Idag fångade jag två gäddor, när jag kom hem för att rensa och skölja dem så såg jag ett pyttelitet kryp som låg i vasken och kröp. Jag sökte på "fiskparasit" på google och direkt kom en bild upp som stämde in på det jag såg. Det var alltså en Fisklus, Argulus. här finns lite fakta om den --> http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/argulus.htm . Min fråga är nu; kan jag äta fiskarna? Jag har som sagt rensat och sköljt dem och även lagt dem i frysen i en varsin plastpåse. Jag hittar ingen fakta om ifall det går att äta dem eller ej.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskparasit
Collapse
X
-
står inget om just Argulus, men bör väl vara samma.. Antar att du fick gäddorna vid kusten, och då hade jag bara fryst in dem, och tillagat de väl. Men de är klart, kanske inte är så kul att ha ränneskita i några dagar!
-
Första gången jag såg en laxlus tyckte jag att den såg ut som en mini-alien.
Jag har aldrig hört att man inte kan äta fisk som haft laxlus. Om du fryst in fisken finns ingen chans att parasiten överlever.
De flesta fiskar har ju någon form av parasit. Tillagas fisken väl finns ingen risk för oss människor att ta skada av att äta den.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av axodiz Visa inlägghttp://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...asiter-i-fisk/
står inget om just Argulus, men bör väl vara samma.. Antar att du fick gäddorna vid kusten, och då hade jag bara fryst in dem, och tillagat de väl. Men de är klart, kanske inte är så kul att ha ränneskita i några dagar!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFörsta gången jag såg en laxlus tyckte jag att den såg ut som en mini-alien.
Jag har aldrig hört att man inte kan äta fisk som haft laxlus. Om du fryst in fisken finns ingen chans att parasiten överlever.
De flesta fiskar har ju någon form av parasit. Tillagas fisken väl finns ingen risk för oss människor att ta skada av att äta den.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggFisklössen är kräftdjur och och helt ofarliga för människan. Laga till din fisk så som du vill ha den och njut sen av en god måltid!
Kommentera
-
Ni skulle bara veta hur mycket encelliga parasiter det finns på de flesta fiskar. Man ser de bara inte med blotta ögat. Antgligen större biomassa per fisk än de större flercelliga parasitära organismerna. Costia, Trichodina mm mm. Liksom fisklöss helt ofarliga för människa :cool:Medlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Kul att du fångade några gäddor! När det gäller fisklöss (Argulus), medan de är parasiter, utgör de vanligtvis ingen hälsorisk om fisken är ordentligt rengjord, tillagad och fryst. Eftersom du redan har rengjort och fryst fisken bör de vara säkra att äta. Se bara till att koka dem ordentligt.
the innocence test
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
66 svar
14 806 visningar
1 gilla