Gädda på jigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda på jigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda på jigg?

det känns lite småsent att köra med det klassiska skeddraget nu, jag var i Valdemarsvik och gryts skärgård och fiskade förra helgen, tro det eller ej, men jag fick en 5 kilos gädda på myrra spinnaren som väger 10 gram. Jag vet inte varför men jag bara fick för mig att jag skulle kasta med spinnare, dock var jag lite oförberedd eftersom vi åkte tidigt på morgonen , så jag hade bara spinnare, först körde jag med spinnerbait och inget hände, sen satte jag på myrra-spinnaren. Jag drog 7 gäddor och en av dom var på 5kg. svårt att tro att något sånt skulle funka under november månad. Men det är gryts skärgård det. Nu intresserar jag mig mer på hemmaplan, dvs mälaren i västerås. Jag vetefan, men jag vill ut nästa helg, tänkte fråga vilka jiggar kan fungera? jag tänkte på lite större fiskformade jiggar med gulrött glitter på.. det kan funka! och sen tänkte jag kör man med vanlig jiggteknik när man jiggar efter gädda eller är det något speciellt som skall göras?? tacksam för tips!
    sigpic
    tillhör kategorin --> fiskenarkomaner
    :fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:

Skeddrag funkar året om jag fick en gädda på 7,3 på utö förra helgen. Jag gillar inte jigg den här årstiden. Hur fiskar du sakta med en jigg utan att få skräp på krokarna. Vertikal är en annan sak. Testa och meta istället.
    mvh fredrik

Kommentera

Prova med Storms Wildeye Seeker Shad alternativt Wildeye Suspending Shad om du vill fiska sakta med jigg.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Skeddrag funkar året om jag fick en gädda på 7,3 på utö förra helgen. Jag gillar inte jigg den här årstiden. Hur fiskar du sakta med en jigg utan att få skräp på krokarna. Vertikal är en annan sak. Testa och meta istället.
        mvh fredrik
        T.ex. en 23 cm shadjigg sjunker inte särskilt snabbt om du bara har ett 10 grams jigghuvud på den. Vill man få den riktigt shallow kan man tackla den helt utan tyngd.

Kommentera

Sägs att Savage Gears Real Eel ska va bra, har dock ingen erfarenhet av den... än så länge

Kommentera

Gädda på jigg?

Det går alldeles utmärkt att fiska med jigg nu.

Tackla med en lättare skalle allt offset krok.

Mvh Max
            Titta gärna in på min fiskeblogg
            www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

En av de första mjukplastjggarna på sen svenska marknaden var VibroTail. Den kanske säljs fortfarande? Hur som helst så var (är) 20-gramsvarianten ett mycket bra gäddbete som jag med framgång använt för att fiska av rev och branter liksom då djup där skeddrag (typ Utö) är mindre praktiska. Den bästa färgen för mig (som mest fiskade på den gotländska ostkusten) var den pärlemorskimrande med blå rygg men även den neongula drog hugg, särskilt i dåligt ljus.
              Senast ändrad av lausvik; 2012-11-12, 12:50.

Kommentera

Sv: Gädda på jigg?

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                En av de första mjukplastjggarna på sen svenska marknaden var VibroTail. Den kanske säljs fortfarande? Hur som helst så var (är) 20-gramsvarianten ett mycket bra gäddbete som jag med framgång använt för att fiska av rev och branter liksom då djup där skeddrag (typ Utö) är mindre praktiska. Den bästa färgen för mig (som mest fiskade på den gotländska ostkusten) var den pärlemorskimrande med blå rygg men även den neongula drog hugg, särskilt i dåligt ljus.
                Ahh vibrotail vilka minnen :-) är den första jiggen man fick stor gädda på... Dessa görs väl inte längre tror jag, men det kanske finns nån liknande?

Kommentera

Mina favoritjiggar för gädda är Mr. Rubber (Bulldawg-variant), SG Soft 4-play och Lunker City Shaker. Har tänkt att testa SG Real Eel. Verkar giftig. Jag kör med vanlig jiggteknik.
                  "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                  https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Vibrotail vilket suveränt gös och gäddbete, satte en trekrok under buken med en gul självlysande kula i krok böjen, tråd genom kroppen till huvudet, använder det ännu,köpte ett parti när tillverkningen upphörde, har kvar några hundra, som Lausvik skriver är blå/silver favoritfärgen. Fiskar mycket jigg efter gädda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen