Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske Älvkarleby
Collapse
X
-
Vill minnas att det har att göra med felkrokningar. Blir färre felkrokade fiskar med enkelkrok, vart ett antal fiskar man såg varje dag som var felkrokade. Många av de flugor som binds för ”bottenstuts” är bundna på karpkrok, ganska tjocka i godset. Man sparar många flugor om man binder själv på tub, lätt att byta krok då utan att behöva kasta hela flugan.
- Gillar 1
-
Livar upp tråden :-)
Är det någon som vet varför dom förbjuder dubbelkrok mellan 20 Maj - 15 Augusti ??
Det står inte i informationen som dom ger ut om Varför ??
Lite löjligt då 90% av laxflugor som säljs är just dubbelkrok...
Lämna en kommentar:
-
Nä inget bly,ganska vanligt nuförtiden, likaså ingen flätlina. Jag ringde faktiskt upp till dom idag och hörde mig för. 30-180(!) gram behövs nu beroende var du fiskar. Lite folk tydligen. Tror jag hoppar över. Jag tycker inte om att fiska med mycket tyngder, feelingen försvinner liksom.
Lämna en kommentar:
-
Tänk på att sänket inte får innehålla bly,när du fiskar i Älvkarleby !!
Lämna en kommentar:
-
Hej!
+100grams sänken går det åt justnu.
har du läst reglerna på deras sida? krokstorlek, endast nylonlina
//Slith
Lämna en kommentar:
-
Jag har har bara fiskat där en gång som ung så jag kan inte så mycket om fisket där.
Men det verkar vara sjukt mycket vatten nu så du kanske måste ha sänke för att komma ner. Då gäller tydligen enkelkrok. Något du kunde testa är ju att köra små wobblers med tungt sänke?
Saxat från www.alvkarlebysportfiske.nu:
OBS! Under tiden 20.5-15.8 får endast enkelkrok andvändas på spinnfluga och flugspö upp till sjunk 3:a.Undantaget drag och Wobbler där trekrok får andvändas max krokgap 13mm.
Lämna en kommentar:
-
Absolut, ja skickar in så fort ja vet något. Prata med en som vad där igår o han hade haft fullt på kroken typ hela dagen, men vet inte vart han va exakt. Men e ju en vecka kvar till man ska dit, men faaaan va det rycker i fiskearmen
Lämna en kommentar:
-
Kan du ge rapporter under veckan? Är sugen på att ta en sväng mot slutet av veckan. Enl statistiken ser det tunnt ut de senaste dagarna. Men det kommer kanske igång igen?
Lämna en kommentar:
-
Tack för svaren. Har införskaffat en HEL del långsmala lax drag som fiskeaffären tipsa mig om som dom hade lyft laxar på.
Lämna en kommentar:
-
Ta med måååånga drag , sänken och flugor om du ska fiska i en vecka. Det lär sitta många miljoner i drag m.m på botten längs stränderna i Älvkarleby. Eller så åker du in till Gävle och fyller på eftersom.
Hoppas du får en fet Lax!
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar