Hur djupt vid gäddtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt vid gäddtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur djupt vid gäddtrolling?

Tjena

Jag har blivit sugen på att trolla mer i min sjö som är 4 km2 stor och 40 m djup. Kör mest på 10-15 m djup, men ibland kommer man ut på 30 m. Ska även säga att sjön är ganska klar.
    Har pratat med en del rävar som säger att man vid flötes och drag-trolling aldrig behöver fiska djupare än ca 6 m. Detta då gäddan stiger ganska högt sam att de sällan befinner sig djupare än 10 m.

Vad säger ni? Finns det någon anledning att köpa wobblers som går ner 10 m eller djupare? Känns som om man kan missa mycket fisk pga det.

Mycket intresserad av era lärdomar!
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
    Tjena

Jag har blivit sugen på att trolla mer i min sjö som är 4 km2 stor och 40 m djup. Kör mest på 10-15 m djup, men ibland kommer man ut på 30 m. Ska även säga att sjön är ganska klar.
    Har pratat med en del rävar som säger att man vid flötes och drag-trolling aldrig behöver fiska djupare än ca 6 m. Detta då gäddan stiger ganska högt sam att de sällan befinner sig djupare än 10 m.

Vad säger ni? Finns det någon anledning att köpa wobblers som går ner 10 m eller djupare? Känns som om man kan missa mycket fisk pga det.

Kör en del trolling i djupa och klara sjöar och enligt mig så har dom "rävarna" som du pratat med helt rätt!

Speciellt när det gäller dom större gäddorna, kan stiga bra många meter i vissa fall för att nypa ett bete som endast går några meter under ytan och blir ett lätt byte.

Men om fisken är väldigt inaktiv så brukar jag ibland ha ett spö rakt bakom båten med ett bete som går djupare, men sällan djupare än 7 meter..

Kommentera

Kul när det finns likartade teorier som är beprövade! Vilka beten gillar du nu på sommaren?

Kommentera

Kul när det finns likartade teorier som är beprövade! Vilka beten gillar du nu på sommaren?

Nu på sommaren så kör jag ofta med beten som tål lite högre farter då man ibland ökar farten en del!

Rapala Magnum, Salmo Skinner, Swim Whizz, Tomic 7" är några av mina absoluta favoriter som rör sig mellan 1-4 meter.

Annars så funkar Westins jätte, Cisko kid bra som dessutom rör sig djupare om det skulle behövas, men har lite lugnare gång.

Kommentera

Ok, kör med liknande. Har precis köpt en gigantisk Storm-wobblers som jag tänkte taila.Hur funkar det att trolla med Zalt och tailbeten?

Kommentera

Ok, kör med liknande. Har precis köpt en gigantisk Storm-wobblers som jag tänkte taila.Hur funkar det att trolla med Zalt och tailbeten?
            Tailbeten har jag ingen erfarenhet av men skulle säkert funka!

Zalt är ett kanonbete men funkar oftast betydligt bättre i kallare vatten..

Kommentera

Tjena

. FISKA DJUPT EFTER DEN STORA SOMMARGÄDDAN!

Får du bara smågäddor på ett ställe, då kan du nästan vara helt säker på att det inte finns några stora där. Smågäddor kan du hitta överallt i en sjö, speciellt på grunt vatten. Stora gäddor är svåra att hitta. Vill du regelbundet fånga riktigt stora gäddor då bör du fiska djupt. Du måste söka storgäddan i de djupare delarna av sjön och fiska vid de djupaste delarna av en brant, grynna eller undervattensås. Gäddor på 15 kilo och uppåt finner du oftare i vatten mellan 5 och 10 meters djup än på grundare vatten. Undantagsvis kan den stora gäddan gå grundare vintertid eller i samband med leken på våren. Vägen till goda fångstresultat av stor gädda är att regelbundet fiska med djupgående wobbler såsom sjunkande Swim Whizz och Cisco Kid och spinna in dem långsamt omedelbart ovanför botten eller mycket nära det djupast belägna vegetationsbältet. Det är just här som den stora gäddan, "monstergäddan" brukar hålla till, tätt intill botten i de djupaste delarna av sjön. Hon har blivit stor genom att stanna kvar nere vid botten, dit gäddfiskarens beten mycket sällan når!

Hitta gäddan genom trolling.

En av de säkraste metoderna att hitta både små och stora gäddor är trolling med flera beten på olika djup. Genom trolling kan du söka av stora ytor och djup och samtidigt lära dig hur sjön ser ut under ytan. Har du ett bra ekolod får du en bättre bild av din undervattensvärld. Memorera och skriv upp var du hittar gäddan och andra fiskar. Har du trollat av din sjö några gånger under olika årstider har du sannolikt lärt dig dig både gäddans och andra fiskarters stråk och ståndplatser under vår, sommar och höst. Att föra en noggrann fiskejournal visar dig vägen till ökade kunskaper och bättre fångster.

När du lokaliserat gäddans ståndplatser kan du ankra och spinnfiska av de heta områdena i solfjädersform. Är det grunt och lätt vind kan du också driva och spinnfiska av de ståndplatser du tidigare lokaliserat via trolling.

Sommargädda är trollinggädda.

Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2010-06-15, 14:13.

Kommentera

Tailbeten typ Helltail och zam osv har en tendens att snurra när man trollar dom
                Speciellt på sommaren då man kör fortare än på vår och höst

Testa trolla en pig kan vara oslagbart en dag då gäddan är på hugget

Kommentera

Brukar som sagt också köra med 4 paravaner och ett släpande i mitten bakom båten och vill man exprementera så är det med just det spöt jag gör det. Rätt roligt och intressant vad man kommer fram till i alla dessa olika sjöar

Kommentera

På vilket djup fångar du störst gäddor?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen