Är det någon som testat att traditionellt grava laxen och tillsätta Liquid smoke. Min ambition är att få en smak av gravad kallrökt lax. Några tips???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liquid smoke o gravad lax
Collapse
X
-
Tycker det är värt att pröva speciellt om man får tag på lax av lite sämre kvalitet där man vill dölja smaken. Jag tycker annars att gravad lax i sig är fulländat och ingenting man kan förbättra utan att förvanska den men alla är vi olika och tur är väl det, kör hårt!Är det blåål eller vralåk?
-
ta inte för mycket , den är kraftig. lämna laxen framme ett par timmar så smälter salt/sockret och röksmaken blir lättare att blanda ut.
samt att gravningstiden förkortas ca 1 dygn.
kan nog bli gott
tips.
rökesens funkar annars bra som smaksättare till revbensspjäll , pytsa i ett par droppar innan du steker dom iugn.
Kommentera
-
Tack för tipsen! Jag har prövat rökvätskan på andra livsmedel och vet att det kan bli för mycket röksmak om man överdoserar, vilket är lätt hänt. Men en gravlax med en lätt touch av röksmak är målet och jag skall testa det framöver. Jag har för många år sedan ätit en liknande lax, men den var ju kallrökt på riktigt. Har bara möjligheter till att varmröka hemma så därför tänkte jag "fuska" med liquid smoke. Återkommer med resultatet.
Kommentera
-
Nu är laxen klar. Gravade som vanligt men använde röksalt istället för Liquid smoke. Blev mycket bra. En svag röksmak samsas med den gravade smaken från laxen. varför jag valde bort rökvätskan, liquid smoke, är att jag var rädd för doseringen. Det är lätt att det blir för mycket kärv röksmak. Lättare med röksalt att dosera men man får minska på saltet utifrån gravlaxreceptet.
Kommentera
-
Dosering...
Har varit inne på samma sak som dig och köpte därför Santa Marias röksalt för ett tag sedan men har inte kommit till skott eftersom jag velat angående hur mycket röksalt som behövs per kilo fisk.Ursprungligen postat av Durutti Visa inläggNu är laxen klar. Gravade som vanligt men använde röksalt istället för Liquid smoke. Blev mycket bra. En svag röksmak samsas med den gravade smaken från laxen. varför jag valde bort rökvätskan, liquid smoke, är att jag var rädd för doseringen. Det är lätt att det blir för mycket kärv röksmak. Lättare med röksalt att dosera men man får minska på saltet utifrån gravlaxreceptet.
Hur mycket röksalt använde du?
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Röksalt? Det har jag missat helt ...måste helt klart kollas upp.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
|
1 svar
190 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg