dropshot havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dropshot havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
    Stället jag har tänkt testa på har ganska fin sandbotten, självklart med en del sten och bottenväxt, men inte så att det ska vara ett problem.
    Ja bombarda är ju alltid ett sjysst alternativ, men är just intresserad av att fiska av ett ganska litet område (där en kort kanal rinner ut och för med sig mat till hungriga öringar) och vill stå ganska stationärt, därför kändes dropshot som ett intressant val.
    Då tycker jag absolut att du ska testa det!

Kommentera

Stället jag har tänkt testa på har ganska fin sandbotten, självklart med en del sten och bottenväxt, men inte så att det ska vara ett problem.
      Prova slänga på flugor ex. pattegrisen och andra räk-imitationer det borde funka utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Prova slänga på flugor ex. pattegrisen och andra räk-imitationer det borde funka utmärkt.
        fan där sa du nåt! räkflugor på dropshot, borde ju gå att ge flugan en ganska naturlig gång då

Kommentera

Har kört den lite udda kombinationen UL-spö, litet päronsänke och fluga en bit upp på linan där jag inte kunnat stå med flugspöt. Har fungerat rätt bra med en del nya arter på fångstlistan (tyvärr ingen havsöring.. än). Har kört med svart Wolly Bugger samt en svart Zonker. Vid något tillfälle har jag även kört med jigg (där botten tillåter) men då med upphängarfluga vilket funkade lika bra.

/J

Kommentera

Har testat några pass efter regnbåge med dropshot med blandat resultat. På tidig vår när alla hade extremt trögt fiske nöp jag 2 st i en liten ström innan fisket efter det slut för min del. I sjön ovanför strömmen gick jag däremot lottlös. Under sommaren har jag testat i en svårfiskad sjö där jag gått bom 4 turer! Endast 2 fiskar har jag sett komma upp på bottenmete och då är sjön ändå aldrig tom på folk. Till havsöring har jag också tänkt på savagegears Sandeel. Jag tänkte fiska in det relativt snabbt och vid spinnstoppen låta jiggen sjunka lite för att försöka Imitera en tobis som vill gömma sig. Man måste ju liksom inte låsa sig fast vid att sänket ska ha bottenkontakt.

Kommentera

Under 80-talet bodde jag en tid i Skellefteå och fiskade då i älven, vid Lejonströmsbron, efter öring. Mitt standardtackel var ett slangsänke och 30-50 cm upp på linan knöt jag en tafs på ungefär metern och på den satt en mjukplastmask på enkelkrok. Detta pater noster-tackel fiskade jag ungefär som man brukar fiska ett dropshottackel och det enda som skiljer är ju att jag hade en längre tafs. Funkade gjorde det, hur som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 513 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85