juste makrill harjag glömt bort! ifall man räknar 10 kg makrill så e den nog starkast!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Starkaste fisken?
Collapse
X
-
Jag har dragit ett par havsöringar i samma storlek eller ett par hg över. Havsöringen har långt kvar till sutaren. Tom min största HÖ var en snäll och foglig fisk jämfört med sutaren.
Men jag sitter och tänker lite på strömming. Liten är den men fasen vade den trycker på för att komma undan! När det gäller arter som rör sig över stora ytor får man inse att de bygger styrka och kondition på ett helt annat vis än småvattens firrar och det måste rimligen visa sig i en jämförelse.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
1. Regnbåge med hela fenor och spolformad kropp är det grymmaste jag haft på kroken, helt otroligt snabba och långa rusningar. Men dom feta fenskadade bågarna man ofta får i sjöarna är ju inget vidare roliga på kroken.
2. Sutare är otroligt starka
Kommentera
-
Makrill slåss bra, den saknar ju simblåsa och blir därför inte dykarsjuk som
t.ex torsken.
Sutaren slåss också bra, men får man upp huvudet över vattenytan så
blir dom fogliga (min egen erfarenhet).
HÖ slåss bra, men beror lite på om dom är gälkrokade eller inte, sedan
så är det oftast kallt i vattnet när dom hugger så då tröttnar dom fortare.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Storfisk?
Ja det är svårt att jämföra fiskar som blir stora med fiskar som har en maxvikt på några kilo. Jag tycker att flera av de som inte blir så stora kämpar bra i förhållande till sin vikt...kanske har det med att de är fullvuxna att göra? Vem vet.
Håller nog med att havsfiskar överlag är starkare än insjöfiskar, då speciellt makrill och horngädda är två av de starkast fiskarna per vikt jag fått äran att kämpa emot. Har fått sutare på 1,9kg och den kämpade mycket bra men undrar hur en 1,9kg makrill på samma utrustning(mjukt matchspö, 0,15mm lina och en lite rulle) skulle kännas...det är nog en upplevelse...Tyvärr inget jag fått känna på...än!
Tight lines!
Kommentera
-
Fick en 14gk Zodiak med 8hp på kroken en gång
idiot som körde över min lina när vi trolla ... tuffaste fighten hitils drog 100m lina direkt ..
iofs kanske inte gummibåt räknasThe problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
Kommentera
-
ja du!
Ursprungligen postat av maydayFick en 14gk Zodiak med 8hp på kroken en gång
idiot som körde över min lina när vi trolla ... tuffaste fighten hitils drog 100m lina direkt ..
iofs kanske inte gummibåt räknas
*ASG* hehehe..ja det har hänt ibland...inte så skoj just då men sen kan man asgarva åt det!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 141 visningar