Konstiga fiskar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstiga fiskar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Konstiga fiskar?

jag har visat min pappa lite anorlunda fiskar här på sidan.. så har han börjat prata om gäddor med krok (altså som laxars mun fast på¨gäddor) kan ngn förklara det .. vad har ni föt (höra) om för konstiga fiskar

ALDRIG hört talas om. Däremot har jag hört om "krongäddor". Kan det vara sådana? En krongädda är (var) en gädda som var så stor att en fiskgjuse INTE kunde lyfta den utan drog ner och dränkte den.
    OM det är en ren fantasiprodukt vet jag inte men jag har hört likartade berättelser från olika håll så någon sanning ligger det nog i det.
    Kronan på dessa gäddor är benen av fågeln som sitter fast i ryggen... coolt och grymt samtidigt.

Sen har jag hört att sutare tillhör laxfiskarna. Många äldre tycks leva i den tron av någon anledning. Konstigt på sätt och vis...

När vi ändå är inne på "konstigt" har jag hört talas om något som i värmland kallas för "ålriksdag". Det inträffar på sensommaren och det som händer är att en "massa" ål kryper upp på land, myrar till exempel. En kusin till farsan har hört om tre som sett detta fenomen varav en var i livet och kunde "bekräfta" detta.
    MIN tro är att det är ål som födosöker på land och med den tiden i minnet samt platsen (myrmark) så torde det vara tranbär som lockar.
    Men som sagt, huruvida det ÄR sant kan jag inte yttra mig om men jag har hört talas om ål som går upp på land för att spisa ärtos så varför inte??

Nåja, det var iaf LITE konstigheter.

Kommentera

jo .. men krongäddor har jag oxå hart om :P

Kommentera

Gäddjävel =)...Sutare är väl en karpfisk? =) Dem hade konstiga teorier förr i tiden =)...

Och gällande ålarna, kan det inte vara så att det är ålar på vandring? För när dem vandrar kan dem ta sig fram på torra land, bara det är fuktigt...Tex i myrmark =)...
        Har dock mkt svårt att tro att ålarna betar tranbär =)...

Kommentera

hehe båda har en teori :P

Kommentera

X3z: Coolt. Då kan man nog anta att det funnits / finns sådana. Hua vilken död...

Ramon Dekker: Jovisst är sutaren en karpfisk. Men något (?) har fått folk förr att tro att de är laxfiskar. Men med tanke på hur lite informationskällor som fanns då kan man ju "ursäkta" dem deras okunskap. Men ibland kan det bli lite förvillande.

Ang. ålarna så påträffades detta fenomen i anslutning till ett vatten (såklart) men inte vid ett "stopp" som de var tvunget att forceras. Men naturligtvis kan du ha rätt ändå. Ålens vägar äro outgrundliga. *s*

Kommentera

precis :P jo jag låvar får jag upp en gädda med en fiskjuse på .. ska ska ag fota den och skicka in hit :P

Kommentera

Det händer att fiskgjusen missbedömmer sitt bytes storlek och när den väl "krokat" den inte kan lyfta. Har aldrig hört nån som fångat en med krona =)
                Fisgjusens klor är som hullingar, har den väl greppat kan den oftast inte släppa. På så viss går nog en och en annan ner sig i sjöar på gäddryggar. Det är nog förklaringen på "krongädda"
                /emil

Kommentera

Silverfisken är en konstig fisk

Kommentera

För att inte tala om bläckfisken... som registrerats i fiskesnacks rekordlista....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34