Fel bete ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel bete ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel bete ?

Jag har vart ute flera kvällar sedan jag kom hem från Mälaren , hoppats på några gädd hugg .
    En kväll så blev stjärten på min storm jigg avbiten , vad som bet av den vet jag inte.
    Men i min fantasi , var det en gädda såklart , det kändes bra så länge den ”var på ”.

Ikväll på träningen så träffade jag en kille som berättade att han nyligen fått en gädda på 3 kg just där jag brukar stå …
    Nu undrar jag ,kan det vara så att jag använder helt fel bete …

Jag fick min första lilla gädda på en stormjigg , därför fortsätter jag med stormjigg .
    Men så tittar jag på alla gädd fångster i forumet´s bild galleri då många fått gädda på stora wobbler , är det så att jag använder ett för litet bete för gäddan ska bli intresserad ?
    Tacksam för all hjälp !
    /Cath

bomber 16a e lätt å få gädda på å mellan zam inte så stora å tunga heller

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
      Jag har vart ute flera kvällar sedan jag kom hem från Mälaren , hoppats på några gädd hugg .
      En kväll så blev stjärten på min storm jigg avbiten , vad som bet av den vet jag inte.
      Men i min fantasi , var det en gädda såklart , det kändes bra så länge den ”var på ”.

Ikväll på träningen så träffade jag en kille som berättade att han nyligen fått en gädda på 3 kg just där jag brukar stå …
      Nu undrar jag ,kan det vara så att jag använder helt fel bete …

Jag fick min första lilla gädda på en stormjigg , därför fortsätter jag med stormjigg .
      Men så tittar jag på alla gädd fångster i forumet´s bild galleri då många fått gädda på stora wobbler , är det så att jag använder ett för litet bete för gäddan ska bli intresserad ?
      Tacksam för all hjälp !
      /Cath
      Näst största och största Stormjiggen brukar ge fin gädda. Även de mindre ger bra med gädda, men då är det ofta oönskat eftersom man som regel fiskar abborre eller gös med den. Jag tycker det är ett bra och väldigt prisvärt drag.
      Kom på att jag sett dina drag på bild. Sätt på den största grönblåa Stormjiggen du har, då smäller det...
      Senast ändrad av KG?; 2005-08-19, 00:29.

Kommentera

Både Bomber och Stormsjiggar i större format är bra beten för gädda. Ett alternativ är ju alltid att testa ett stort skeddrag eller stor spinnare.

Kommentera

Dont worry, have confidence in what your doing:-)

Oroa dig inte för det! kör du med storms 10cm ca, så bör du kunna få bra stora fiskar! min PB på 9kg tog tex, på en 9cm bomber!! och igår kväll var jag ute och jiggade på en liten grynna i våran sjö, å där fick jag 2st gäddor på storms gulsvarta 11cm variant (ser ut som en tiger vid ryggen) båda gäddorna vägde faktiskt 2,5kg vardera... å nej, det var inte samma fisk, för den ena hade ett litet märke nedanför magen:-)

Testa även att veva in stormjiggen utan bottenstuds, för ibland så är det bättre, bara den vevas in hyffsat nära botten iaf (bara min erfarenhet)

Du kommer kunna få massor med gädda förr eller senare, när du väl lärt dig gäddans uppehållsplatser och vilka beten o färger som går bäst vid rätt årstid!
          Skitfiske på dig.

Kommentera

släng på en sisco kid eller en westins jätte så får du garanterat fisk!
            [FONT=Arial]W . Jones[/FONT]

Kommentera

Nej, tror inte att din stormis är för liten, jigg är överhuvudtaget tacksamt att fiska med, wobbler fastnar man lättare i botten med.
              Ett annat klassiskt bete är mörrumspinnaren, också väldigt lättfiskad.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 127 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen