Läste för några år sedan att norrmännen började komma närmare att odla tork kommersiellt. Förhoppningsvis kan torsk bli lika billig vardagsmat som på 60-talet! Dessutom kan yrkesfiskarna då lämna den vilda torsken till sportfiskarna...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Odlad torsk
Collapse
X
-
Stämmer naturligtvis, den odlade torsken måste verkligen matas (förresten fungerar även t.ex. bondgårdar efter liknande principier, häpnadsväckande, men sant). Vore det inte så pass bedrövligt, skulle jag tycka att det är roligt, att folk jämt glömmer den lilla detaljen.
Hittade bums nåt om odlat torsk och sånt:
Rätt långt ner på den länken kan man läsa, att de vill ta krill till det i framtiden, den ska det finnas "enorma mängder" av.
Tycker tankegången (bakom torskodlingar, matning med krill osv.) är helt vrickad, jag är gammal nog att minnas när det ännu fanns torsk i s.k. "enorma mängder".
Jag hittade tyvärr bara några länkar på tyska (för trött att leta längre, förlåt, nån som är bättre på att tänka ut sökord på svenska än jag klarar det säkert utan problem), där det står att krill-populationen minskar (det hotar hela ökosystemet i antarktiska havet), inte minst också p.g.a. att haven blir varmare, t.ex. (den här är redan från 2004):
Men tydligen är det okej att göra vad som helst, bara några få får stora vinster genom det.
Odling av torsk (inte enbart, laxarna måste ju också äta -> se ovan) anser jag personligen inte som en möjlighet att sköta planetens minskande resurser. Missköta kanske. Kanske fiskodlingarna tjänar ett syfte i en möjlig framtid, där det inte finns kvar nån frilevande torsk i haven. Förr besökte man djurparken på helgen, i framtiden...
Och jag tror inte heller (men hoppas att jag har fel) att yrkesfiskarna slutar att fiska upp allt som finns i haven bara för att det finns odlad torsk, nej, de slutar först när det är förbjudet att göra det (eller haven är tom). Pengar regerar världen, vad som vore vettigt räknas inte, eller varför ger t.ex. klimakonferenserna såna ynka resultat? Men innan jag håller på i all evighet att gråta, slutar jag här och skakar bara lite på huvudet gällande odling av torsk.
Kommentera
-
Hur mycket fisk äter en vild lax för att gå upp ett kilo?Ursprungligen postat av Hemi..bra iofs..men vad tror du de matas med?..Det ökar utfiskningen av frilevande viltfiskbestånd...Tex, den odlade norska laxen kräver som föda för varje kilo tillväxt 4 kg yrkesfiskad foderfisk..
Kommentera
-
Du har en poäng där, men problemet är att det i huvudsak är östersjöns strömmingbestånd som går till norska laxfarmar. Dvs vår östersjölax och torsk är det som får stryka på foten..Ursprungligen postat av bastardHur mycket fisk äter en vild lax för att gå upp ett kilo?_______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Bra skrivet där Amb.
Enorma mängder, hehe.. Stämmer som du säger att krillen minskar. Är nog dumt att rubba balansen ytterligare.
Att mata fisk med fisk är inte hållbart.
Växtätande fiskar kan vara the shit.
Läs här:
I Usa är det lika vanligt att folk äter catfish som de äter fårkött.
1 kg catfish går det åt 1,5 kg spannmål. Ganska sjysst.
//Olof
Ursprungligen postat av AmbassadeurStämmer naturligtvis, den odlade torsken måste verkligen matas (förresten fungerar även t.ex. bondgårdar efter liknande principier, häpnadsväckande, men sant). Vore det inte så pass bedrövligt, skulle jag tycka att det är roligt, att folk jämt glömmer den lilla detaljen.
Hittade bums nåt om odlat torsk och sånt:
Rätt långt ner på den länken kan man läsa, att de vill ta krill till det i framtiden, den ska det finnas "enorma mängder" av.
Tycker tankegången (bakom torskodlingar, matning med krill osv.) är helt vrickad, jag är gammal nog att minnas när det ännu fanns torsk i s.k. "enorma mängder".
Jag hittade tyvärr bara några länkar på tyska (för trött att leta längre, förlåt, nån som är bättre på att tänka ut sökord på svenska än jag klarar det säkert utan problem), där det står att krill-populationen minskar (det hotar hela ökosystemet i antarktiska havet), inte minst också p.g.a. att haven blir varmare, t.ex. (den här är redan från 2004):
Men tydligen är det okej att göra vad som helst, bara några få får stora vinster genom det.
Odling av torsk (inte enbart, laxarna måste ju också äta -> se ovan) anser jag personligen inte som en möjlighet att sköta planetens minskande resurser. Missköta kanske. Kanske fiskodlingarna tjänar ett syfte i en möjlig framtid, där det inte finns kvar nån frilevande torsk i haven. Förr besökte man djurparken på helgen, i framtiden...
Och jag tror inte heller (men hoppas att jag har fel) att yrkesfiskarna slutar att fiska upp allt som finns i haven bara för att det finns odlad torsk, nej, de slutar först när det är förbjudet att göra det (eller haven är tom). Pengar regerar världen, vad som vore vettigt räknas inte, eller varför ger t.ex. klimakonferenserna såna ynka resultat? Men innan jag håller på i all evighet att gråta, slutar jag här och skakar bara lite på huvudet gällande odling av torsk._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Dessutom drar inte jagande lax så mycket soppa och de trålar inte heller sönder havsbotten....Poäng till dig...Ursprungligen postat av OlofDu har en poäng där, men problemet är att det i huvudsak är östersjöns strömmingbestånd som går till norska laxfarmar. Dvs vår östersjölax och torsk är det som får stryka på foten..
Angående växtätande fiskar så är det väl det de sysslar med utanför göteborg (kungälvstrakten?) i nån gammal lada där de odlar afrikansk mal. Bönderna i trakten verkade glada åt att producera föda åt fiskarna så möjligheten att få fram ekologiskt odlad fisk torde vara stor. läste något om det i GP edyl. när jag var i gbg för ett drygt år sen...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 140 visningar