Gäddan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddan!

Hejsan svejsan, alla glada sportfiskare :-)

Lite tankar och funderingar kring Gäddan.

: Hur avgöra ungerfärlig ålder på en Gädda?

: Alla dessa olika färg teckningar på en Gädda?

: Vad kan man utläsa av färg teckningen?

: Varför kan man få flera "mindre" ( 4-5-6 Kg ) Gäddor på vissa ställen, men inga stora?

: Flyttar dom på sej när dom blir riktigt stora?

// Tvärdraget

bra tråd
    men kan inte svara på det tyvärr,har själv funderat på detta.

Kommentera

Vet iallafall att dom växer 1dm per år (ungefär). Så 10dm 10 år om jag har lärt mig rätt. Sen är det ju ofta så att de riktigt stora gäddorna är ju såklart färre än den mindre gäddorna. (1-4 kg) 6 kg räknar jag som en rätt stor . De stora har ju med tiden lärt sig genomskåda beten och är väl lite "smartare" än den mindre. De midre gäddorna är nästa lite desperata medans de större är lugnare och hugger kanske inte alltid på en stor wobbler med massa rasselkulor och en riktigt skrikig färg. Kom ihåg att gammel gäddan är LISTIG och det kanske är därför det är så svårt o fånga dom Sen ska man väl kanske inte ha för höga förhoppningar om att få en riktig gammel gädda. För att ha en realistisk chans att fånga en t ex. 10 + så får du fiska i vatten där du vet att det finns mkt stor gädda och mkt betesfisk så den kan växa och bli stor
      Mannen Myten Fiskarn

Kommentera

jag har hört att gäddan växer ett kilo per år men ja kanske e ute o cyklar. haha märker att du också har filmen jackten på gammelgäddan

Kommentera

haha jupp, jävligt lärorik
          Mannen Myten Fiskarn

Kommentera

Ursprungligen postat av Tvärdraget Visa inlägg
            Hejsan svejsan, alla glada sportfiskare :-)

Lite tankar och funderingar kring Gäddan.

: Hur avgöra ungerfärlig ålder på en Gädda?

: Alla dessa olika färg teckningar på en Gädda?

: Vad kan man utläsa av färg teckningen?

: Varför kan man få flera "mindre" ( 4-5-6 Kg ) Gäddor på vissa ställen, men inga stora?

: Flyttar dom på sej när dom blir riktigt stora?

// Tvärdraget

Hej Janne Pettersson;

Fråga: Hur avgöra ungerfärlig ålder på en Gädda?
            Svar: För att en Gädda ska uppnå ett kilos vikt åtgår i genomsnitt 3-4 års tid. Sedan går det 2-4 år för varje ökat antal kilo. I varma, näringrika vatten med riklig bytestillgång växer Gäddan snabbare och i näringsfattiga, kalla sjöar långsammare.

Vill du veta hur gammal en Gädda är kan du själv kontrollera den ungefärliga åldern hos Gäddan genom att studera och jämföra ett antal av Gäddans fjäll genom ett mikroskop och precis som hos ett träd avläsa antalet årsringar hos fjället. De mörkare ringarna representerar vinterhalvåret med långsammare tillväxt och de ljusare ringarna representerar sommarhalvåret med snabbare tillväxt. Mätmetoden är inte helt exakt eftersom Gäddan kan växa långsammare även under sommarhalvåret om födotillgången av någon anledning minskat.

Ett annat, mera tillförlitligt sätt att avgöra en Gäddas ålder är att räkna antalet årsringar hos en otolit (öronsten). I båda fallen bör du helst skicka fjällproven till Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm för att få ett någorlunda tillförlitligt svar.

Fråga: "Alla dessa olika färg teckningar på en Gädda?"
            Svar: En gädda präglas färgmässigt av omgivningen redan från födseln. I ljusa vatten blir den ljusare och i mörka vatten mörkare. Olika mönster i färgteckningen kan också delvis präglas av omgivningen, men också påverkas av arvet.
            En liten Gädda är vertikalt, diagonalrandig med ljusa, benvita eller gula ränder mot en mörkare grågrön eller brungrön kroppssida och rygg. När Gäddan växer och blir större går ränderna isär och ett gulvitt, fläckigt mönster bildas utmed båda sidorna och i sällsynta fall även på buken.

Fråga: Varför kan man få flera "mindre" ( 4-5-6 Kg ) Gäddor på vissa ställen, men inga stora?
            Svar: Det är tillgång på bytesfisk, kamouflagemöjligheter och livsrum som avgör hur många och stora Gäddor som kan leva och få plats i en viss sjö. När det blir trångt eller ont om föda söker de större Gäddorna sig till helt nya områden eller djup att vistas i.

Fråga: Flyttar dom på sej när dom blir riktigt stora?
            Svar: Svaret hittar du ovan.
            Go for the Big Northerns!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Har jag räknat rätt nu när jag får det till att en gädda på 10 kg är någonstans mellan 21 och 40 år? Alltså 3+(2*9)=21 och upp till 4*10=40 år-
              http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gubben Storm Visa inlägg
                Har jag räknat rätt nu när jag får det till att en gädda på 10 kg är någonstans mellan 21 och 40 år? Alltså 3+(2*9)=21 och upp till 4*10=40 år-
                Hej David Strömmare; Ja, en 10-kilos Gädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_27.htm bör enligt tillgänglig litteratur och mina egna journalnoteringar vara mellan 21 år och 40 år gammal beroende på livsrum, bytestillgång, vattentemperarur och kamouflagemöjligheter.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                11 svar
                13 518 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85
                av jimmy85