EFTERLYSES: Ål-recept - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EFTERLYSES: Ål-recept

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En chef till

Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
    Som du helt riktigt misstänkte får du nu här på käften!

Men seriöst, vad skall du äta ål för?
    Genomsnittliga demografin på ålätare är väl nuförtiden ignoranta, ålderstigna män bosatta i något tragiskt bakvatten med noll miljöintresse som haft ål på julbordet i 100 år och inte tänkt lägga av innan graven?

Jag kan dock ha fel. Det kanske till och med är coolt och lite farligt att äta ål? Vad vet jag.

/bandis
    Det är ett fritt land vi lever i & dina åsikter stämmer ju inte för alla, eller hur.
    Jag är en fiskarson så jag vet hur det funkar. Att ni inte äter fisk är ju bara att beklaga. Att hushålla med våra naturtillgångar är också min livsstil men jag äter fisk någon gång i månaden. Sportfiskar gör jag också & 2007 tog jag inte hem en enda fisk som jag tyckte va bra. Det här är också en livsstil, man behöver ju inte sluta att leva för att det blir problem någonstans. Bara man hushållar med grejorna så går det nog bra i framtiden också. PS. Jag har inte fått så mycket torsk som jag fick 2007 har aldrig upplevt det så förut. Forskarna är kanske inte fiskare & upplever det på plats. Snurringen

Kommentera

Ursprungligen postat av Snurringen Visa inlägg
      Det är ett fritt land vi lever i & dina åsikter stämmer ju inte för alla, eller hur.
      Jag är en fiskarson så jag vet hur det funkar. Att ni inte äter fisk är ju bara att beklaga. Att hushålla med våra naturtillgångar är också min livsstil men jag äter fisk någon gång i månaden. Sportfiskar gör jag också & 2007 tog jag inte hem en enda fisk som jag tyckte va bra. Det här är också en livsstil, man behöver ju inte sluta att leva för att det blir problem någonstans. Bara man hushållar med grejorna så går det nog bra i framtiden också. PS. Jag har inte fått så mycket torsk som jag fick 2007 har aldrig upplevt det så förut. Forskarna är kanske inte fiskare & upplever det på plats. Snurringen
      Var skrev någon av av oss (vi som uttalat oss negativt om ålätning antar jag att du menar) att vi inte äter fisk?
      Jag kan bara säga att jag personligen försöker att äta fisk en gång i veckan. Sill, hoki, skarpsill ("sardiner") och min egenfångade havsöring. Fisk är både nyttigt och gott.

Vad jag däremot INTE gör är att gå och snaska i mig de sista resterna av av en art som gått ned med 99% de senaste åren.

Inget illa menad mot dig då du ju skriver att du själv vill hushålla med resurserna och inte tar upp mer fisk än nödvändigt.

/bandis
      Senast ändrad av Bandis; 2008-01-06, 12:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av TelgeKroken Visa inlägg
        Hejsan, nu vet ja inte om ja får på käften med tanke på den rödflaggade ålen men jag undrar om nån här har något bra recept på att tillaga en ål.

Min första ål hamnade i röken så den har ja smakat, så nu undrar ja om man kan tillaga den på något annat sätt?

// Danne
        I ett visst nappar det avsnitt så lagar dom Ål i rödvin det ser riktigt gott ut .
        Stekt å kokt Ål är gott också känner du ingen skåning eller .

Kommentera

PS. Jag har inte fått så mycket torsk som jag fick 2007 har aldrig upplevt det så förut. Forskarna är kanske inte fiskare & upplever det på plats. Snurringen
          Snälla säg inte såhär. Det är bara så...förrästen jobbar du på fiskeriverket?

Kommentera

Vadå 99 %. Min fassa är ålfiskare & detta året har de fått betydligt mer än de brukar de andra åren.
            Hur mäter man mängden av ål ?
            Ha de ! Snurringen

Kommentera

Jag menar naturligtvis 2007

Snurringen

Kommentera

Vadå 99 %. Min fassa är ålfiskare & detta året har de fått betydligt mer än de brukar de andra åren.
                Hur mäter man mängden av ål ?
                Ha de ! Snurringen
                Tja, det har väl antagligen att göra med det otroligt begåvade beslutet att förbjuda ålfiske för alla andra än yrkesfiskare som fångar mer än 400 kg/år. Alltså kan din farsa fånga mer.

Det som har minskat är de små ålar som kommer tillbaka från sargassohavet, dit ju som bekant ålarna reser för att yngla av sig . (ungefär som grekland för svenskar alltså )

Den mängden har allså minskat med 99% (helt GALET mycket)

Tycker det är lite skrämmande att du inte känner till den här katastrofala nedgången om din far ändå jobbar som ålfiskare :O
                Ingenting emot din farsa eller så, klart han skall få ha ett jobb som alla andra men att fiska ål är ungefär lika moraliskt som att dumpa radioaktivt avfall i naturen.

/bandis
                Senast ändrad av Bandis; 2008-01-07, 18:02.

Kommentera

Man kan se det på många sätt, titta på kraftverken i våra älvar, de mossar tonvis med ål, mer än det fiskas vid kusten, i sina turbiner men jag är helt säker på att du vill ha lite ström där hemma i alla fall. Fransmännen & ett land till som jag inte kommer ihåg har glasålen som delikatess.Eftersom de har detta som delikatess så försvinner en stor del innan de är vuxna. Vad tror du fränsmännen säger om de skulle förbjuda dem att ha glasål på bordet, jo de hade vällt hela Frankrike. Dessa 2 detaljer får våra ålfiskare med anor från jag vet ej när betala för här i Sverige tiger vi & sväljer allt. Ha de ! Snurringen

Kommentera

Man kan läsa mellan raderna att du kanske fiskade lite ål för hushålls skull alltså under 400 kg ?????
                    Kanske du är arg för att du inte får fiska mer ?????

Ha de bra ! Snurringen

Kommentera

Stekt ål är helt fantastiskt gott. Fick mycket Ål på långrev vid Upplandskusten på 90 talet. Men man märkte att det blev sämre för varje år som gick.

- Häng upp Ålen på en spik på en husknut el dyl.
                      - Skär runt strax under ålens huvud, tunnt bara genom skinnet.
                      - Flå Ålen genom att ta en tång och dra av ålens skinn.
                      - Skär upp Ålen och ta ur innehållet.
                      - Skär av huvet och skölj så klart Ålen ordentligt.
                      - Skär Ålen i ca 10cm långa bitar.
                      - Vänd bitarna i rågmjöl och stek, länge.

Färsk, stekt skärgårdsål, finns inte mycket som slår det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                      1 svar
                      224 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X