Jerkbaits-Dyra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaits-Dyra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Snarare smart eftersom du då har hittat en effektiv produktionscykel. Är helt övertygad om att det skulle gå att sälja träbeten gjorda i Sverige med bra finish för 200kr/st.

Tiden får väl utvisa om det fungerara
    Hmm, ett bete med kvalite och stark lack som håller för en mängd mer gäddor än ett billigt BJ bete i plast.. du får ju se de såhär, ett billigt bete köper du mer utav eftersom de inte håller lika länge, Omsorg + kvalite = få beten köpa och lång livslängd. Kolla bara på BJ lacken håller knappt efter 10 gäddor eller ½år i boxen tillsammans med andra jerks, då är lacken helt förstörd och dags att köpa ett nytt..

Så därför betalar jag hällre 300kr för ett bete och har det under flera säsonger, än att köpa flera stycket billiga...
    MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!, så är det!

När jag köper Pig beten, så stärker jag den alltid med lack, på så sett går de använda den längre, har även gjort det med mina fåtal BJ:s
    Senast ändrad av Falemo; 2007-08-25, 15:50.

Kommentera

det går ju självklart köpa billiga beten sen göra ett svepande med epoxy över, så håller den mycket längre.

Kommentera

melvin jerk kostar 59 kr+
        det är väl inte så farligt dyrt eller??
        Senast ändrad av Guest; 2007-08-25, 16:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
          Jag undrar bara varför e många jerkbaits så dyra egentligen? jag menar Bj e inte så dyr men The Pig köpte jag för 258 kr och innan jag har fått fisk på den så börjar klibbet på ytan sliska loss, känns som någon som inte vet hur man blandar epoxi och har bara drällt på lite.
          Mantan kostar väl över 400?
          Big Jerk ..

De flesta ligger på 150+ upp till ca 400 kr.. Fint att stå och dänga med något värt 400 kr I andra änden och sedan slänga iväg den eller sätta den på botten..

Jag försöker inte klaga på jerkbait i sig utan bara på priserna..
          själv har jag ofta märkt markant skillnat mellan Jerkbait och vanligt spinnfiske då jerkbait har utklassat spinnfiske till 100% man har ofta efterföljare och oräkneliga 1000-tals gäddor spm hoppar efter jerkbaitet när man lyfter.

Så länge folk köper dom där dyra beten så kommer dom nog kosta så mycket . Här på FS är det ju staus å ha så många träbeten som möjligt verkar det som .
          Sen tillverkas ju ex buster jerk i asien vilket förmodligen inte så många andra jerks gör , vilket då syns på priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Så länge folk köper dom där dyra beten så kommer dom nog kosta så mycket . Här på FS är det ju staus å ha så många träbeten som möjligt verkar det som .
            Sen tillverkas ju ex buster jerk i asien vilket förmodligen inte så många andra jerks gör , vilket då syns på priset.
            När man tillverkar ngt i små serier kostar det, samma sak med bilar, motorcyklar, spön eller just beten. Enkelt...
            sigpic

Kommentera

köp conrad jerk.. billigaste jerk som finns tror jag, aldrig fått något på

Kommentera

om det sitter folk och gör beten mer eller mindre för hand, så är det la fan klart att dom vill ha betalt för det. Det är inte gratis att fiska. Det är heller inte gratis att sitta och göra träbeten, det är dessutom en investering i form av tid = pengar.

Lika intressant som när en del undrar hur folk kan betala så pass mkt för mina flugor som dom gör.

1. För att jag säljer dom inte billigare

2. För att det är hantverk

3. För att det finns kunder som är beredda att betala det som det kostar

Så enkelt är det. En del uppskattar hantverk och lägger pengar på det, andra köper slit och slängprodukter från masstillverkningsfabriker.

Inget av det är egentligen rätt eller fel. Det handlar om personliga värderingar och prioriteringar.

