förvaring av nyupptagen fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

förvaring av nyupptagen fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    är det elakt att ha dom i en håv i vattnet levande tills man slutar?
    ja inga 10kg gäddor men 1kg abborrar?
    Kilosabborrar släpper man tillbaka

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
      Enligt sportfiskarnas medlemstidning skall man INTE bloda av Makrill, klubba och kyl ner stod det. Likadant sa de på lokalradion för någon vecka sedan.
      Varför inte ? Jag brukar iaf knäcka nacken på dem så att blodet sprutar ut och smaken på köttet har det inte varit något fel på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
        Tyvärr har vi i Sverige ingen tradition där butikerna hushåller is som man kan köpa billigt. Har du en frysbox hemma som e sådär lite halvtom är det superbra att samla ihopa några hinkar is. Ösa ner det i kylväskan och lägga fisken där. Obs blanda isen med vatten från sjön havet du fiskar och lägg isen i isvattnet. Funkar ju hyfsat med kylklampar oxkså men vattnet fördelar kylan bättre i fisken och håller den kallare.
        I sämsta fall kan man ha en nätkasse över relingen , brukar ju vara kallare i vattnet än i luften.
        Jag försöker alltid rensa (och om så filea) fisken innan jag lämnar fiskevattnet. Känns rätt att återlämna renset till ekosystemet i sjön. Kräftor och ål skall ju få lite gott de också. Fileerna i rena plastpåsar som jag lägger i kylväskan med det som är kvar av isen på väg hem.
        /Gustav
        Jag har läst att man Inte skall skölja fisken i vattnet man fiskat den i. Varflr vet jag inte. Tänkte att det kanske inte är så bra då att lägga den i vattnet från sjön/havet. Men jag kan ha läst fel. Var ett par år sen jag läste det. Själv rensar jag direkt och ner i kylväskan som är full med isklampar. I den mån jag kan rensa direkt
        Rätta mig gärna om det är fel med sköljning av fisken
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Jag har läst att man Inte skall skölja fisken i vattnet man fiskat den i. Varflr vet jag inte. Tänkte att det kanske inte är så bra då att lägga den i vattnet från sjön/havet. Men jag kan ha läst fel. Var ett par år sen jag läste det. Själv rensar jag direkt och ner i kylväskan som är full med isklampar. I den mån jag kan rensa direkt
          Detta har jag fått till mig också. Någon vidare motivering har jag dock inte kunnat tvinga mig till. Någon började gå varm om bakterier i vattnet som sätter sig i köttet. Det är helt ok att skölja hemma dock är där fanns det inte heller en motivering som jag tyckte var tillfredsställande. Nu är jag en vidskeplig jäkel så om för många säger liknande så böjer jag mig för bättre vetande. Fyra personer har sagt samma. Två st helt främmande för mig och två vänner som inte har något med varandra att göra.

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          Kilosabborrar släpper man tillbaka
          Ja det gör man. De smakar inget vidare och de bidrar med så mycket mer i återproduceringsväg än vad det ger på tallriken. Om jag vill ha en abborre på tallriken så är den gärna mellan 3-6hg.
          Senast ändrad av jockegbg; 2016-07-18, 21:39.

Kommentera

Man ska inte skölja uppskuren/filead fisk i vatten överhuvudtaget tycker jag. Är fisken oskuren eller bara urtagen/rensad sköljer i alla fall jag den i samma vatten den simmat i (kan inte se att det skulle påverka ngt alls). Men jag undviker sedan allt vatten när jag skurit upp köttet eller fileat den. Har också hört att man inte skall skölja havsfisk i sötvatten så det brukar jag inte göra.

Kommentera

Hittade denna sida

http://nwt.se/lasarnas/nwt_pa_hugget...de-fisken-ratt

Kommentera

Mycket som inte stämmer i den artikeln om man får gnälla litet så här till morgonkaffet....

