Mört förvaring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört förvaring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört förvaring

Det måste ju finnas någon här som har kunskaper om att förvara massor av mört hemma, har ett kubitkfat och ett reningsverk som renar 1300L/min så vattnet är ganska klart men mina fiskar får svamp!
    någon sa att man ska tillsätta salt,

Kan tilläga att detär 750 liter vatten i den och en syrepump och fiskenverkar få tillräckligt med syre, men det dör ungefär en per dygn,

LR är det någon som har några andra erfarenheter och tipps,, det börjar ju dra ihop sig nu,

Kan maila mig på e_lindgren@hotmail.com
    tacksam för svar,

Mörtar är lite knepiga att förvara levande hemma, enklare att sumpa dom i sjön.

Temperaturen bör ju inte skilja så mycket i din behållare jämfört med där dom fångas. Ju varmare desto svårare att få dom att överleva. Lite salt i vattnet gör att risken för svamp minskar. Mata väldigt sparsamt annars får du problem med vattenkvalitén.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Hur fångar du dem för de första? Tar du dem på mete eller i ett vanligt mjärde så kan dem mycket väl få svamp. Bäst är nog en vanlig mörtstuga/sänkhåv, fast det kanske är det du använder?

Kommentera

Det bästa du kan göra är nog att dra upp en 100stycken åt gången lägg dom i något mindre akvarium typ 150l, tillsätt salt och håll dom i "karantän" i typ 2veckor. sen släpp i dom i det stora.

Kommentera

Jo karantän är bra, kanske inte behövs riktigt två veckor. Då håller sig vattnet klart och fint.

Kommentera

Kyla, inte för många i samma kar, vattenbyte och massor med syre. Jag har ett 200 liters rostfritt kar som är isolerat utvändigt med cellplast. En 220v akvariepump med syrestenen nere på botten. Står i jordkällaren. Kan ha 50-60 st minst i ett par veckor under varma sommaren, byter ca 1/2 vattenmängden varannan dag. Nu när det är svalt borde det gå att hålla dem längre ändå. Ett filter är nog bra för cirkulationen men du bör byta vatten ändå. Filtret tar mest partiklar o inte "gifter" som blir. Sen tycker jag iofs att förlora en om dan inte är hela världen...

Kommentera

oki tack försvaren! måste köpa något rengöringsmedel att göra rent med innan nästa ladning åker i, någon som har erfarenhet av akvarie rengöringsmedel?
              Lr kanske har några med tipps på hur man ska hålla dom friska, dom sista hade grymt mycket svamp men va pigga ändå // Emil

Kommentera

Gör rent med klorin och borste eller svamp och skölj noga .Kan du ha rinnande vatten är det kanon då behövs ingen syrepump .Om dom fortsätter att dö kan det bero på att ditt vatten har mycket klor tillsatt

Kommentera

Lite nyttig läsning om salt i vattnet : http://www.kramforskoi.com/salt.htm
                  12 hours
                  1,440 casts
                  2 followers
                  1 strike
                  DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
                    Det måste ju finnas någon här som har kunskaper om att förvara massor av mört hemma, har ett kubitkfat och ett reningsverk som renar 1300L/min så vattnet är ganska klart men mina fiskar får svamp!
                    ,
                    Du menar 1300L/h?
                    Jag har ett kubikkar och har för mig att min pump klarar 600l/h och det funkar hur bra som helst...kan gå månader utan dödsfall.
                    12 hours
                    1,440 casts
                    2 followers
                    1 strike
                    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 513 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85