Kommentera

Naturligtvis förstår jag också att man vill ta mkt betalt för sitt egna trä jerkbait som har grym gång m.m men om man själv skulle lyckas tillverka något grymt bete som man sedan säljer så kan man börja ta mycket betalt för att kunna finansiera det och sen när man väl har fått lite rull på det hela och all material kostnad är/blir betald så kan man ju sänka priset under de normal dyra träjerkarna så länge man tjänar på det och om betet är grymt bra så säljer man ju garanterat mer när priset blir ännu lägre. Kolla bara på BJ, billig, många färger, lättjerkat, fast färgen håller inte alls men ändå köper folk betet just för priset och givetvis då att det är bra.. Jag menar vem har inte en BJ i sin låda?

En annan sak är ju rullar... Jag köper mycket hellre en UT trimmad rocket som kastar grymt och är extremt lättservad än att köpa ja, vilken Shimano multirulle som hellst dock kör jag alltid shimano haspel

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
                    Naturligtvis förstår jag också att man vill ta mkt betalt för sitt egna trä jerkbait som har grym gång m.m men om man själv skulle lyckas tillverka något grymt bete som man sedan säljer så kan man börja ta mycket betalt för att kunna finansiera det och sen när man väl har fått lite rull på det hela och all material kostnad är/blir betald så kan man ju sänka priset under de normal dyra träjerkarna så länge man tjänar på det och om betet är grymt bra så säljer man ju garanterat mer när priset blir ännu lägre. Kolla bara på BJ, billig, många färger, lättjerkat, fast färgen håller inte alls men ändå köper folk betet just för priset och givetvis då att det är bra.. Jag menar vem har inte en BJ i sin låda?

En annan sak är ju rullar... Jag köper mycket hellre en UT trimmad rocket som kastar grymt och är extremt lättservad än att köpa ja, vilken Shimano multirulle som hellst dock kör jag alltid shimano haspel
                    Du kan inte jämföra BJ med handtillverkat bete. Handtillverkade beten har ju en gräns för hur snabbt man kan göra dom. En fabrik kan ju spotta ut hur många BJ som helst under en dag, i princip.

Även om man börjar få rutin på sitt betesmakeri finns ändå en hård gräns för hur snabbt man kan göra dom. Och det går inte komma under den och samtidigt göra dom för hand, i trä.

Kommentera

Ursprungligen postat av Szaaz Visa inlägg
                      Hmm, ett bete med kvalite och stark lack som håller för en mängd mer gäddor än ett billigt BJ bete i plast.. du får ju se de såhär, ett billigt bete köper du mer utav eftersom de inte håller lika länge, Omsorg + kvalite = få beten köpa och lång livslängd. Kolla bara på BJ lacken håller knappt efter 10 gäddor eller ½år i boxen tillsammans med andra jerks, då är lacken helt förstörd och dags att köpa ett nytt..

Så därför betalar jag hällre 300kr för ett bete och har det under flera säsonger, än att köpa flera stycket billiga...
                      MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!, så är det!

När jag köper Pig beten, så stärker jag den alltid med lack, på så sett går de använda den längre, har även gjort det med mina fåtal BJ:s

Håller med dig, men själv har jag varit med och att lacken släpper helt efter ett antal gäddor på dessa 300kr beten,och i mina ögon är buster lacken mera stryktålig då det sällan släpper stora bitar från dom.
                      Sen är ju frågan om gäddan bryr sig om hur betena är lackade. tror själv inte att det spelar så stor roll hur lacken ser ut. utan dom som vill ha dessa grymma lacker är vi fiskare,
                      många av mina trotjänare saknar mer eller mindre lacken helt, och visst fångar dom fisk fortfarande. Har en fatso som var lackad i FT i början men nu är den nog mera brun än grön men den fångar lika mkt fisk för det.
                      så jag tror iaf att det sitter i skallen på oss fiskare, tror man på det man gör oc fiskar på rätt djup så kan nog betena se ut hur som.
                      Varning: Fiske är beroendeframkallande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85