Försurning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Försurning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Försurning?

När en sjö håller på att bli försurad, hur utvecklas/avvecklas? fiskebeståndet då?
    Jag undrar vilka fiskar dukar under först och varför?
    Är det för att syrehalt sjunker, blir dom infertila eller vad?

En lite sjö som jag brukar fiska i är i stort sett helt klar, som att dyka i mineralvatten. Det är inte mycket bottenvegetation fast en del näckrosor och nån typ av tjockbladigt "gräs" på botten.
    Det finns en del fisk i sjön, men med tanke på hur många timmar jag har fiskat där så är det ett skralt resultat att se tillbaka på.
    Det som talar emot försurning, tror jag iaf är att det finns en hel del småfisk i den, både mört och abborre. Stora mörtar,35 cm, får jag på mete ibland, men väldigt få större gäddor och abborrar ... Ål finns det också. Såg faktiskt en i helgen på ca 2.5 m djup. Då förstår ni att det är klart vatten i sjön och lite växter på botten.
    Hmm, faan va jag skriver mycket...
    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Jag vet en sjö som varit försurad men som sedan kalkats. Innan kalkningen fanns där bara gigant mörtar mellan 0,5 - 1 kg. Men det första som märktes sommaren efter kalkningen var att mörten började föröka sig och nu ser man småmörtar överallt i sjön.

Kommentera

Jag trodde mört var en känslig fisk mot försurning?

Hur som helst så kan du se vissa tecken om sjön är sur, t.ex. så kan bottnen bli som en stor vävd matta av sjögräs och slam. Vitmossa brukar också växa bredvid och under vattnet.

Kommentera

Det är snarare troligt att sjön är näringsfattig. I zoobutiken finns det enkel akvarieutrustning att testa bl.a surhetsgraden med. Den funkar i vanligt vatten också.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Mört är känslig, särskilt små (unga) mörtar. Att det fanns mycket grov mört kan tyda på att vattnet (ganska nyligen) blivit för surt för dem att leva i.

Ungefär samma fenomen kan ses hos exempelvis flodpärlmusslor. Förekomst av stora exemplar betyder inte att det finns ett livskraftigt bestånd.

Jag håller med BeBest om att det förmodligen är näringsfattigt, ett vanligt fenomen särskilt ovanför högsta kustlinjen.
          Jag ger nog inte så mycket för den pH-mätning man kan köpa på zoo-butiker men en fingervisning om hur läget är kan de nog ge.
          Men av det jag minns av vattenprovtagningar från skolan är att just pH kan vara lite kinkigt. Men det är snart länge sen iofs.

Nåja. Av de arter som pallar försurning torde abborre, gädda, sutare, lake och ruda höra men av dessa är det abborren som är den starkaste och mest ihärdiga överlevaren.

Kommentera

Säg åt Komunen att kalka sjön ?
            Ha Skoj

Kommentera

Har för mig att själva fisken inte är jättekänslig mot försurning men däremot att rommen ska vara det, och att det är därför som det finns stor fisk i försurade vatten. Helt enkelt inga nya t ex mörtar som konkurrerar om maten och därför så växer de kvarvarande förbannat fort och mycket!
              Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Mört tål inte surt vatten, behöver neutralt eller basiskt.
                Prova be kommunen kalka som nån sa.. fast de skiter nog i vilket som vanligt
                /Lazinko

Kommentera

Originally posted by BeBest
                  Det är snarare troligt att sjön är näringsfattig. I zoobutiken finns det enkel akvarieutrustning att testa bl.a surhetsgraden med. Den funkar i vanligt vatten också.
                  Det är klart, det har jag inte tänkt på. Det kan ju faktiskt vara så att den är näringsfattig. Hur kollar man det?
                  Angående surhetsgraden så kom jag att tänka på lakmuspapper. Det borde funka. Jag undrar om man inte kan köpa det på apoteket? Någon "matta" på botten har jag inte sett än, men nu kommer jag att vara mera uppmärksam på det. Tack för det tipset.
                  Att kommunen skulle gå in och kalka tror jag inte på, jag har iofs inte kollat.
                  There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Angående PH halten så finns det flera sätt att kolla den. Om du fortfarande går i skolan kan du alltid fråga om du kan få en bit lakmuspapper eller lite BTB (flytande vätska).

Kommer ihåg att vi mätte PH halten i Mora Ån här i Järna när jag gick i 2:an, men då använder vi oss av något annat kommer dock ej ihåg vad.

Någon som vet vart man kan få tag på PH indikatorer?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85