Göra egen flugask - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egen flugask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra egen flugask

Tänkte göra egen flugask och undrar om nån vet någon sida som säljer tex grejor till att göra just sina egna flugaskar, foamen som krokarna sitter i osv, har fått för mig att flugfiskare gillar någon speciell variant, eller det går kanske utmärkt med vanlig stötdämpande foam som märkbart inte skadar krokarnas prestation? kan egentligen inte så mycket om flugaskar så all generell info ang hur en bra flugask ska vara skulle uppskattas från er som kan sina flugaskar
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Vanligt klassiskt VHS fodral (: av med etiketten, gör några små hål på någon kortsida, i med foam, passar fint till stora flugor bla.

Kommentera

..

Tackar för tipset, men just denna tänkte jag köpa träask till, sätta fast garvat öringskinn i ovandelen, å ja, försöka få tag på den lite hårdare foamen man gör skåror i till krokarna, tror att liggunderlag är aningen för mjukt.
      sigpic
      www.fkpgear.com
      Fiskkonservator.se

Kommentera

Ahaa då passar nog dom här bättre än VHS fodral till ditt projekt

Kommentera

Hej Lubbe!

Vill du ha en billig och bra trä flug ask? Då kan jag rekommendera denna:

Har självt 2 st. Mycket bra magneter i locket och snygg ask till ett vettigt pris.

Ser ut så här med litet flugor i:

Annars, kan du kanske hitta en lämplig trä ask på Panduro Hobby?

Den tjockaste flugbindar foamen skulle nog funka som insats i asken tror jag.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-13, 01:07.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

.

tack för hjälpen grabbar, får nog bli en träask som jag lasserar och lackar från panduro med tanke på priset, tanken är att jag ska göra lite schyssta lådor, som jag kan sälja på sportfiskemässan för att skramla ihop till hela spektaklet hehe.. kommer iofs sälja lite andra grejor med, för det är fan inte gratis att ta sig från skåne till sundsvall med en full fiskbil.

tack för foamtipset Göran, precis vad ja letade efter. Men du som flugfiskar en del hur ligger det till med flugaskar, hur vill ni flugfiskare ha dem? Kan man säga:

Större flugor - tätare foam med skåror i som man "kniper fast" kroken i (eftersom jag antar att man vill stoppa in och ut den vassa kroken så lite som möjligt i material, tiderna när man satte krokarna i korkhandtaget i spöt är förbi efter att fått uppleva tappade fiskar...)

Små flugor, är svårhanterliga så jag antar att det inte finns mycket annat alternativ än mjuk och inte så tät foam som man sticker kroken i?
            sigpic
            www.fkpgear.com
            Fiskkonservator.se

Kommentera

Hej Lubbe!

Bara kul att kunna hjälpa till.

Jag har prövat en del askar med "våg foam". Och vet inte om jag gillar dem riktigt. Skulle hellre vilja ha foam strips med ett litet mellanrum emellan istället. Våg foam, tycker jag håller större flugor ganska dåligt på plats. Mindre nymfer funkar det för dock. Weatly (flug askarnas Rolls Royce), har ju en slags ask foam, med små utstansade hål + slits för flug krokarna. Kan också vara en bra ide' tror jag?

Det finns ju metall clips modell old style. Och visst håller den våt flugor och laxflugor + streamers bra på plats och det ser prydligt ut. Men det kan ibland vara litet piller jobb att få ut flugan ur clipsen.

Och jag vet inte om de finns att köpa lösa heller.

Men denna "nymph fly box" modell ser bra ut:

För torrflugor, bör det vara enskilda små fack med lock över varje tycker jag. Då slipper man "ofrivilliga svärmningar" om det blåser. Och hacklet blir inte tillplattat.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-13, 23:46.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen