Drivankare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drivankare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drivankare

Hejsan har en linder 400 med en 15 hästars yamaha 4-takt. Den gör ungefär 1,5-2,5 knop gissningsvis på tomgång, vilket inte är optimalt i alla situationer. Ska köpa en elmotor men det blir ett senare projekt.

Så jag är ute efter ett drivankare så att jag kan komma ner under 1 knop har
    använt hinkar förut men har nu bestämmt mig för att skaffa ett riktigt drivankare istället sy ett eget är inte aktuellt.

Funderar på detta: http://www.128810.webshop.eurovator....2&sub=0&page=1 någon som har? funkar det bra?

Eller om någon vet ett annat bra drivankare så får ni gärna länka till den sidan.

Mvh/Tobbe

Jag har samma tankar och problem som du har. Har samma båt och samma motor och samma höga fart på tomgång.

Med en IKEAkasse i fören /aktern finns inget bra att fästa den i utan att riskera propellertrassel/ går det ju inte att styra

Hinkar är för klent, tycker det gör för lite.

Frågan är om drivankaret verkligen räcker till om man nu säger så ? Och skall man ha två så är man ju snart uppe i en elmotor och då är det ju lika bra att köpa en sådan ist.
    sigpic

Kommentera

beprövade och finns i flera strl. Billigare är dom också!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
        http://www.blocket.se/vi/7926524.htm?ca=5_s

beprövade och finns i flera strl. Billigare är dom också!!
        Jävligt bra pris var det Men om man skall gå på tomgångsfarten skall man ju välja dom största till en liten Linder
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
          Jag hade en Crescent 410 med en Yamaha 15hk fyrtakt innan Kyrkön.Den gjorde 2knop på tomgång.Med stora ankare gjorde den 0.8knop.Tror dom små hade passat bättre till min Crescent.Annars kan ju skicka pm till honom.
          Han kallar sig Trollingdanne.
          daniel björk kanske?

Kommentera

ikea kasse

Har en Askeladden 480 tror jag att den är, Vi kör med ikeakasse efter båten fäst i ett drygt 2,5 meter lång tamp. Det funkar klockrent går i cirka 0,6 till 1 knop. en 6hk johnsson motor är det vi har, går under 1 knop även på högre varv än tomgång med kassen bakom.

Martin

Kommentera

Trollingbroms/drivankare

Ikea-kasse med 2 tampar i var handtag på ca 2-2,5m med en hake i var ända som kopplas i bärhandtaget bak på Linder 400:an funkar kanon för mig - 1,6 knop utan dessa på tomgång med betena ute men 0,5-0,7 knop med Ikeakassen och inga som helst trassel "hitills".

Kommentera

Ursprungligen postat av turing Visa inlägg
                Ikea-kasse med 2 tampar i var handtag på ca 2-2,5m med en hake i var ända som kopplas i bärhandtaget bak på Linder 400:an funkar kanon för mig - 1,6 knop utan dessa på tomgång med betena ute men 0,5-0,7 knop med Ikeakassen och inga som helst trassel "hitills".
                Har du pillat lite på tomgångsinstallningen också ?
                sigpic

Kommentera

Det här med drivankare? Verkar vara ett fruktansvärt slöseri med bränsle. Då måste det vara mycket bättre med en el-motor. Ganska snart har du sparat in den gämfört med att tuffa runt i en 0,5-1,5 knop och bränna drivmedel. I mina öron helt förkastligt. Pris på ett drivankare: 4-600 + bränsle = snart en elmotor. Så ser jag på det, men får väll på skallen nu, eller
                  Mvh.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Det är ju inte

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Det här med drivankare? Verkar vara ett fruktansvärt slöseri med bränsle. Då måste det vara mycket bättre med en el-motor. Ganska snart har du sparat in den gämfört med att tuffa runt i en 0,5-1,5 knop och bränna drivmedel. I mina öron helt förkastligt. Pris på ett drivankare: 4-600 + bränsle = snart en elmotor. Så ser jag på det, men får väll på skallen nu, eller
                    Mvh.
                    bara för farten, båten blir ju stabilare också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 513 visningar
                    0 gillar