Hullinglösa krokar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglösa krokar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hullinglösa krokar

Har funderat på en sak, minns att jag läst förut om en del fiskare som har hullinglösa krokar på sina beten (endera köpta eller så har de helt enkelt filat bort hullingarna). Nån som har gjort detta? Tänkte att det gör det ju säkert lättare att bedriva C&R fiske, men samtidigt så ökar väl risken att man tappar fisk? Har hullingarna så stor betydelse egentligen? Kanske nån som har egna erfarenheter av hullinglösa krokar?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

har kört en hel del med hullings löst vad det gäller flugfiske o regnbåge/öring.. det blir rätt stor skillnad man tappar mer.. framför allt vad det gäller regnbågen som e så mjuk i käften men fiskar man gädda (då använder man ju oftast 3-krok) så har jag svårt o tro att det skulle göra så mycket större skillnad.. ett tips kan vara att köra hullings löst om dom är på hugget/ är dom bara o naffsar byter man till hullings förseda krokar för o inte missa fisk
    Endast Fiske Är Gott Nog

Kommentera

Beror lite hur skicklig man är, själv kör jag med hullingar, det gäller att ha jämn press på fisken och ingen löslina.
      Fördelen är väl att man lättare driver in krokarna djupare jämfört med hulling försedda...
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Använder hullingslösa krokar så ofta jag kan.
        När jag t.ex. metar Ruda så verkar det som att man krokar bättre utan hulling. För att hålla kvar fisken på kroken så är det bara att hålla press på fisken hela tiden. Inte alls svårt.

Kommentera

Jag har klämt in hullingarna på alla lite större drag jag har. Det fungerar hur bra som helst. Man behöver inte krångla utan det räcker med att klämma ihop hullingen med en kraftigt platt-tång. Den lilla bulle som blir kvar av hullingen är nog närmast en fördel.
          Avkrokningarna blir väldigt smidiga utan jag märkt av någon högre frekvens tappad fisk.

Kommentera

Re: Hullinglösa krokar

Originally posted by Petey21
            Har funderat på en sak, minns att jag läst förut om en del fiskare som har hullinglösa krokar på sina beten (endera köpta eller så har de helt enkelt filat bort hullingarna). Nån som har gjort detta? Tänkte att det gör det ju säkert lättare att bedriva C&R fiske, men samtidigt så ökar väl risken att man tappar fisk? Har hullingarna så stor betydelse egentligen? Kanske nån som har egna erfarenheter av hullinglösa krokar?
            Hullinglösa stora krokar, krokar och sitter faktiskt bättre än med hullingar. Om du tittar på t.ex en 3/0 så är det många mm hög hulling du ska trycka in i en hård gäddkäft. Så har du hullingen kvar, så tappar du faktiskt fler fiskar när du kör t.ex jerk med stora krokar. Bullen som blir kvar när du klämmer in, räcker som stopp för tappad fisk och glider in lättare så krokningen blir ända ner i krokböjen.
            Jag har liksom KG o andra hullingklämmare definitivt inte märkt någon ökning i tappad fisk med inklämda hullingar. Snarare tvärtom. Dessutom är det lättare att släppa svalgkrokad fisk utan jätteskador, med inklämt.

Så när du klämmer in och tappar en fisk så ska du vara säker på att det INTE beror på att du klämt in hulling..Snarare på att du inte fått till mothugget ordentligt bara..Och du hade tappat den ändå, i vilket fall som helst..

Kommentera

Jag klämmer också in hullingarna på mina större krokar. Det är mycket sällan jag tappar en fisk när den väl har drillats en stund. Men får man inte in mothugget så kvittar det om hullingen är kvar eller inte.
              Det är otroligt skönt att slippa ta upp fiskekamraternas snipor i båten för att kunna kroka loss dom.Bara att vicka av.

//Stefan
              Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Har också positiva erfarenheter av att köra hullinglöst. Dels blir det väldigt lätt att kroka av fisken men samtidigt slipper man också problemet med krokar som trasslar in sig i håven.

Jag har iofs bara testat hullinglöst på gädda kan tilläggas.

Kommentera

Jag kör bara med hullinglöst när jag fiskar gädda och det funkar skit förutom på salmo slider... på den har jag enormt mkt tappad fisk och nu har jag satt på en xtra fjäderring för att se om det blir ngn skillnad... har dock inte fått tillfälle att testa så mkt än.
                  någon som har liknande erfarenheter med slidern?
                  Tempus fugit

Kommentera

Riktigt gammal tråd jag startar upp igen.

Någon som vet vart man kan köpa hullinglösa krokar i dag? Vill åt 1or och 1/0or för fiske efter gädda.

Räcker det med att trycka till "hullingen" eller "slipa ner"?

Många frågor och hoppas på många svar

//Slaktarn genom www.orrmofishing.com
                    Slaktarn

http://www.orrmofishing.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar