Flerspömete/Domen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flerspömete/Domen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flerspömete/Domen

Nu har domen om kommit i fallet om flerspömetet och så här stod det i den.
    En sådan tolkning av vad lagen anser med handredskapsfiske ger vid handen att sådana metoder som,liksom angeldonsfiske,går ut på en systematisering av fisket i syfte att bedriva det i större skala inte faller inom undantagets tillämpningsområde och därför inte tillåtna metoder.Bedömningen blir därför att fiske med flera samtidigt uppställda fiskespön är en sådan metod som inte är tillåten.
    Nu behöver man inte tveka om vad som gäller längre,man kan inte fiska med fler än ett spö åt gången om det finns rulle på det och man kan möjligtvis fiska med två toppknutna metspön samtidigt.Nu är det klarlagt till slut.

Såvida inte någon av parterna överklagar till högre instans.

Utslaget har ju en prejudicerande verkan så det är inte helt omöjligt att vi får vänta ännu längre på det slutliga fastställandet av hur lagen ska tolkas.

Men jag sitter nöjd.
    Senast ändrad av BeBest; 2008-06-09, 17:57.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
      Nu har domen om kommit i fallet om flerspömetet och så här stod det i den.
      En sådan tolkning av vad lagen anser med handredskapsfiske ger vid handen att sådana metoder som,liksom angeldonsfiske,går ut på en systematisering av fisket i syfte att bedriva det i större skala inte faller inom undantagets tillämpningsområde och därför inte tillåtna metoder.Bedömningen blir därför att fiske med flera samtidigt uppställda fiskespön är en sådan metod som inte är tillåten.
      Nu behöver man inte tveka om vad som gäller längre,man kan inte fiska med fler än ett spö åt gången om det finns rulle på det och man kan möjligtvis fiska med två toppknutna metspön samtidigt.Nu är det klarlagt till slut.
      Hej fisketillsyningsman Mikwed; Har du möjlighet att lägga in domstolsbeslutet här på www.fiskesnack.com om vad lagen anser om det "s.k. fria handredskapsfisket" med fler än ett spö eller kan du hänvisa till var man kan få tag på eller köpa en kopia av protokollet?
      För mig personligen och säkerligen för många andra sportfiskare känns det mycket viktigt att följa vad lagen föreskriver och inte skylla på ovetskap, trångmål eller oförstånd.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Det här är otroligt betydelsefull dom...
        .................................................. ......................
        :popcorn

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej fisketillsyningsman Mikwed; Har du möjlighet att lägga in domstolsbeslutet här på www.fiskesnack.com om vad lagen anser om det "s.k. fria handredskapsfisket" med fler än ett spö eller kan du hänvisa till var man kan få tag på eller köpa en kopia av protokollet?
          För mig personligen och säkerligen för många andra sportfiskare känns det mycket viktigt att följa vad lagen föreskriver och inte skylla på ovetskap, trångmål eller oförstånd.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Jag skrev ju vad rätten sa.

Det är ett språk som inte är så tydligt,men under förhandlingen så diskuterade vi om hur spön ser ut och rätten förstod att man inte kan andvända mer än ett spö i taget om det sitter rulle på,det blir svårt att veva två rullar samtidigt.
          Senast ändrad av mikwed; 2007-05-30, 12:39.

Kommentera

Det är ett språk som inte är så tydligt,men under förhandlingen så diskuterade vi om hur spön ser ut och rätten förstod att man inte kan andvända mer än ett spö i taget om det sitter rulle på,det blir svårt att veva två rullar samtidigt.
            Hej igen Mikwed; Ursäkta om jag uttryckt mig lika otydligt som texten du refererar till! Jag har varit med i några år och diskuterat flerspöfiskets varianter i samband med det fria handredskapsfisket på ett närliggande fiskeforum. Kan lagen tolkas på olika sätt är det inte bra för vare sig fiskeguide, fisketillsyningsman, fiskevattensägare eller (som jag själv) vanlig spöfiskare. Idag trollingfiskar jag lagligt efter lax och gös med flera spön. I morgon bryter jag kanske ovetande mot lagen. Min vädjan till dig gäller att försöka få lag och rätt om flerspöfiske i de upplåtna skärgårdsvattnen lättbegripligt uttryckta utan akademiska snårigheter på ett papper, dvs i klartext svart på vitt.
            One day spent fishing adds another day to your life!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-30, 14:19.

Kommentera

Hej igen Mikwed; Ursäkta att jag påpekar detta, men jag kan bara inte låta bli. Det här har egentligen inte med din övriga text att göra, men varför skriver du "andvända". Jag har sett flera här på forumet skriva "andvända". And är en fågel, en sjöfågel och använda är att bruka någon eller något.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-30, 14:05.

Kommentera

Hej igen Mikwed; Ursäkta att jag påpekar detta, men jag kan bara inte låta bli. Det här har egentligen inte med din övriga text att göra, men varför skriver du "andvända". Jag har sett flera här på forumet skriva "andvända". And är en fågel, en sjöfågel och använda är att bruka någon eller något.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Ok, fel av mig jag ska försöka stava bättre.

Kommentera

Ok, fel av mig jag ska försöka stava bättre.
                  Hej igen Mikwed; Kom också ihåg att jag gillar din attityd! Du törs sticka fram hakan och vill att rätt ska vara rätt.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Hej igen Mikwed; Ursäkta om jag uttryckt mig lika otydligt som texten du refererar till! Jag har varit med i några år och diskuterat flerspöfiskets varianter i samband med det fria handredskapsfisket på ett närliggande fiskeforum. Kan lagen tolkas på olika sätt är det inte bra för vare sig fiskeguide, fisketillsyningsman, fiskevattensägare eller (som jag själv) vanlig spöfiskare. Idag trollingfiskar jag lagligt efter lax och gös med flera spön. I morgon bryter jag kanske ovetande mot lagen. Min vädjan till dig gäller att försöka få lag och rätt om flerspöfiske i de upplåtna skärgårdsvattnen lättbegripligt uttryckta utan akademiska snårigheter på ett papper, dvs i klartext svart på vitt.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand
                    Jag och kbv jobbar på detta,det verkar inte så lätt att få det i klartext. Det är svårt att få myndigheter att formulera sig så andra förstår.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen