Ammunitionsdumpning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ammunitionsdumpning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ammunitionsdumpning

En undring till nån som vet: När jag surfar kring på olika kartprogram kan man ibland se områden i norska fjordar där det står typ: Ammunitionsdumpning eller Spoil Ground.
    Nu är det väldigt djupt på de platserna, men jag antar att inget yrkesfiske pågår där. Får man sportfiska på dessa platser eller det förbjudet?

Jag har naturligtvis också tänkt på kombon tunga pilkar och odetonerade granater, men det var inte det frågan primärt gällde.

Alltså, får man fiska på sådan plats eller ej?

Finns en i vänern med. Utför otterbäcken. Har för mig att den sanerades för nåt år sen.
    Hela vättern lär väl snart klasas som dumpningsplats om inte annat.
    /// Mikko

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellas Visa inlägg
      En undring till nån som vet: När jag surfar kring på olika kartprogram kan man ibland se områden i norska fjordar där det står typ: Ammunitionsdumpning eller Spoil Ground.
      Nu är det väldigt djupt på de platserna, men jag antar att inget yrkesfiske pågår där. Får man sportfiska på dessa platser eller det förbjudet?

Jag har naturligtvis också tänkt på kombon tunga pilkar och odetonerade granater, men det var inte det frågan primärt gällde.

Har aldrig hört att det skulle vara nått förbud för sportfiske. Har även svårt att tänka mig varför. Det brukar ju även vara märkt fiskeförbud om detta råder. Även om du skulle råka detonera en på det djupet så händer inte mycket mer än att pirken är väck.

Att det är utmärkt på sjökort är väl mest för att inte yrkesfisket av misstag skulle få upp en mina på däck tillsammans med fångsten och därmed riskera både liv och båt mm.

Men det är vad jag tror, utan att veta
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Utanför Kårehamn Öland är det gott om sprängmedel på vissa ställen
        http://allthatpike.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellas Visa inlägg

Artillerigranater som eventuellt dumpats av Sverige har sällan eller aldrig tändrör iskruvade. De är ofarliga utan tändrör, såvida man inte skär i dem med en Acetylensvets. Gevärsammunition har dumpats massor, det är ofarligt det med.

Militära sprängmedel är generellt sett ofarliga att hantera såvida inte sprängpatroner, tändrör etc är närvarande.

Det farliga är Senapsgasgranater från Östersjön, som Engelsmännen har dumpat, samt minor.

Blindgångare som ibland finns i vattnet nära skjutfält är farliga, dock extremt ovanliga i Sverige, eftersom man ytterst sällan skjuter stridsladdad ammo i sjön.

Att ta upp en blindgångare medvetet, med händerna eller på annat sätt, är potentiellt livsfarligt, även om man tror sig veta att det är en "ofarlig" ballastgranat, för det ankommer inte på vanligt folk att avgöra.

Har sett att dykare vid Stora Lund Vättern har slängt upp 12cm granatkastargranater på land. De har haft den bruna färgmarkeringen kvar som säger att de är ofarliga, dessutom krossade framtill, så det var ju säkert att de var ofarliga. Dock mycket olämpligt, för det skrämmer folk. En dag kanske en gul ring runt granaten ser brun ut därnere på tio meters djup för att den är algbeväxt; Den kan smälla bara man tappar den. Även blåmarkerade övningsgranater med markeringsladdning är potentiellt livsfarliga om de inte smällt som de skulle.

Risken vid sportfiske är minimal dock.

Om ett område är förbjudet att fiska på; Länsstyrelsen publicerar sådana förbud.

Lite skoj:

Jag fick upp en plastbeklädd kopparlina när jag fiskade röding på torpedbanan vid Motala en gång. Det är ankringsförbud där, så jag fick lite dåligt samvete, för jag fiskade ludutter precis ovan bottnen.

"Oj, ser de på datorn att jag fiskat upp en av trådarna nu ? "

Jag hakade av tråden och åkte därifrån

Vet inte om det var en gammal styrtråd till torped eller en tråd som tillhörde deras nätverk på bottnen.
          Senast ändrad av Boe; 2012-09-09, 22:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
          47 svar
          3 554 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg HarpoonMan  
          Arbetar...
          X