Funderar på att köpa mitt första ekolod ... som jag ska använda till gös och gäddfiske. Är lowrance 47EX fullt tillräckligt eller är det bättre att satsa på Lowrance 51? är det viktigt det här med gråskalan?....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lowrance 47 EX?
Collapse
X
-
Ekolods maknaden fungerar på så sätt att man får vad man betalar för, så köp ett så dyrt ekolod som du har råd med.
Angående ett Lowrance lod så är det ett mycket dåligt val om du har dåligt med pengar, dom flesta Lowrance & Eagle ekoloden är exakt samma sak bara att Eagle kostar 500:- mindre.
-
Satsa på ett X-51, eller Eagles motsvarighet. Kolla upp prestandan bara, minns inte på rak arm vad eaglelodet hette, men det dinns ett exakt likadant som X-51, och som Mastapike säger så är det illigare. Annars är ju lowrance X-87 mycket prisvärt och marginellt dyrare än X-51Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Har hört att Eagles varianter har en del billgarte komponenter därav det lägre priset, men Lowrance gör inga dåliga lod, vet inget om just x-47 men x-87 är ett mycket bra lod!!
Har själv ett två år gammalt x-85 som jag är mycket nöjd med!
Kommentera
-
Skojar du eller?Originally posted by MastaPike
Ekolods maknaden fungerar på så sätt att man får vad man betalar för, så köp ett så dyrt ekolod som du har råd med.
Angående ett Lowrance lod så är det ett mycket dåligt val om du har dåligt med pengar, dom flesta Lowrance & Eagle ekoloden är exakt samma sak bara att Eagle kostar 500:- mindre.
Lowrance lod är ju värdsledande. Eagel och Lowrance är inte samma sak däremot är Eagle, Lowrance ekonomilod. Kommer ej ihåg exakt när Lowrance köpte upp Eagle men har för mig att det var för ett antal år sedan.
Hur kan du säg att Lowrance gör dåliga lod? De gör enligt mig ett av de absolut bästa loden på marknaden och för drygt 3000 får du ett lod med grym prestanda för lite pengar.
Lowrance x-87. Mer prisvärt blir det deffenitivt inte. Men kom inte och säg att eagle och Lowrance är samma grejor för det är det absolut inte. Då har du knappast testat de båda loden. Eagle komme rinte i närheten av vad Lowranceloden presterar.
Du skriver att det är ett dåligt val vid lite pengar? 3200 är inte särskilt mycket då vi pratar om ett lod med över 100 000 pixlar.Senast ändrad av GW; 2004-02-12, 11:11.För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.
Kommentera
-
Hmm, du verkar ha missförstått mig en aning? Jag kan inte se vart jag påpekar att Lowrance skulle göra dåliga lod i den här texten? Likaså är inte Lowrance sett som ett ekonomilod.Originally posted by GW
Skojar du eller?
Lowrance lod är ju värdsledande. Eagel och Lpwrance är inte samma sak däremot ar Eagle Lowrance ekonomilod. Har för mig att Lowrance köpte upp Eagle för ett antal år sedan. Hur kan du säg att Lowrance gör dåliga lod? De gör enligt mig ett av de bästa loden och för drygt 3000 får du ett lod med grym prestanda.
Lowrance x-87. Mer prisvärt blir det deffenitivt inte. Men kom inte och säg att eagle och Lowranse är samma grejor för det är det absolut inte.
Du skriver att det är ett dåligt val vid lite pengar? 3200 är inte särskilt mycket då vi pratar om ett lod med över 100 000 pixlar.
Angående mitt påstående att man får vad man betalar för så stämmer det väldigt bra. Jag har inte heller påstått att 3200 är lite pengar, jag sa mera generellt att det kan vara bra att satsa lite pengar från början så att man inte kommer på att sitt Fisheasy lod inte var något man ville ha.
Angående att Lowrance skulle göra dom bästa loden för summor runt 3000 så vet jag inte om jag kan hålla med om det. Som du tidigare sa så ägs Lowrance & Eagle av samma person/företag, men det finns en skillnad mellan märkena. I USA så får Lowrance endast säljas av renrasiga fiskebutiker (typ som abus proshop) medans Eagle får säljas på varuhus och dylikt som t.ex. kan motsvara OBS.
I och med att båda märkena ägs av samma företag så blir det mycket billigare att köra samma delar i utseendemässigt olika lod, något som dom självklart dragit nytta av och handlat därefter. Om du kollar upp lite Eagle / Lowrance lod så kan du se att många modeller har exakt samma egenskaper just för att dom är exakt likadana komponentmässigt.
Det var därför jag förespråkade ett Eagle lod.
Kommentera
-
Originally posted by MastaPike
Hmm, du verkar ha missförstått mig en aning? Jag kan inte se vart jag påpekar att Lowrance skulle göra dåliga lod i den här texten? Likaså är inte Lowrance sett som ett ekonomilod.
Angående mitt påstående att man får vad man betalar för så stämmer det väldigt bra. Jag har inte heller påstått att 3200 är lite pengar, jag sa mera generellt att det kan vara bra att satsa lite pengar från början så att man inte kommer på att sitt Fisheasy lod inte var något man ville ha.
Angående att Lowrance skulle göra dom bästa loden för summor runt 3000 så vet jag inte om jag kan hålla med om det. Som du tidigare sa så ägs Lowrance & Eagle av samma person/företag, men det finns en skillnad mellan märkena. I USA så får Lowrance endast säljas av renrasiga fiskebutiker (typ som abus proshop) medans Eagle får säljas på varuhus och dylikt som t.ex. kan motsvara OBS.
I och med att båda märkena ägs av samma företag så blir det mycket billigare att köra samma delar i utseendemässigt olika lod, något som dom självklart dragit nytta av och handlat därefter. Om du kollar upp lite Eagle / Lowrance lod så kan du se att många modeller har exakt samma egenskaper just för att dom är exakt likadana komponentmässigt.
Det var därför jag förespråkade ett Eagle lod.
Jag har aldrig påstått att du får det bästa lodet för 3000. Däremot skrev jag att jag tycker Lowrance gör de bästa loden, OCH för 3000 får du ett mycket prisvärt lod. Ett av de bästa loden enligt mig är 15 mt lodet.
Du skriver att det är ett dåligt val om man har lite pengar?
Sedan skriver du att 3000 inte är särskilt mycket pengar?
Alltså kan vi dra slutsattsen att 3000 är lite pengar och då tycker du alltså att Lowrance är ett dåligt val?
Kan för övrigt hålla med att De billigaste Lowranceloden inte är särskilt bra men priset gör det enligt mig fortfarande till de mest prisvärda loden.
Vilket Eaglelod menar du har samma prestanda som ett Lowrancelod? Kanske finns något sniklod för under 2000 men de loden kommenterar jag inte ens då man lika gärna kan köpa ett måttband och ett blysänke.
Alltså måste du tycka att x-87 inte skulle vara ett bra alternativ för en liten peng.
Min fråga då, Vilket lod rekommenderar du för 3000?
Vilket Eaglelod skulle du ta istället för x-87?Senast ändrad av GW; 2004-02-12, 11:35.För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar