Nån som gott recept på gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som gott recept på gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nån som gott recept på gädda?

    Man drar ju up några gäddor om år och hittills har jag satt tillbaka alla på grund av att jag aldrig ätit gädda som smakat gott/gått att äta pga ben.

    Finns det ingen som har något recept på gädda som är smarrigt, man borde väl kunna skära ut två fileér på varje fisk?

  • #2
    Re: Nån som gott recept på gädda?

    Originally posted by mr_cobra
    Man drar ju up några gäddor om år och hittills har jag satt tillbaka alla på grund av att jag aldrig ätit gädda som smakat gott/gått att äta pga ben.

    Finns det ingen som har något recept på gädda som är smarrigt, man borde väl kunna skära ut två fileér på varje fisk?
    Är väl inte benigare än andra fiskar. Fjälla och rensa kör hel i djupplåt. Massor av lök och smör i och utanpå. Serveras med pepparot. Ok det lät inte så gott men så gör man iaf

    Kom ihåg att de godaste gäddorna är de kring 2 kilo. Det finns ingen anledning att ta hem en större. Dessutom är det de större som lägger rommen som ska bli till nya gäddor. Själv skippar jag fylla frysen varianten och tar endast en matgädda ibland. Skulle bli helt sjukt om man skulle bonka allt man får de dagar fisket är bra. Nu ska jag inte fylla receptsidan med c&r snack

    //K
    BJ@

    Kommentera


    • #3
      Det skall vara MYCKET pepparrot, smör och salt, så blir det mumma för magen
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Tackar för tipsen ska testa lite om man drar upp nån i lämplig storlek....

        Kommentera


        • #5
          ett annet tips som är supergott är gäddfärsbiffar.

          Fungerar bra med pepparrotssås eller ngn dragonsås.

          Kommentera


          • #6
            Hej!!

            Min morsas specialare med gädda är helstekt i ugn, med mandelflarn (ej för allegiker) Strö ut mandelflarn i smord form, fjälla krokodilen salta och citronpeppra överallt på firren, lägg den i formen på mandeln. Smörklickar i och kring, lika så med mandel efter att du lagt fisken i formen.

            Smaklig måltid!
            Endast döda fiskar flyter med strömen!

            Kommentera


            • #7
              Riktigt med pepparot är a och o vid förtäring av gädda. Skirat smör samt att man saltar fisken några timmar innan (alt. innan frysen) kommer på delad andra plats.

              //K
              BJ@

              Kommentera


              • #8
                här får ni de godaste receptet på gädda iaf! rensa gäddan invändigt och utvändigt asså ta bort inälvor o fjälla fisken! stoppa in gäddan i en djupplåt och gäddan ska vara saltad inne och utanpå och lite citron skadar inte heller. sen ska du koka lite färskpotatis o pepparotssås till de e rena lyxXxmaten
                //Me

                Kommentera


                • #9
                  In me den i Röken
                  smakar helt underbart med rökt gädda
                  The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

                  Kommentera


                  • #10
                    håller me cicos recept fast jag brukar bara salta gäddan istället för lök o sen gör man pepparotssås me fäskpotatis Mmmm de e gott som lax nestan om inte godare
                    //Me

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    158 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X