Fiskparasit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskparasit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskparasit

Idag fångade jag två gäddor, när jag kom hem för att rensa och skölja dem så såg jag ett pyttelitet kryp som låg i vasken och kröp. Jag sökte på "fiskparasit" på google och direkt kom en bild upp som stämde in på det jag såg. Det var alltså en Fisklus, Argulus. här finns lite fakta om den --> http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/argulus.htm . Min fråga är nu; kan jag äta fiskarna? Jag har som sagt rensat och sköljt dem och även lagt dem i frysen i en varsin plastpåse. Jag hittar ingen fakta om ifall det går att äta dem eller ej.

står inget om just Argulus, men bör väl vara samma.. Antar att du fick gäddorna vid kusten, och då hade jag bara fryst in dem, och tillagat de väl. Men de är klart, kanske inte är så kul att ha ränneskita i några dagar!

Kommentera

Första gången jag såg en laxlus tyckte jag att den såg ut som en mini-alien.

Jag har aldrig hört att man inte kan äta fisk som haft laxlus. Om du fryst in fisken finns ingen chans att parasiten överlever.
      De flesta fiskar har ju någon form av parasit. Tillagas fisken väl finns ingen risk för oss människor att ta skada av att äta den.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av axodiz Visa inlägg
        http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...asiter-i-fisk/

står inget om just Argulus, men bör väl vara samma.. Antar att du fick gäddorna vid kusten, och då hade jag bara fryst in dem, och tillagat de väl. Men de är klart, kanske inte är så kul att ha ränneskita i några dagar!
        Nej jag fångade dem i en sjö i kronoberg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Första gången jag såg en laxlus tyckte jag att den såg ut som en mini-alien.

Jag har aldrig hört att man inte kan äta fisk som haft laxlus. Om du fryst in fisken finns ingen chans att parasiten överlever.
          De flesta fiskar har ju någon form av parasit. Tillagas fisken väl finns ingen risk för oss människor att ta skada av att äta den.
          Ja när jag såg den tänkte jag, wtf är det här för en liten alien :P Men jag antar, precis som du säger, att om gäddan är fryst och sedan tillagas rätt så borde det inte vara något problem.

Kommentera

Fisklössen är kräftdjur och och helt ofarliga för människan. Laga till din fisk så som du vill ha den och njut sen av en god måltid!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Fisklössen är kräftdjur och och helt ofarliga för människan. Laga till din fisk så som du vill ha den och njut sen av en god måltid!
              Skönt att höra, då blir det grillad gädda i veckan ^.^

Kommentera

Ni skulle bara veta hur mycket encelliga parasiter det finns på de flesta fiskar. Man ser de bara inte med blotta ögat. Antgligen större biomassa per fisk än de större flercelliga parasitära organismerna. Costia, Trichodina mm mm. Liksom fisklöss helt ofarliga för människa :cool:
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

NEJ, du kan inte äta den, för att det är en gädda!

Kommentera

Kul att du fångade några gäddor! När det gäller fisklöss (Argulus), medan de är parasiter, utgör de vanligtvis ingen hälsorisk om fisken är ordentligt rengjord, tillagad och fryst. Eftersom du redan har rengjort och fryst fisken bör de vara säkra att äta. Se bara till att koka dem ordentligt.
                    the innocence test

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 806 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art