Att filéa en gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att filéa en gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

testade gädda i somras, det var faktiskt riktigt gott! speciellt om man äter med ris/potatis och kantarellsås.
    rekommenderar alla som säger att gädda är äckligt som inte har prövat att pröva äta, lovar ni kommer inte ångra er, dock måste ni vara helt objektiva till smaken och inte tänka på vad det är för fisk hur den ser ut osv.

Kommentera

Jag har en annan högst primitiv teknik att filéa gädda. Börjar med samma typ av snitt längs ryggraden, men sedan drar jag även loss skinnet från filéerna. Y-benen avlägsnar jag med tång. Trots övning är det just dessa moment som tar mycket tid och så luktar det ju gädda i hela kvarteret.

I alla fall, faktum är att gädda blivit en favorit sedan jag upptäckte hur enkelt det är att göra burgare på den. Mal filéerna i en köttkvarn, blanda med mjöl, ägg, färsk pepparrot, vitpeppar och salt. Stek som vanliga hamburgare, käka i grovbröd med fiskdressing och grönsaker. Det är förbannat gott och man blir aldrig sådär övermätt som av kött. Dessutom billigt och nyttigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av hogmark Visa inlägg
        ......... Det är förbannat gott
        Med andra ord dölj dy-smaken med pepparrot och vitpeppar

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Äntligen har hittat en anledning att börja fiska gädda, trodde inte dom gick att äta utan var något slemmigt folk drog upp och kastade tillbaka för man inte kunde ha dom till något annat
          älv och havsgädda är det inget fel på i smaken Det är bara skinnet som luktar lite konstigt medan köttet håller hög kvalitet. Jag brukar strunta i y-benen då de är så stora att man ser dem. Sedan på både sidorna av en filé går jag 2 cm in och skära av och alla eventuella ben som finns stickar ut och då köttet är tillagat lossnar benen på en gång och vupti då är filén helt benfri utan att ha mist för mycket kött Friterat i en ölsmet är gäddan väldig god med lite pommes till och lite remouladsås mums

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            Med andra ord dölj dy-smaken med pepparrot och vitpeppar
            finns ingen dy-smak i älv eller havsgädda

Kommentera

Tänkte som ny medlem dela med mig om vad jag lärt mig om att filea och äta gädda. Om det är bästa eller godaste sätten vet jag inte men det har funkat bra för mig Jag har tendens att få sådant jag skriver låta som fakta men det är det definitivt inte. Ta det som tips som mycket väl kan vara felaktiga eller smaka illa.

Av de sätten att filea gädda som de visar i filmerna så föredrar jag det första då det är snabbast och för att man får ut y-benen i en remsa och resten blir en stor filé. Remsan behöver man inte kasta bort, den kan man lägga in och äta den som den är med benen kvar då benen blir så mjuka så man inte märker dem. Då har du använt så gott som allt kött på gräddkroppen. (Finns en del godsaker kvar i huvudet på gäddan)

När jag ändå är igång kan jag lika bra berätta om hur jag lägger in gädda (och annan fisk).
              1. Då fisken inte värms vid tillagningen så är det viktigt att ha filéerna frysta en vecka för att död på eventuella parasiter och annat oönskat.
              2. Lägg dem sedan i en stor glasburk (eller plastburk) med ättika och rikligt med salt. Skaka burken dagligen då saltet gärna lägger sig på botten. Efter en vecka sköljer du av dem i en sil och lägger tillbaka dem i den rengjorda och tömda burken.
              3. Häll på ättika och vatten (eller vitt matvin istället för vatten) och krydda efter egen smak. Att också ha i massor utav din favoritlök är ett tips. Låt den sen stå några dagar innan du börjar äta utav den. Macka med kokt ägg och din inlagda gädda.... MUMS

Om man fångat gäddan på "rätt plats" så kan den tillagas precis som man tillagar annan fisk utan att den har obehagligt mycket dysmak, men att vara nära en "rätt plats" är få förunnat i Sverige. De flesta gäddor i vårt land har en bismak som iaf jag inte tycker är så trevlig. Men den går att få bort om man gör på rätt sätt. Så här är mina tips för eliminering av bismaken.

1. Använd inte äldre gäddor då dessa har mer utav denna oangenäma bismak. Dessutom ska man ändå alltid släppa tillbaka äldre gäddor för biståndet i vattnet och de innehåller dessutom mängder tungmetaller som inte är nyttigt.
              2. Tillaga aldrig gäddan med skinnet på eller med benen kvar i gäddan då det mesta utav bismaken sitter i skinn och ben.
              3. Låt de benfria och skinnfria gäddfiléerna ligga i vatten (kranvatten) 10-12 timmar innan du steker dem. Då öppnas porerna i köttet så att blod och annat illasmakande som är kvar i köttet löses upp i vattnet. Skölj av filéerna, doppa dom blöta i något gott och stek dem på pannan.

Så här steker jag mina gäddfiléer...
              1. Fånga gäddan (svåraste delen av receptet, iaf för en noob som mig, hehe)
              2. Filéa gäddan så den blir skinn och benfri och frys den över natten.
              3. Låt filéerna ligga i vatten tills nästa dag, eller tills kvällen om du tar fram dem på morgonen. Det tar som sagt bort dysmak + att vattnet som sedan är kvar i filéerna behövs vid stekningen av mitt recept. Två flugor på smällen med andra ord.
              4. Doppa dem i en blandning av kryddor och lite vetemjöl (inte så mycket vetemjöl så att de blir panerade). Exempel på kryddor jag brukar variera mellan eller blanda med varandra är vitpeppar, svartpeppar, citronpeppar, cajunpeppar, chilipeppar.
              5. Börja stek dem på lagom värme i margarin eller smör. (Inte olja).
              6. Efter några minuter häller du på citronsaft. Häll 2-4 varv citronsaft runt i pannan utan att trycka på förpackningen.
              7. Stek 1 minut till. Efter det häller du valfri chipskross eller ostbågskross ovanpå filéerna och låter det stekas klart tills allt vatten är borta. Då är de klara att ta upp och ätas. (chipskross och ostbågskross är vanliga chips eller ostbågar du lagt i en plastpåse och krossat till pulver med händerna). Ostbågskross på är gudomligt gott just på gäddan.

Hoppas någon kan få nytta av mina tips och därmed börja uppskatta även gäddan som matfisk då och då. Jag kanske slipper se gäddor slängda i skogen här och där i framtiden till och med.
              Jag kan ta kritik så finns del felaktigheter i min text (elelr du har förbättringar av recepten) så skäms inte att dela med dig. Allt går ju att förbättra (även om jag tvekar på det vad gäller mitt goda stekt gädda recept, haha)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
              10 svar
              6 298 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Cobrak
              av Cobrak

Arbetar...