En miljon arter kan försvinna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En miljon arter kan försvinna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En miljon arter kan försvinna

En miljon arter kan försvinna

Skräckscenario enligt tidningen Nature

Läs mer på: http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/nyhet.asp?id=716
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

One million who has to die, choose one.

nej uhs vilket skräcksenario, men hoppas nu bara att någon gör mer än bara lyfter ögonbrynen då våldtakten på vår natur pågått allt för länge.
    Senast ändrad av Rasmus; 2004-01-20, 14:11.

Kommentera

Ptja. Det är ju allmänt känt att något måste hända innan vi gör något åt saken.

Kommentera

det bästa att göra åt saken är nog att spärra in alla jävlar som skövlar regnskog. världen skulle må så mycket bättre utan dom högt uppsatta inom företagen som sysslar med sånt---min åsikt-- kanske låter överdriven men det borde fan vara dödstraff på sånt.det är nog det värsta brotte att förstöra den planeten där vi ska bo.

Kommentera

Tacka USA SUPER Power nr one JÄVLA CP IDIOTER DEM ÄR URSÄKTA SPRÅKET! jag föstår inte varför alla amerikanare moste åka bil. Där har vi de största bovarna
          Fish hard Go PRO

Kommentera

Regnskogen är mycket viktig.
            Mellan 10 och 30% av all koldioxid vi har i atomsvären beror på skövling av regnskog påstås det.

"I dag härstammar 25% av världens receptbelagda mediciner från de tropiska regnskogarnas växter"

"80% av allt det vi äter och dricker har sitt ursprung i tropikerna"

"80% av alla världens grodarter finns i regnskogen"

"1990 beräknades att 36 % av koldioxid utsläppen kom från förbränning av regnskog"

Finns säkerligen flera häpnadsväckande fakta. Dessutom vet jag (är dock inte säker på procentenheten) att väldigt stor del av koldioxiden i atmosvären tas hand om växtligheten i regnskogarna.

Kommentera

Originally posted by calle
              Tacka USA SUPER Power nr one JÄVLA CP IDIOTER DEM ÄR URSÄKTA SPRÅKET! jag föstår inte varför alla amerikanare moste åka bil. Där har vi de största bovarna
              Fördomar, fördomar. Men det massmedia visar är faktiskt att i princip varenda amerikan är dum i huvudet, men det är osannolikt att det är så, såklart. Föressten, åkt med nya bränslecellsbussarna? biprodukten är vatten

Kommentera

”Tacka USA SUPER Power nr one JÄVLA CP IDIOTER DEM ÄR URSÄKTA SPRÅKET!”
                Nej Calle jag ursäktar inte det språket!
                CP, Cerebral Pares, är inte liktydigt med förståndshandikapp eller idioti. Okunnighet är heller inte ett förståndshandikapp! Du framstår som okunnig om vad CP innebär, när du vräker ur dig såna uttryck. Med andra ord, det slår tillbaka på dig själv.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nu finns ju bort åt 10 miljoner arter på jorden, så det rör sig bara om 10% som befinner sig på kanten.

De störsts producenterna när det gäller Koldioxid är vulkaner (vulkanism), på sikt mångfaldigt större än vad tillförseln är från förbränningen av all regnskog. Finns enorma, ENORMA mängder koldioxid (förstås inte bara i direkt form) bundet i marken under oss. Större problem är att regnskogen tar hand om koldioxiden, om inte som den fotosyntes som diversiteten i vattnet sköter.
                  Så av större betydelse är att man sparar regnskog så att jag kan köpa de teak-möbler som jag vill ha om några år, skogen får inte ta slut innan.

Vad det gäller försök till skällsord att nedvärdera någon, så börjar det bli allt vanligare att CP, DAMP eller liknande används utan minsta tanke på vad det betyder.

Jag nyper allt sådant framöver, låt detta finnas kvar som varnande exempel.
                  Senast ändrad av Sturgeon; 2004-02-03, 00:38.
                  sigpic

Kommentera

Notisen handlade om hur utsläppen av växthusgaser och den globala uppvärmningen påverkar. Regnskogsskövling har säkert en viss roll i detta, men det stora problemet är vår användning av fossilabränslen. Hela vårt välstånd och vår resurskrävande livsstil här i västvärlden bygger på fossilabränslen som energikälla. Så för att verkligen göra något åt detta problem skulle vi alla behöva göra stora uppoffringar. På sikt måste vi ju ändå hitta en ny energikälla eftersom de fossilabränslena är en ändlig resurs. Hoppas jag inte gör er sömnlösa nu med mina dystra framtidsvisioner!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flex, 2026-01-07, 10:25
                    8 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion

Arbetar...
                    X