Man dödar fisken med en priest eller klubba. Jag blöder aldrig ngn fisk, att skära i fisken ger hara en möjlig väg in för bakterier (och sölar ner i båten). Är det riktigt stor fisk kanske man skall sticka ihjäl fisken men jag väljer nog helst C&R i så fall.
                Bakterier trivs oavsett de ligger i en plastpåse eller ej men så länge man håller fisken kall är inte bakterier något problem. (inte ett ord om is eller kyla i artikeln?!) Är det något som verkligen är viktigt är det att hålla temperaturen så låg som möjligt. "Svalt o fuktigt" jo ok men helst riktigt kallt tack. I de flesta fall är det mycket kallare i vattnet där man fångat fisken än uppe i luften så har man ingen is/kyla lägg fisken i en nätkasse hängande i vattnet över relingen tills det är dags att rensa den.
                "Ta ur/rensa fisken så fort som möjligt"... nej det är inget som brådskar påtagligt. Dom "farliga" bakterierna i tarm/mage ligger bra där dom är och stör ingen i många timmar såvida man inte börjar skära eller rensa fisken. Betänk yrkesfiskarnas fisk. De ligger o självdör i nät, ligger kvar i nätet i många många timmar. De läggs sen till slut på is orensade. Blir ju ofta först rensade o urtagna något dygn eller så efter fångsten. Jag har inte hört om larmrapporter från livsmedelsverket angående yrkesfiskarnas metoder.

Rigor mortis (likstelhet) har ingenting direkt att göra med hållbarhet eller förruttnelse så här är författaren ute o cyklar (simmar?). Likstelhet "skyddar" inte fisken från bakterier! En kortare likstelhel är bara ett tecken på att temperaturen i fisken varit högre. Hög temperatur ger såklart sämre hållharhet. Alltså inget orsakssamband utan en effekt av temperaturen. Om fisken självdött eller ej har inte någon betydelse för hållbarheten men såklart avlivar man fisk som skall ätas direkt så den inte plågas.

"Sötvatten innehåller massor med bakterier" jo ja men den förhållandevis lilla mängden har ingen betydelse alls om man tex sköljer ur fiskblod/rens ur bukhålan på fisken i sjövatten förutsatt att att man sedan håller fisken hyfsat kall och tar han om fiskköttet så snart som möjligt.
                Ättika kanske är ett bra tips (har aldrig provat) men verkar lite "overkill"... ska man använda handsprit också när man satt på en mask?
                Däremot skall man aldrig skölja uppskuret fiskkött eller filead fisk överhuvudtaget. Dels på grund av eventuella bakterier i vattnet men allt vatten (även rent kranvatten) tränger in i fiskköttet och försämrar kvaliteten om man tänker grilla/steka fisken.

Såklart vill man hantera fisken så bra som möjligt men alla bakterierna dör ändå (oftast vid ca 70 grader) när man lagar till fisken, (om man inte gör sushi) och under alla år som jag fiskat har ingen någonsin blivit sjuk trots att vi ibland inte alltid kunnat ta hand om fångsten optimalt.
                Något som är viktigt är att ta hand om fisken direkt när man kommer hem. Ofta är jag lite trött och att ställa sig o filea och rensa fisk kanske inte lockar men det måste göras direkt o sen in med fiskköttet i kylen/frysen. Sen kan man pusta ut i soffan. Jag försöker ta hand om detta redan innan jag lämnar fiskevattnet men bara om jag sedan kan hålla fisken kall på väg hem. Har jag ingen is väntar jag tills jag är hemma.

Sådär.. nu är det beska morgonkaffet urdrucket! Undrar om det var några bakterier i muggen?
                Bacillskräck är ofta farligare är bakterierna själva...
                /Gustav
                Senast ändrad av Husse0416; 2016-07-19, 06:13.

Kommentera

Instämmer med husse,mycket som inte är korrekt i artikeln..

Egentligen är det hela väldigt enkelt!

Bakterier finns nästan överallt,mer eller mindre.
                  Bakterietillväxt går fortare i värme och långsamt i kyla.

En kyl Box/väska med klampar eller is där fisken läggs bonkad direkt efter fångst räcker utomordentligt väl för att hålla fisken i toppklass!

Sen är avblodning,sköljning,ättika mm av underordnad betydelse.

Snabb kylning är det viktigaste för fiskens hållbarhet.

Kommentera

Jag brukar ha frigolit-lådor med is istället för kylväska mest beroende på storlek..

Kommentera

Då verkar det som att jag kan fortsätta med hur jag gör och ingen i min familj har mått dåligt av fisken jag fångat hoppas det "beska" kaffet smaka bra för det gjorde susen för ditt skrivande mycket välskrivet tycker jag och jag känner att jag lärt mig ytterligare lite om fiskförvaring nu skall jag oxå ha lite mer kaffe sen iväg och fiska lite
                      Sketfiske på er

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
                      10 svar
                      6 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cobrak
                      av Cobrak

Arbetar...