Ja, hur gör ni som måste plocka ihop spöt efter varenda fiskepass? Börjar trötta på att behöva klippa av linan varje gång...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tafs+Liten toppögla...
Collapse
X
-
Jag gör det aldrig förstår inte varför man ska göra det ,
Viker ihop spöt & använder så kallade rod strapps https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...raps-2pcs.html .
Tycker dom är smidiga & håller ihop delarna stadigt , funkar även med gummis snoddar
Kommentera
-
Som tidigare nämnts kan du ha "rod bands" (kardborreband).
Är du mindre rädd om spöet så funkar ju gummiband.
Har spöet beteshållare fäster du beteshaken där (innan dess lossar du slirbromsen till noll).
Finns det ingen beteshållare så ska du ha en gummipärla på huvudlinan ovanför lekande/beteslås för att skydda toppöglan och då vevar du linan ända upp till toppöglan.
Tänk på att gummipärlan ska ha större diameter än toppöglan.
Det är bra att ha en gummipärla oavsett om du klipper linan eller inte.
Du kan även ha en helt annan lösning - avsluta huvudlinan med en loop om du tycker om att tackla ner helt. Då slipper du att klippa linan (om den inte är skadad och måste kortas ner).
I loopen fäster du vad du använder för dagen (fluorocarbontafs avslutad med loop, beteslås m..m).
Du kan även köpa en spöväska som du kan ha spöet i med rulle på.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-01, 07:55.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jag fäster linan i nedersta ringfoten på övre spödelen så slipper man massa lina som blir onödigt trasslig och i vägen som det blir om man fäster i beteshållaren.
En del spön är ju så pass att man kan vända övre delen och få in holken i fösta spöringen och sen fästa toppöglan med gummisnodd på handtaget.
Om det inte funkar så drar jag bara ut lina och fäster holken vid handtaget ist.
Jag tycker det räcker med snoddar endast på handtaget. Vissa har ju även på toppen men det tycker jag blir overkill.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Freedee Visa inläggJag fäster linan i nedersta ringfoten på övre spödelen så slipper man massa lina som blir onödigt trasslig och i vägen som det blir om man fäster i beteshållaren.
En del spön är ju så pass att man kan vända övre delen och få in holken i fösta spöringen och sen fästa toppöglan med gummisnodd på handtaget.
Om det inte funkar så drar jag bara ut lina och fäster holken vid handtaget ist.
Jag tycker det räcker med snoddar endast på handtaget. Vissa har ju även på toppen men det tycker jag blir overkill.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Freedee Visa inläggJag fäster linan i nedersta ringfoten på övre spödelen så slipper man massa lina som blir onödigt trasslig och i vägen som det blir om man fäster i beteshållaren.
.
Funkar alldeles utmärkt.
/ HenkeW
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggPrecis så gör jag också !
Funkar alldeles utmärkt.
/ HenkeW
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]91128[/ATTACH]
Ta bort kroken och slå ett extra varv, håller alla dar i veckan
så har jag på mina tafsar till flugfisket också
Du får gärna utveckla resonemanget.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-01, 14:25.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 438 visningar
1 gilla