Tänkte kolla hur ni tycker och tänker om spinnfluga! Jag Skaffade en förra våren när det stod en del om den och det verkade vara lite nya trenden, så jag följde ju såklart strömmen och införskaddade mig en, men använde det Max två gånger, och då bara några kast, och jag såg inte alls tjusningen! Sedan dess har den legat och samlat damm i lådan! Så nu tänkte jag kolla vad era tankar är om spinnfluga efter gädda? Skriv gärna allt ni har i tankesväg om detta, då jag skulle tycka det var kul Att höra era tankar och idéer! /S
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Eran synpunkt på spinnfluga efter gädda?
Collapse
X
-
Aldrig riktigt gett det chansen men ska köra lite hårdare med det nu i vår. Blir att inhandla någon SpinTube på mässan nu också och testa den
Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!
-
Jag har gjort ett ärligt försök med spinnfluga till gäddan. Jag köpte till och med ett nytt haspelspö bara för att ha en optimerad utrustning för att kasta dessa hårtussar. Tyvärr har jag inte fått EN ENDA gädda på grejerna. Botten var nådd när jag förra våren låg ankrad på en vass och nötte i typ 30min utan minsta pet. Bytte då till en gammal trotjänare (15cm shadjigg) och i andra kastet satt en 9+. Detta fenomen har hänt mer än en gång så nu är spöt sålt och flugorna urplockade i förrådet. Det ska tilläggas att det kan vara skit bakom spakarna som är problemet men det tror jag inte. Sen är det nog olika var man fiskar, vissa vatten kanske är bättre lämpade än andra för flugorna.
/HSenast ändrad av harlequine; 2013-06-26, 19:12.
Kommentera
-
Har kört en hel del med spinnfluga och den har förtjänat sig en plats i lådan. Använder dom främst denna period när sjöarna är frusna och bara åarna är isfria. Har dock inte fångat några monster, största på 6,5 men dom är roliga att fiska med om man har tålamod.
Brukar köra med svävande eller långsamt sjunkande beroende på djup och vattentemp.
Kommentera
-
Skruttapan: kul att du fått till det! Kanske blir roligare ju mer man kommer in i det och börjar dra fisk med det, men det är ju rätt svårt när man aldrig fiskar med det..
vilka flugor använder du då? den jag köpte var ABUs egna, hairy killer, det kan ju vara anledningen till att man inte fastnat, det är väl skillnad på fabrikstillverkade och hemmabundna lite mer exklusiva! Jaja, det är väl från person till person, vissa fastnar, andra inte!
Kommentera
-
Tycker det är krångligt att förvara flugorna efter dom blivit blöta, det en krävs ventilerad fiskelåda och rostfria krokar + att behöva ta med ett tredje och längre spö känns lite overkill.
Jag är mer för tyngre gäddfiske så har väl inte gett det någon riktig chans, förutom när jag körde med det några turer under våren 2010, vilket gav ett ganska dåligt resultat.
Tror vi fått upp en gädda över 3kg (med en hemmabunden fluga) och resten har varit snipor.
Det är inget för mig helt enkelt.
Kommentera
-
Jo det hela brukar tyvärr handla om tro, själv tror jag inte på spinnerbaits men endå fångar det beviserligen fisk men endå vägrar man pröva på ett. Kör uteslutande på hemmabundna, dels är det roligare att fånga på nåt man lätt kan göra själv men också lättare att modifiera och pröva sina egna teorier och idéer.Ursprungligen postat av Pikerzippi Visa inläggSkruttapan: kul att du fått till det! Kanske blir roligare ju mer man kommer in i det och börjar dra fisk med det, men det är ju rätt svårt när man aldrig fiskar med det..
vilka flugor använder du då? den jag köpte var ABUs egna, hairy killer, det kan ju vara anledningen till att man inte fastnat, det är väl skillnad på fabrikstillverkade och hemmabundna lite mer exklusiva! Jaja, det är väl från person till person, vissa fastnar, andra inte!
Pröva!
Kommentera
-
Är det oetiskt att fiska gädda med spinnfluga med ett haspelspö med mediumlight aktion upp till 30gram? Har en bekant som tänkte låna mina flugor och köra med havsöringprylarna och jag tror det blir för klent. Vad brukar ni köra med för grejer? Själv hade jag ett spö upp till 60 gram men det såldes som tidigare har nämts. Vill inte att fisken ska drillas i onödan så vad säger forumets moralpolis?
/H
Kommentera
-
Köpte en rödvit från abu tror jag det var, tråkigt som fan att fiska med för jag hade lite för styvt spö men fick en gädda på 3kg och hugget var grymt eftersom flugan gick precis under ytan.
Spolade dock av den och la den på tork direkt efter, fick så oerhört korta kast med 35gr spö.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 489 visningar