Fler kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fler kullager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fler kullager

En lite out-side the box fråga, men nån som delar min uppfattning om att haspelrullar med fler kullager låter mer än vad rullar med färre kullager gör?

kanske jag som har fått mental brakedown

Det er helt ret! Kugllagar larmer, båda de aller billigste och de fineste keramlagar till flere 100kroner.
    Jag fiskar med multi. (lösspolerulle) -hvor der enten er en bösning eller et kugllaga på hver sida a spolen. Och dom med kugllagar larmer mest!
    Tänke på andet mekanik; hjullagar i din bil -de larmer! Turboen (som körer fort som fan) den larmer inte!

Kommentera

Ursprungligen postat av BH Visa inlägg
      Det er helt ret! Kugllagar larmer, båda de aller billigste och de fineste keramlagar till flere 100kroner.
      Jag fiskar med multi. (lösspolerulle) -hvor der enten er en bösning eller et kugllaga på hver sida a spolen. Och dom med kugllagar larmer mest!
      Tänke på andet mekanik; hjullagar i din bil -de larmer! Turboen (som körer fort som fan) den larmer inte!
      inte jätteduktig på att läsa danska, men du instämmer alltså att rullar med fler kullager låter mer?

Kommentera

Sorry! Ja, det ret.

Kommentera

I beg to differ... or not

Allt beror på rullen. Jag har rullar från Mitchell med 8 kullager - de låter nästan ingenting. Zebcorullarna med 5 låter mer. Daiwan med 8 låter mer än Mitchell med motsvarande antal lager... Hade en ABU-rulle med 1 kullager och den lät som en traktor.

Jag tror att du fattar poängen. En sak är (ganska) säker - kullager gör (oftast) att rullen får en mjukare gång (vilket märks vid invevning).
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ja, kanske alt beror på rullen, kvalitet och slid. Nog heller inte helt fair at sammenligna en haspel och en multi. På en haspelrulle er der ingenting der skal körer fort. Den skal smöres med fet. En multi skal smöres med tynd, friktionsfri olie.
            Men klart er teorien/praktiksen ; att flere beväglige dele låter mer, och friktion låter mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 508 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85
            av jimmy85