på isen.. Isen har en liten förmåga att flyta runt med vinden, när den lossat från kanterna i sjön.. Nästa lilla bekymer är att trä har en otrevlig förmåga att flyta.. Om man kommer förbi de små problemen så är det en bra ide att bygga vasen på isen..
Först hör efter med vattenägaren och fråga om lov.
Sen..
Vad du gör är att påla ner ett antal störar i en cirkel. fyll i cirkeln med ihop buntat ris. I bunten lägger du in några stadiga stenar som tyngder. När du tycker att du har släpat ut nog mycket ris, då har du gort en tredje del av vasen. Släpa ut resten av riset. Och gör klart vasen. Det sista du gör är att knyta ihop störarna du pålade ner i en cirkel.
Det här fungerar både på vintern, då börjar du med att såga upp en vak bara, eller från en båt på sommaren, det är ditt val.
Lycka till, du kommer att få en trevlig plats att meta på.I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
Kommentera
-
Finns det en bergkant med tillräckligt djup nära land så funkar det bra att fälla ett par granar ut på isen eller i vattnet om du har en bra flotte eller dyligt att jobba på, kapa och vänd in toppen och bind ihop allt i ett lagom paket. Viktigt är att du först frågar markägaren om tillstånd och ev får släpa iland rotstockarna som har nått värde.
Kommentera
-
Så stort problem brukar det inte bli med att isen flyter omkring.
Det smälter ju alltid fortare rund mörka ting som ligger på isen så att riset sjunker ner.
Det viktiga är att binda ihopa allt ordentligt och att lägga i stenar i mitten på vasen.
Lägg den gjärna på ca 6-8 m djup.
Lycka till!
Kommentera
-
Så här gör vi hemma, funkar bra. Börja med att fälla små björk och gran. Lägg rejäla buntar tvärs över fören på båten. Dra ihop bunten med sträng eller rep. Ta sen platta stenar och ta och knyt runt dom med rep. Mycket viktigt att dom inte lossnar. Knyt ihop stenarna med ris buntarna. Använd mycket sten till varje bunt. Dom ska sjunka snabbt. Annars kan dom rulla iväg på botten. Hur många vändor du åker ut med ris beror på hur stor kase du vill ha. Vi brukar åka ut runt 5 gånger med rejäla ris lass. Var försiktig när du håller på med detta. Ta bort kedjor å dylikt från båten så dom inte fastnar i ris kasen. Jag har varit med å nästan sänkt en båt på detta sätt. Motorn pekade nästan rätt upp. Inte roligt.. Lycka till
Kommentera
-
Har lite rapporter, böcker och annat kring hur man bygger vasar så jag skall försöka hitta fram något bra. Tänk på experimentupplägget i ditt försök, ifall du vill studera om ex. blir mer eller större abborrar i sjön måste du provfiska under minst tre år. Ifall du bara provfiskar före/efter åtgärd är det snarare attraktionseffekten av vasen du studerar.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Reekie, 2024-07-22, 22:30
|
7 svar
438 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
![]() |